Dálková autobusová přeprava budoucnosti? FlixBus testuje alternativní pohon a chce být CO2 neutrální
Komerční sdělení
Stávka za klima, udržitelný rozvoj, klimatické změny, kompenzace CO2. To je jen pár z hesel, která dnes otřásají základy moderní společnosti. Svou činnost a její dopady přehodnocují jednotlivci, státy i samotné firmy. Největší evropský poskytovatel mobility FlixBus už ví, jak by měla dálková doprava vypadat za deset let. Flotila autobusů se bude skládat z elektro-busů, vozů na palivové články a bioplyn. Kde produkci CO2 nepůjde eliminovat, nastoupí kompenzace produkovaných emisí v podobě uhlíkových odpustků.
Zelená není jen barva autobusů a vlaků společnosti FlixMobility. Díky modernímu vozovému parku a vysoké kapacitě jsou dálkové autobusy již teď jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků na trhu. Na cestách ve Francii a Německu kromě toho už více než rok jezdí první dálkové E-busy poháněné elektřinou z obnovitelných zdrojů od Greenpeace Energy.
„Udržitelnou mobilitu chceme neustále posouvat dál, chceme se přímo podílet na utváření budoucnosti v hromadné dopravě. Cestování dálkovým autobusem ušetří přibližně 80 % emisí ve srovnání s jízdou autem,“ uvádí Martina Čmielová z FlixBusu. Dopravce nyní spolu s technologickými experty začíná pracovat na tom, jak využít pohon na vodíkové palivové články i na dlouhé vzdálenosti.
„Vozidla poháněná palivovými články by měla být schopna před doplněním paliva najet nejméně 500 kilometrů. Samotné tankování by mělo trvat maximálně 20 minut, protože se do nádrže tankuje místo nafty vodík. Jízdní vlastnosti autobusů na palivové články, jejich výkon a zrychlení, by měly odpovídat současným standardům dálkových autobusů,“ doplňuje Čmielová.
Plán být do roku 2030 CO2 neutrální
FlixBus nedávno oznámil, že nejpozději do roku 2030 chce mít všechny cesty jeho autobusy, vlaky i veškeré související obchodní aktivity neutrální z hlediska produkce uhlíku. Už teď svých cestujícím nabízí možnost kompenzovat emise CO2 vyprodukované na jejich cestě.
Kromě velkých investic do nových technologií v rámci samotné přepravy je třeba obrátit pozornost i na jednotlivé procesy uvnitř společnosti. „Ať už je řeč o třídění odpadu, podpoře dodavatelů lokálních
surovin nebo pití filtrované vody z kohoutku, každý malý krok je důležitý. Videokonference a cestování autobusem nebo jinými prostředky veřejné dopravy má přednost před více znečišťujícími způsoby dopravy,“ vysvětluje Čmielová.
Autobusem mezi městy, v zelených městech je nejefektivnější kolo a MHD
FlixBus se v letošním roce stal partnerem soutěže české Cykloměsto roku 2019 pořádané spolkem AutoMat. Zástupci vítězných měst Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic vyrazili zeleným autobusem do dánských metropolí do Kodaně a Aarhusu, aby se vzdělali v inovacích udržitelné mobility, infrastruktury a celkového rozvoje. Kodaň je totiž skutečným průkopníkem ve vytváření udržitelných, zdravých a obyvatelných měst budoucnosti. Pravidelně se umísťuje v čele žebříčků měst, kde se nejlépe žije, a to zejména proto, že pečuje o městskou zeleň a parky a podporuje výstavbu cykloinfrastruktury.
„V Aarhusu jsme si povídali třeba o tom, jak se jim mezi lety 2010 a 2016 podařilo zvýšit intenzitu cyklodopravy o 30 %. V Kodani nás zaujalo např. to, že 75 % lidí, co jezdí na kole, jezdí i v zimě. K tomu přispívá i fakt, že když napadne sníh, jako první se čistí cyklostezky,” říká Michal Lehečka z AutoMatu. Pro všechny zúčastněné je takové exkurze motivací k další práci. Zkušenosti z dalších zemí a také vlastní zážitek poskytuje živnou půdu k dalšímu rozvoji českých měst.