Řvoucí septimáni, hejrupáci, císařův pekař... Před 50 lety zemřel režisér Martin „Mac“ Frič

Plodný český režisér

Řvoucí septimáni, hejrupáci, císařův pekař...  Před 50 lety zemřel režisér Martin „Mac“ FričNOVÉ
Walter Schorsch, Vlasta Burian, Martin Frič, Adolf Dymsza, fotografie z filmu Dvanáct křesel (1933) Foto:

Foto: ČSFD (Terrafilm Brno a Rexfilm Varšava)

2
Panorama
Echo24
Sdílet:

Jedním z nejplodnějších českých režisérů byl bezesporu Martin (Mac) Frič, který zemřel v šestašedesáti letech 26. srpna 1968. Při vysílání mnoha jeho filmů i dnes televize sází na jistou sledovanost, o žádných Vánocích nechybí některé z jeho četných komedií s Vlastou Burianem, pohádková adaptace Císařův pekař a Pekařův císař nebo Princezna se zlatou hvězdou na čele.

Na svém kontě má Frič mezi stovkou filmů, v nichž pracoval s nejlepšími komiky a herci, mezi jinými s Vlastou Burianem, Jaroslavem Marvanem a Hugo Haasem. S Janem Werichem a Jiřím Voskovcem natočil jeden z nejodvážnějších protifašistických filmů své doby Svět patří nám. Natočil i první českou crazy komedii Eva tropí hlouposti či podobně bláznivou veselohru Roztomilý člověk, v nichž vynikající duet vytvořili Oldřich Nový a Nataša Gollová. Úspěch měly také jeho komedie ze studentského prostředí Škola, základ života a Cesta do hlubin študákovy duše. Platil rovněž za jednoho z nejlepších adaptátorů děl Karla Čapka, jak ukázal v Hordubalech či Čapkových povídkách.

V některých svých filmech si Frič též zahrál – například po boku krále komiků Buriana ve snímku Lelíček ve službách Sherlocka Holmese, kde ztvárnil slavného detektiva jako elegán s dýmkou a typickou placatou čepicí. A přesně tak proslul i v civilu, pro jeho klid a rozhodnost si herci natáčení s ním pochvalovali, dokonce i excentrik Burian. Občas mu i předhazovali, že je jen zdatný řemeslník, neměl totiž školy. Škálu filmových profesí měl však „v malíčku“ i bez nich, protože u filmu začínal od píky. Hrál, navrhoval plakáty, psal scénáře, stál za kamerou a nakonec se nejlépe cítil v pozici režiséra.

Na svých filmech se Frič podílel i jako scenárista – Život je pes, Valentin Dobrotivý, Svět patří nám, Hej-rup! a další. Frič ale netočil jen komedie, například hned po válce dokončil, za okupace roztočenou, detektivku Třináctý revír, z 50. let je jeho životopisný snímek o doktoru Janském Tajemství krve či drama Psohlavci a v posledních letech života natočil mimo jiné dramata Hvězda zvaná Pelyněk či Lidé z maringotek.

Za své dílo obdržel Frič řadu ocenění, mimo jiné Národní cenu za režii filmů Kristian a Škola základ života. Za film Čapkovy povídky dostal v roce 1947 cenu mezinárodního filmového festivalu v Benátkách.

Po jeho smrti se objevila řada spekulací. Frič trpěl rakovinou a řada médií uvádí, že si pod dojmem okupace Československa v srpnu 1968 nalil i přes přísný zákaz pití alkoholu sklenku koňaku, upadl do kómatu a po několika dnech zemřel. Filmový historik Pavel Taussig to však podle některých zdrojů s odvoláním na Fričovu nevlastní dceru Martu Fričovou popřel. Režisér totiž podle Fričové v den okupace již ležel v nemocnici.

„Hned ráno po okupaci jsem šla za tátou do nemocnice. Chodil a pořád opakoval: To se nemělo stát. To se nemělo stát… Pak přestal vnímat, stal se apatickým. Za dva dny už jen ležel. Seděla jsem u něj. Najednou začal špatně dýchat. Přišli doktoři, musela jsem na chodbu. Už mě k němu nepustili…,“ citují některé zdroje Taussiga, který o Fričové psal v Kinorevue z roku 1992.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Zdrženlivý film o Janu Palachovi

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články