Výhoda nouzového stavu. Zaměstnanci i zákazníci kradli výrazně méně
KRIMINALITA
Za nouzového stavu, který v České republice trval od 12. března do 17. května, klesla kriminalita v prodejnách s potravinami v průměru téměř o polovinu. Ubylo krádeží páchaných zákazníky, ale i zaměstnanci. Důvodem byla ztráta anonymity, ale také soudržnost zapříčiněná koronavirovou krizí. Sdělil to ředitel Divize retailu společnosti M2C poskytující služby ostrahy, údržby a úklidu Martin Giebel.
V případě kriminality páchané zákazníky je podle Giebela příčinou snížení četnosti krádeží ztráta anonymity kvůli nižší návštěvností prodejen, především v obchodních centrech, a větším počtem zaměstnanců na prodejní ploše. „Dalším aspektem byl viditelně zvýšený počet pracovníků ostrahy, kteří se podíleli na koordinaci hygienických opatření v prodejnách. V neposlední řadě, a z našeho pohledu velmi významné, byly především nejen hrozící, ale i aplikované mnohem tvrdší tresty za majetkové delikty, platné v době vládního vyhlášení nouzového stavu," popsal Giebel.
U tzv. interní kriminality páchané především zaměstnanci stojí za jejím snížením podle Giebela atmosféra podporující soudržnost v době, která postihla celou zemi.
V současné době Giebel očekává, že se situace vrátí do stavu před krizí. V rámci prodejen, které M2C pomáhá zabezpečit, ročně eviduje kolem 22 000 krádeží. Nejvíce jich je zpravidla před Vánocemi. Na celkovém počtu krádeží se zaměstnanci podílí podle Giebela zhruba z 35 procent, zbytek připadá na nepoctivé zákazníky.
Prodejny s potravinami, na rozdíl od obchodů s oděvy, obuví či knihkupectvími, byly otevřené po celou dobu nouzového stavu. Pro potraviny podle prodejců chodili lidé méně často než v běžném období, ale dělali větší nákupy. Podle agentury Nielsen se v březnu a dubnu velikost nákupního koše ve vybraných českých hyper a supermarketech zvýšila až o 40 procent.