Místo dvou pilotů jeden. Revoluční změna by aerolinkám ušetřila miliardy, piloti mluví o hazardu

ZMĚNY V LETECTVÍ

Místo dvou pilotů jeden. Revoluční změna by aerolinkám ušetřila miliardy, piloti mluví o hazardu
Stane se pilotní kabina letadla doménou jednoho pilota? Foto: Shutterstock
2
Svět
Sdílet:

„Jeden, znamená žádný,“ takové reklamy se začaly objevovat na letišti v Amsterdamu. Varují před plány evropského leteckého regulátora Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) omezit některé lety s cestujícími na jednoho pilota. V srpnu by EASA měla zveřejnit analýzu, kterou si k tématu nechala vypracovat. Podle Airbusu a dalších leteckých společností takový krok umožní pokračující automatizace a ušetřil by leteckým společnostem miliardy eur. Podle pilotních asociací je to nebezpečný hazard, který ohrozí postavení letecké dopravy jako nejbezpečnější dopravy vůbec. Informuje Euractiv či Daily Mail.

„Zvládnete dvě krizové situace ve stejný čas?“ ptá se kampaň evropské asociace pilotů v reklamní kampani s toaletou v kokpitu. Chce tak upozornit na možné změny v letectví, které podle pilotů mohou narušit bezpečnost dopravy.

Ukázka kampaně asociace evropských pilotů, která probíhá v současnosti v Amsterdamu.
Ukázka kampaně asociace evropských pilotů, která probíhá v současnosti v Amsterdamu. Foto: Kampaň One means None

Evropský regulátor si nechal zadat studii o proveditelnosti dvou změn v letecké dopravě a to tzv Extended Minimum-Crew Operations (eMCO) (volný překlad operace s minimem posádky na dlouhých trasách poz. red) a Single-Pilot Operations (operace s jedním pilotem poz. red.). V prvním případě je snaha snížit počty pilotů na dlouhých letech, především mezikontinentálních, kterých se už v dnešní době v některých případech účastní až 5 pilotů kvůli pravidelnému střídání posádek. Druhý příklad se týká letů s jedním pilotem.

Závěry studie by EASA měla představit na konci léta. Agentura se jimi chce zabývat, změny však podmiňuje dalšími kroky jako jsou zdravotní testy či změny v procedurách.

V současnosti je u naprosté většiny komerčních letů nutné, aby na palubě byli dva piloti. V Evropě platí výjimka pro letadla do 9 cestujících, v USA pak nanejvýš 19 cestujících. V případě, že by změny, o kterých jedná jak EASA, tak i americká FAA, prošly, mohl by vyjma startu a přistání většinu letu odpilotovat jeden pilot, a druhý by nemusel být v tom čase v kabině a mohl by odpočívat, výrazně by tak ubyl nutný počet pilotů pro jeden let.

Změnu podle Forbesu prosazuje především společnost Airbus a některé letecké společnosti. „Z technologického hlediska je to možné,“ uvedl na začátku roku šéf Airbusu Christian Scherer pro The Sunday Times. Podle něj by to mohlo vést k větší spolehlivosti a bezpečnosti letů.

Podobná změna by mohla přinést i podstatné úspory pro letecké společnosti, pro které jsou platy vyškolených pilotů podstatnou součástí rozpočtu. Zastánci změn upozorňují, že by to nebylo poprvé, kdy se počet pilotů v kabině měnil. Ještě v 70. letech byla běžná funkce palubního inženýra, předtím i například operátora radiové komunikace. Lety pilotované jen dvěma piloty se začaly prosazovat od začátku 80. let.

Právě Airbus s termínem eMCO přišel. Podle společnosti by podobný krok byl podmíněný podstatnou automatizací letadel. V minulosti jeden z vysoce postavených manažerů EASA Andrea Boiardi uvedl , že pouze u nejmodernějších letounů jako je Airbus A350 či Boeing 787 a 777X by se dalo uvažovat o omezení počtu pilotů u například transatlantických letů, díky technologické vyspělosti. Zároveň však uvedl, že neočekává změny dříve než v 30. letech a upřesnil, že nejdříve by se možnosti pilotovat lety s jedním pilotem testovala na nákladních letadlech bez cestujících.

Piloti však plánované změny ostře kritizují. „Letadlo má více záložních systémů - dva motory, dva generátory - z nějakého důvodu. Jeden pilot jednoduše nestačí na řešení nouzových situací a zajištění všech aspektů letu. Nemůžeme dopustit, aby obchodní zájmy leteckých společností stály v cestě bezpečnosti cestujících," uvedl šéf evropské asociace pilotů Otjan de Bruijn.

Ještě tvrději se vyjádřil jeho kolega Jason Ambrosi šéf Asociace leteckých pilotů, která v Severní Americe zastupuje zájmy 78 000 pilotů z 41 leteckých společností, když návrh Airbusu nazval „šílenstvím“. „Mám za sebou tisíce hodin nad severním Atlantikem a mohu vám s jistotou říci, že uprostřed noci při plavbě je pouze jeden pilot výrazným snížením bezpečnosti. Představte si nouzovou situaci, jako je požár motoru, bezpečnostní událost nebo náhlá nevolnost zbývajícího pilota," uvedl Ambrosi. Podle něj by takový stav byl hazard s bezpečnostní a s lidskými životy.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články