Po více než dvou měsících se „pootevřely“ základní školy, účast ale není povinná pro žáky ani učitele
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dnes se po dvouapůlměsíční pauze opět otevírá první stupeň základních škol. Kvůli riziku šíření koronaviru je provoz možný jen za přísných hygienických podmínek. Do škol se vrátí jen část ze zhruba 563 000 mladších školáků, které registruje ministerstvo školství ve svých statistikách. Docházka je dobrovolná, zájem o ni museli rodiče školám nahlásit do pondělí 18. května. Někde se do škol vrátí až 85 procent žáků, jinde jen kolem čtvrtiny. Pro ostatní nadále pokračuje distanční výuka.
Školy se na návrat žáků mohly připravit podle manuálu s hygienickými doporučeními, který pro ně připravilo ministerstvo školství ve spolupráci s epidemiology. Děti mají být ve školách rozděleny do skupin po nejvýš 15. Skupiny mohou vzniknout i spojením dětí z více tříd nebo ročníků, do konce školního roku se ale už nemají měnit ani potkávat. Ve třídách děti nemusí mít roušky, pokud zachovají rozestupy alespoň 1,5 metru. Na chodbách, toaletách či v šatnách jsou roušky povinné.
Zakázána je také tělesná výchova. Školní družiny, školní kluby ani zájmové kroužky nad rámec jedné skupiny také nejsou povoleny, uvádí web ministerstva školství. Provoz jídelen je pak podmíněn aktuálním vývojem epidemiologické situace a tím, zda místní podmínky umožňují oddělení jednotlivých skupin.
Podle rozdílných nastavení provozu školy se liší i počet nahlášených žáků. Zatímco do Masarykovy základní školy v pražských Klánovicích, kde bude nadále převažovat výuka online, je do výuky nahlášena necelá čtvrtina žáků prvního stupně, v ZŠ Antonína Čermáka, která se chce vrátit co nejvíc k běžné výuce, je jich přihlášených 85 procent. Školy mají připravená různá schémata, podle kterých budou fungovat. Obě zmíněné školy tak třeba rozfázovaly časy příchodů žáků, jedna do čtvrt hodiny, další do 45 minut.
Manuály ministerstva školství vyvolaly mezi některými řediteli a učiteli kritiku. Například spolek Pedagogická komora, který má kolem 2700 členů, upozorňoval, že jednoznačně neodlišují doporučení od závazných nařízení. Ministerstvo se podle spolku zbavilo odpovědnosti za zajištění adekvátních podmínek pro návrat žáků tím, že ji přesunulo na ředitele škol. Výhrady měl i předseda školských odborů František Dobšík, podle kterého manuály vzbudily ve školách ještě větší stres, než byl dříve.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) uvedl, že školy v Česku se od sebe hodně liší a jejich ředitelé proto dostali prostor, aby se se situací porovnali podle svých možností. Návrat do škol není povinný nejen pro žáky, ale ani pro učitele. Pokud mají obavy o své zdraví, mohli se s ředitelem domluvit na pokračování ve výuce na dálku. Podle údajů ministerstva je v ČR je 4176 základních škol s prvním stupněm, na kterém pracuje 41 062 pedagogů. Jejich věkový průměr byl podle loňského průzkumu ministerstva 47,2 roku.
Druhý stupeň a střední školy až v červnu
Po dvou výrazných vlnách uvolnění 11. a 25. května zatím není v plánu další rušení opatření, která regulují běžné fungování společnosti. Webová stránka vlády uvádí, že "ostatní činnosti budou povoleny během června podle aktuální epidemiologické situace".
Jasný je zatím harmonogram týkající se středních škol. Od pondělí 1. června do středy 3. června se bude konat společná část maturity, a to pouze didaktické testy z matematiky, českého jazyka a literatury a cizích jazyků. Písemná část (sloh) u žáků přihlášených k jarnímu termínu 2020 se ve společné části maturit psát nebude.
Od 1. června budou moci v omezeném rozsahu fungovat praktické vyučování na středních a vyšších odborných školách, a to za podobných podmínek jako platí od 25. května u školních skupin na prvním stupni ZŠ.
V pondělí 8. června se bude konat jednotná přijímací zkouška na střední školy na čtyřleté obory, den později pak jednotná přijímací zkouška na víceletá gymnázia. Od středy 10. června pak ministerstvo školství doporučuje uspořádat profilovou část maturit.
Během června počítá vládní plán s realizací konzultací či občasných vzdělávacích aktivit v menších skupinách pro žáky na druhém stupni základních škol a školách středních. Ovšem pouze ve stěžejních předmětech a formou třídnických hodin.