Toyota GR Yaris: Mnohem zábavnější!

AUTO

Toyota GR Yaris: Mnohem zábavnější!
Zkrátka a dobře, už první GR Yaris byl velmi oblíbený... Foto: Toyota
10
Auto
Sdílet:

Toyota nás baví čím dál víc. Nejdřív nám vrátila GT 86, pak Supru, pak přidala ostrý GR Yaris a navíc chystá i novou Celicu. Malý ostrý GR Yaris navíc prošel výraznou proměnou, takže je nyní hravější a zábavnější.

Ale to není to nejpodstatnější. Důležitý je fakt, jakým způsobem automobilka přistupuje k velkému faceliftu. Poslouchá totiž své zákazníky, testovací jezdce, závodníky a nadšence, nikoli jen marketingové stratégy. I proto se u GR Yarisu zaměřila přesně na ty oblasti, které byly slabší a nějak trpěly.

Zkrátka a dobře, už první GR Yaris byl velmi oblíbený (dokonce i v České republice byl rychle vyprodán a přeprodával se k nám z dalších zemí) a svým způsobem nahradil v roli zajížděcího auta ostré sedany s pohonem všech kol, která mnozí používali (Subaru STI a Mitsubishi Lancer EVO). Zmíněná auta jsou prakticky po smrti, ať žije Yaris! Pro někoho hračka na zimu (nebo okresky), pro mnohé ideální „pracovní“ náčiní při přípravách na rychlé soutěže. A hlavně – nové auto, které něco snese. A auto, jaké dneska prakticky žádná jiná značka nemá...

V Toyotě šli cestou, kterou oceňujeme – vylepšit slabší stránky auta, jít zákazníkům vstříc a neházet jim klacky pod nohy, jak to mnozí výrobci dneska dělají. Změny jsou viditelné hned u nového nárazníku – kromě designu a zlepšeného chlazení potěšil hlavně fakt, že je dělitelný a jednotlivé kusy se dají objednat zvlášť, což snižuje finanční náročnost oprav, u podobného typu auta běžných.

Lepší chlazení potřebuje vylepšený motor. Tříválec 1,6 litru s turbem má nyní plných 280 koní (plus 19) a 390 Nm (+ 30), což znamená lepší dynamiku – na stovku vystřelí za 5,2 s namísto 5,5 s. Má i odolnější vnitřnosti a mezichladič s vodní sprchou, aby lépe zvládal ostré zacházení. Motor byl ale v pohodě i předtím, takže co dál? Nová je spojka, jízdní režimy mají upravené převodové poměry náprav a pohon všech kol GR-FOUR s mezinápravovou spojkou a dvěma samosvornými diferenciály se dočkal také jistých úprav. Pokračovalo se i v oblasti spojky a změny převodových poměrů a jiného dělení točivého momentu. Zajímavostí jsou dva samosvorné diferenciály, což v této třídě aktuálně prakticky nikdo nenabízí.

Vnitřní prostor se velmi změnil – má zcela novou palubní desku, která působí trochu archaicky, ale je funkční a směřuje na řidiče. Podstatné je, že skrývá přístrojový štít 12,3 palce a hezky zakomponovaný použitelný osmipalcový infotainment. Jeho umístění do palubní desky společně s posunutím zpětného zrcátka výrazně zlepšilo výhled z vozu. Výhodou je také nižší umístění sportovních sedadel. Klasická nevýhoda? Nutnost složitě vypínat bezpečnostní systémy.

Jízdní dojmy odhalují výraznou změnu v chování proti předchůdci – tužší karoserie společně se zpevněným předních zavěšením a s ostřejším řízením znamená, že nový GR Yaris je pro zkušené řidiče skutečná radost. Krásně, čitelně se vodí silnicí, přesně a hravě reaguje na pobídky a celkově je strojem na zábavu, nyní dotaženým do mnohem lepší formy. Přesnou manuální převodovku může poprvé na přání doplnit i automat, který po vyzkoušení funguje velmi příjemně, zmíníme snad jen pomalejší podřazování.

V GR Yaris se člověk nehoní za spotřebou (dá se jezdit svižně za deset litrů), ale užívá si dnes již zapomenutého konceptu rychlé čtyřkolky s poctivou technikou vyvinutou částečně v závodech. Je autem pro radost, třídveřovým zábavným společníkem na kratochvíle, který v ceníku nemá ani uvedený objem zavazadlového prostoru. Tato hodnota není podstatná, protože celkově mnohem lepší GR Yaris boduje přesně tam, kde má.

Cena manuální verze činí 1 249 000 Kč, automat má příplatek 60 000 Kč. V nabídce je několik barev a minimum příplatků – a také na individuální dotaz dvě limitované edice. Už teď víme, že objednávek je mnoho a kvóta pro náš trh rozhodně není nekonečná, takže kdo má zájem o skvělé auto pro radost, má nejvyšší čas se obrátit na Toyotu, aby se na něj ještě dostalo.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, motor, technika.

Minusy:

Jízdní asistenty, výhled šikmo vzad.

 

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Mír na Ukrajině je ještě daleko

KOMENTÁŘ

Když Donald Trump během volební kampaně prohlašoval, že do 24 hodin po svém zvolení zajistí příměří na Ukrajině, jen málokdo to bral doslova. Pro mnohé to však ...

00:01
Mnichovská dohoda jako symbol prohnilého kompromisu. Mír nelze uzavřít za jakoukoli cenu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články