Zbytečné a kontraproduktivní, tvrdí magistrát o zákazu cyklistů v Praze 1

Zákaz vjezdu cyklistů

Zbytečné a kontraproduktivní, tvrdí magistrát o zákazu cyklistů v Praze 1NOVÉ 1
Domov
Sdílet:

Zákaz pohybu cyklistů v pěších zónách v Praze 1, který by měl začít platit na jaře, je podle magistrátu zbytečný a kontraproduktivní. Vyplývá to z připomínky k plánovanému opatření, kterou má ČTK k dispozici. Zákaz nyní vyhodnocuje úřad Prahy 1, podle kterého proti němu dorazilo více než 50 připomínek. Omezení se má týkat zejména oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Záměr kritizovala řada politiků a vznikla proti němu petice.

Podle mluvčí Prahy 1 Veroniky Blažkové nebyl dán přesný termín, kdy by měl zákaz začít platit. Bude to nicméně zřejmě na jaře. „Termín v jarním období tohoto roku je správný, konkrétní datum ale určeno nebylo. V současnosti probíhá vypořádání všech došlých připomínek. Těch jsme obdrželi více než 50,“ sdělila ČTK.

Jednou z nich je i ta ze strany magistrátu, podle kterého je omezení zbytečné a navíc zkomplikuje dopravní situaci v centru města. „Omezení cyklistické dopravy je zdůvodněno potřebou zajištění bezpečného pohybu chodců a cyklistů. Z dostupných dat neplyne, že by navrhované opatření mělo průkazný dopad na bezpečnost chodců,“ píše se v připomínce magistrátu. Za posledních deset let podle dokumentu policie na území pěších zón v centru Prahy eviduje pouze tři nehody chodce a cyklisty. Navržené objížďky budou navíc podle magistrátních úředníků znamenat větší ohrožení pro dopravu než stávající trasy.

„Místo průjezdu centrálními pěšími zónami budou cyklisté nuceni na objízdných trasách nyní vyznačených cyklotras projet v součtu 95 krát křižovatkami v běžném provozu, přitom v převážné většině se jedná o křižovatky s nerozlišenou předností,“ namítl magistrát. Objízdné trasy podle úředníků navíc zvýší průjezd z pěti kilometrů na 8,7, což dále zpomalí automobilovou a tramvajovou dopravu centru města. Kromě toho je návrh podle magistrátu také v rozporu s celou řadou koncepčních dokumentů Prahy i České republiky.

Omezení se má týkat hlavně oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Počítá s objízdnými trasami, například ulici Na Příkopě bude nutné objet Jindřišskou a Panskou směrem na Ovocný trh. Směrem na západ zase objížďka povede Vodičkovou na Lazarskou a dále na Národní třídu.

Podle původních vyjádření radnice Prahy 1 má omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly po centru metropole pohybovat po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. Nebezpečí nicméně podle vyjádření místostarosty Prahy 1 Daniela Hodka (ČSSD) znamenají i běžní cyklisté. Přípravu má na starosti dopravní úřad pro Prahu 1. Ten v minulosti pro pěší zóny v centru města vydal výjimku, která naopak pohyb cyklistů umožnila.

Záměr před loňskými prázdninami schválila rada městské části, další rozhodování se nyní týká úředníků. Na pěších zónách dělají podle radnice problémy hlavně elektrokoloběžky, které nahradily vozítka segway poté, co magistrát jejich provoz v historickém centru zakázal. Právě koloběžky byly prvotním impulsem k zákazu, do kterého kvůli formulaci zákona podle Prahy 1 musí spadnout i kola. Podle stanoviska ministerstva dopravy je však možné tato vozítka zakázat bez nutnosti omezení běžných kol.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Náklady na jednoho vězně v Kalifornii stojí víc než rok studia na Harvardu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články