Marketingová revolta. Apple si znepřátelil Facebook tím, že posílil ochranu uživatelů

MARKETINGOVÁ DATA

Marketingová revolta. Apple si znepřátelil Facebook tím, že posílil ochranu uživatelů
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
Domov

Technologická společnost Apple přistoupila k odvážnému kroku – přenechala uživatelům výrazně větší kontrolu nad osobními daty. Ti se nově mohou sami rozhodnout, kterým aplikacím udělí souhlas ke sledování jejich aktivit v digitálním prostoru. Pro řadu mediálních a reklamních podniků jde ale o velkou ránu do jejich analytických činností – bez dat o uživatelských interakcí se jim bude hůře cílit inzertní obsah. Jedním z největších kritiků je jiný technologický velikán, který ze sledování aktivit uživatelů těží miliardy dolarů – sociální sít Facebook.

Změna v podobě přísnější ochrany citlivých osobních dat přišla společně s novou verzí operačního systému pro iPhony. V praxi mobilní telefon s aktualizaci iOS 14.5 vyžaduje, aby aplikace získaly od uživatelů souhlas ke sledování jejich digitálních aktivit. Doposud technologičtí velikáni skrze své přístroje a aplikace sbírali celou řadu dat o svých uživatelích – měli a dosud mají dobrý přehled o používaných verzích systému, demografických skupinách či navštívených stránkách a vyhledávaném zboží.

Veškeré tyto aktivity pak slouží (mimo jiné) k přesnějšímu zacílení reklam. V praxi stačí zajít v mobilním prohlížeči na zájmové weby nebo e-shop, aby následně na uživatele začala vykukovat inzerce na produkty, o které mají zrovna zájem nebo které souvisí s jejich koníčkem. Proto jsou tato data na poli marketingu a reklamy velmi ceněná – inzerující firmy se díky tomu rychleji dostanou ke svým cílovým skupinám a jsou proto schopny zaplatit nemalé peníze. Pro Facebook, jehož personalizovaná inzerce tvoří obrovskou část příjmů, je tudíž přístup k historii aktivit uživatelů klíčový.

Je to ostatně Facebook, který proti novým pravidlům Apple hlasitě protestuje, stejně jako řada dalších reklamních, marketingových a analytických firem. Zakladatel nejpopulárnější sociální sítě Mark Zuckerberg obvinil Apple z toho, že se těmito nově zavedenými mantinely snaží potlačit bezplatné aplikace, které jsou financované právě prostřednictvím reklamy, aby si zajistil větší zisky prodejem placených aplikací skrze svůj digitální obchod App Store.

Rána pro Facebook a reklamní agentury

Facebook se přirozeně bojí o vlastní příjmy, i jeho aplikace nyní na přístrojích od Apple potřebuje zelenou ze strany uživatelů. Drtivá většina jeho příjmů plyne z internetové inzerce, nové podmínky související s výrazným omezením sběru dat třetích stran tak pravděpodobně ovlivní i výdělky z reklam. Nutno podotknout, že pod Facebookem spadá také sociální síť Instagram a chatovací aplikace WhatsApp, které rovněž sbírají data o uživatelích.

Přestože přístroje se systémem iOS tvoří zhruba necelou pětinu na trhu s chytrými mobily, podle některých statistik jejich uživatelé utrácejí mnohem více a častěji než vlastníci zařízení se systémem Android. Apple naopak příslibem ochrany soukromí může přilákat nové zákazníky, kteří tímto dostávají důvod si připlatit za tuto dražší kategorii chytrých telefonů.

Krátce před vydáním systému iOS 14.5 podala v Německu skupina svazů zastupujících podniky z mediálního a reklamního průmyslu na nová pravidla pro ochranu soukromí stížnost ke spolkovému kartelovému úřadu. Tvrdí, že tato pravidla narušují hospodářskou soutěž. Apple v reakci na stížnost uvedl, že data patří uživatelům, kteří by měli mít možnost sami rozhodnout, kdo a jak s nimi bude nakládat.

Šéfové Apple a Facebooku se do určité míry rozkmotřili poté skandálu zneužitých dat společností Cambridge Analytica. Od té doby se výrobce iPhonů, iPadů, Maců a dalších zařízení snažil posílit zabezpečení osobních dat uživatelů. Facebook ani po ostré a četné kritice naopak nepolevil a nadále shromažďuje kvanta marketingových údajů svých necelých tří miliard uživatelů.

„Myslím, že lze dělat digitální inzerci a vydělávat na tom bez sledování lidí, kteří o tom nevědí,“ řekl šéf Apple Tim Cook v minulosti pro The New York Times, když vyjádřil zájem posílit pozici samotných zákazníků. Stojí za názorem, že firmy shromažďují mnohem více dat, než kolik jich doopravdy potřebují.