Jde o likvidaci bazénů, třetinu roku nemůžeme podnikat, stěžuje si šéf Royal Spa
NEDOSTATEČNÁ VLÁDNÍ POMOC
Koronavirus postihuje podnikání již od jara, pro mnohá odvětví ale není zatím přichystaná pomoc. Týká se to i velkých hráčů jako je lázeňská skupiny Royal Spa, kterou vede generální ředitel Martin Plachý. Ten se chystá otevřít Termální park ve Velkých Losinách až v období před vánočními svátky, protože příprava celého areálu je velmi nákladná. „Museli jsme vypustit miliony litrů vody a při otevření se minimálně týden bazény napouští a chemicky upravují. Jedná se o obrovské fixní náklady, na které nikdo neslyší,“ říká v rozhovoru pro Echo24 Plachý.
Stát představil nová pravidla, za kterých může od čtvrtka do bazénů místo deseti osob jeden člověk na 15 metrů čtverečních. Jak tuto změnu hodnotíte?
Provozuji lázeňská zařízení, kde máme k dispozici i hotelové kapacity, které jsou ale nyní uzavřené. V rámci naší společnosti provozujeme i Termální park ve Velkých Losinách, což je velké bazénové centrum s termální vodou. Celkem 9 bazénů, které ročně navštíví čtvrt milionu zákazníků. Pokud se bavíme konkrétně o bazénech, tak jsou uzavřeny od 10. října. Změna se dá nazvat jako nebe a dudy. V našem případě termálního parku to znamená, že můžeme dovnitř pustit 160 lidí místo 10. Bavíme se tedy o šestnáctinásobném rozdílu možnosti obsadit celkovou kapacitu. Nepochybně to je z provozovatelského hlediska šance otevřít. Otázka se ale vznáší nad tím, zda budou mít zákazníci na sobě roušky či ne. Velmi se totiž hovoří o tom, že v posilovnách či při tenise je mít sportovci musejí a bazény nejsou výjimkou.
Upínáte se k vyjednávání šéfa Národní sportovní agentury Milana Hniličky s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou, podle kterých by sportoviště spadala pod jiná kritéria?
Je zajímavé, že když jsme o tom před čtrnácti dny hovořili my a poukazovali jsme na likvidaci bazénů, tak nás nikdo neposlouchal. Najednou přijde představitel státní sportovní agentury a je hned přijat na jednání. Pan Hnilička reprezentuje sportovce a když jde o profesionální sport, tak na to stát slyší. Amatérští sportovci, kteří si jdou zaplavat a posilovat tím své zdraví a imunitu, takovou výhodu nemají. Je ale dobře, že debata probíhá.
Dá se současný stav srovnat s jarem?
Například bazény jsou uzavřeny přes 120 dní. Čili třetinu roku nemůžete provozovat své podnikání. Rozdílem je, že vzniká určitý systém, který má ale poměrně dost nejasností. Je minimálně lepší oproti jarnímu období, že nějaký posun vidíme. Bude-li se země tímto systémem řídit, tak alespoň víme, za jakých okolností můžete podnikání provozovat.
Můžete čerpat speciální programy jako například Covid-nájemné či Covid-lázně? Je vůbec něco podobného pro bazény nebo aquaparky?
Dodnes nic podobného neexistuje. Česká unie cestovního ruchu podporu navrhla a žádáme ministerstvo, aby se něco podobného povedlo zpracovat. Samozřejmě podnikatelé mohou čerpat na zaměstnance Antivirus a ti, kteří jsou v nájmu, mohou žádat o příspěvek. Možností je také snaha získat úvěr, což se u podnikatele v cestovním ruchu rovná skoro nule. Smutné je porovnání například s potravináři, kteří dostávají kompenzace už při poklesu 25 procent ve srovnání s loňským obdobím.
Málokdo si uvědomuje, že provozovatelé bazénů mají obrovské množství nákladů, kdy se musí neustále vytápět, aby nedošlo k popraskání kachliček. Museli jsme vypustit milionů litrů vody a při otevření se minimálně týden bazény napouští a chemicky upravují. Jedná se o obrovské fixní náklady, na které nikdo neslyší. Pořád vykřikujeme, jak jsme západní země. Jak je ale možné, že v Rakousku mají příspěvky na fixní náklady a dostávají kompenzace v cestovním ruchu až do výše výpadku 80 procent tržeb v porovnání s minulým rokem?
Zřejmě pomoc dostávají ti, kteří nejvíce na stát tlačí a vykřikuje.
Pro nás jako soukromé vlastníky je velká nevýhoda, že většina bazénů v České republice je v rukou veřejného sektoru. Ten má svá pravidla a pokud nevydělávají, tak se jim pomáhá ze státního rozpočtu město, obcí a krajů. Soukromých provozovatelů je méně a tak se možná bere, že soukromý sektor nepotřebuje podporu.
Uvedl jste, že bazény jsou uzavřeny více jak 120 dní. Není už na takovou podporu pozdě?
Nikdy není na podporu pozdě. Vzniklé programy jako Covid-ubytování nebo Covid-bus tak poskytují příspěvky zpětně na kompenzaci fixních nákladů. Proto naše snaha jednat dál trvá. Budeme doufat, že se ministerstvo podaří přesvědčit, že si podporu náš segment zaslouží. Peníze se našly pro jiné sektory, tak by se mohly najít i pro náš.