1 zelená Praha díky mýtu?

Mýto v Praze vyvolalo koaliční roztržku mezi TOP 09 a STAN

NOVÉ

Témata: , , , ,

Překvapivý rozkol v pražské koalici vyvolal záměr náměstka Petra Hlubučka (STAN) na zavedení mýtného v hlavním městě. Proti se postavili totiž jinak nejbližší spojenci STAN - a to zastupitelé TOP 09. Předseda Jiří Pospíšil uvedl, že otázka není na pořadu dne, dokud nebudou dobudovány oba pražské okruhy. TOP 09 a STAN jsou součástí Spojených sil pro Prahu, které vládnou s Piráty a Prahou Sobě. Koalice měla mezi sebou již několik neshod, poprvé jde o spor uvnitř Spojených sil.

Proti záměru vlastního náměstka se ohradil předseda zastupitelů Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil. „Chci uklidnit Pražany, že zavedení mýtného za vjezd do Prahy není na pořadu dne. Respektujeme názor Petra Hlubučka, ale v současnosti ho považujeme za nereálný. Pro TOP 09 je prioritní co nejrychlejší dokončení vnitřního a vnějšího okruhu. Do té doby jsou úvahy o mýtném zbytečné,“ uvedl na Twitteru.

Na Twitteru rovněž reagoval sám Hlubuček. „Mýto a okruh na sebe nejsou nijak navázány a úvahy o něm zbytečné rozhodně nejsou. Mýto nezakazuje nikomu vjet do centra, jen vysokoemisní vozidla za to zaplatí. Nevím, proč by kouřící auta měla neustále ničit zdraví Pražanů,“ napsal Hlubuček.

Později doplnil další reakci. „Upřímně nerozumím, co je k tomu vedlo. Buď nevěděli, na co kývli, nebo během tří měsíců změnili názor o 180 stupňů a neřekli nám to. Obojí je pro Pražany špatná zpráva. Všichni pracujeme ve stejné budově, máme kanceláře vedle sebe, a já jsem připravený jim znovu vše dostatečně vysvětlit, abychom zavedení mýta prosadili,“ podivil se nad chováním koaličních partnerů Petr Hlubuček (STAN) ve vyjádření zaslaném Echo24.

„V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ vysvětlil dále Petr Hlubuček.

Hlubuček nenajde podporu ani u zbytku koalice

S Pospíšilem však souhlasí i zástupci Prahy sobě. „Naší nejvyšší prioritou, která dopravě v Praze uleví, je dostavba okruhů, a to jak Pražského, tak městského. Pro otázku možného zavádění mýtného systému je klíčová studie proveditelnosti, kterou právě nyní zadávám. Zjistíme skrze ni i zkušenosti z měst, kde podobné systémy fungují, a napoví nám, v jaké případné variantě by bylo možné systém u nás zavést,“ uvedl pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

„Je jisté, že musíme ovzduší v Praze ulevit, ale chci, abychom jako radní rozhodovali na základě ze studie. Nepředpokládám ale, že bychom mohli zavést mýto před dokončením například klíčového úseku 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1. Řidiči musí mít šanci Prahu objet. Je také důležité provést potřebné legislativní změny, abychom mohli výnosy z mýtného systému skutečně reinvestovat v čistější dopravě v Praze. Dnes by podle zákona šly výnosy státu a na nakládání s prostředky bychom neměli vliv,“ dodal.

Ani podle primátora Zdeňka Hřiba není otázka mýta na stole. „Zavedení mýta není v tomto volebním období určitě na stole. Někdy v budoucnu k němu bude nutné přikročit, protože je to dle EIA podmínka kolaudace tunelu Blanka. Bude proto zpracována multikriteriální studie podmínek zavedení mýta po stránce ekonomické, ekologické, dopravní i právní. Z toho teprve vyplyne návrh dalšího postupu a časového horizontu o kterém se povede diskuze,“ uvedl Hřib pro Echo24.

„Konkrétní plán prezentovaný náměstkem pro životní prostředí a bezpečnost Hlubučkem (STAN) nebyl koaličně projednán a dokonce nebyl konzultován ani s náměstkem pro dopravu Scheinherrem (Praha sobě). Nemám zatím k dispozici ani vyjádření klubu Spojených sil pro Prahu. Co se týče otázky pražského okruhu v části 511, nepravomocné územní rozhodnutí bude vydáno do konce roku, lze očekávat, že do konce volebního období bude vydáno i stavební povolení. Závisí to ale na aktivitě ŘSD, město mu poskytuje maximální součinnost. V případě městského okruhu probíhá příprava dokumentace pro územní rozhodnutí,“ dodal.

Mýto nechce ani ministerstvo dopravy

Hlubuček společně s Tomášem Voříškem z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emise uvedli, že by město chtělo během měsíce vyvolat první jednání s ministerstvem. V řádu několika měsíců pak chce mít připravenu studii proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Zatěžovat Pražany zavedením mýta nechce v současné době ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). „Jako Pražan si nedokážu představit, že bych měl zpoplatňovat občanům jízdu po Praze. Za ministerstvo dopravy neplánuji zatěžovat občany poplatky za užívání místních komunikací. Zvlášť ve chvíli, kdy nejsou dokončeny okruhy, na čemž ale intenzivně pracujeme,“ řekl serveru Novinky.cz.

V magistrátní koalici se jedná již o několikátý názorový rozpor mezi jednotlivými stranami. Pospíšil se například dostal do sporu s Piráty a primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) kvůli možné kontrole bytů prostřednictvím elektroměrů. Spojené síly a Piráti se přeli také o budoucnost Pražské plynárenské a případné odvolání jejího ředitele Pavla Janečka. Tomuto sporu předcházel konflikt mezi Piráty a TOP 09 ohledně vyplacení tantiém pro bývalé členy dozorčí rady firmy. Neshody byly také ohledně pokračování privatizace bytů a Pospíšil a Hřib se rozcházeli i v otázce obnovy mariánského sloupu na Staroměstském náměstí.

Čtěte také: Proč se opravuje D1 u Prahy? Nejfrekventovanější část dálnice není ani součástí modernizace


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.