Dálnice přes Posázaví bude. Havlíček nepřipouští žádnou alternativu

Dálnice přes Posázaví bude. Havlíček nepřipouští žádnou alternativu
Domov

DÁLNICE D3

Vojtěch Šeliga

Stále nedokončené dálniční propojení Prahy s Českými Budějovicemi a Rakouskem, patří mezi největší ostudy české infrastruktury. Dokončení středočeské části mezi Prahou a Táborem však komplikuje nevole místních obyvatel, kterým vadí, že by plánovaná trasa měla vést přes Posázaví. Podepisují navíc petici, aby místo toho došlo ke zkapacitnění stávající silnice první třídy vedoucí přes Benešov a Olbramovice. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) však východní variantu zavrhuje přestože by byla levnější.

„Středočeská část je pod drobnohledem, bude procházet oblastí Posázaví. Je zde alternativa, ale ona to není ani alternativa, ale je to spíš hnutí, která se nazývá Alternativa středočeské D3 a ta říká, nedělejte tuto dálnici, pouze zkapacitněte tu stávající silnici 1/3. To je právě ta silnice z Mirošovic, přes Benešov, Olbramovice, Tábor,“ vysvětlil ministr na svém Facebooku.

Podle něj není navrhovaná východní varianta možná, jelikož se jedná o evropský projekt. „Není to tak jednoduché a hlavně si musíme uvědomit, že ta D3, jak jí plánujeme, je součástí panevropské D55. Pokud bychom dál využívali D1 a pak odbočili na 1/3, tak neodlehčíme D1, která bude dále a dále přetížená. Nemluvě o tom, že tamní obyvatelé podél 1/3 by zase byli nervózní a byli by proti tomu, že bychom to tam rozšiřovali. Nemluvě o tom, že tam nelze postavit plnohodnotnou dálnici,“ tvrdí Havlíček.

„Takže jdeme tou klasickou variantou, která už je dlouho na stole. Na těch 5 úsecích nyní probíhají různá řízení, čekáme na odvolání v rámci ministerstva životního prostředí. Pokud všechno dopadne dobře, tak nepravomocné územní rozhodnutí očekáváme ideálně v roce 2021, spíše v roce 2022. Takže začít stavět by se mohlo v roce 2024, hotovo by pak bylo v roce 2028. Nepředpokládám, že ta varianta takzvaná východní, čili ta přes Mirošovice a tu zkapacitněnou silnici na Benešov, že by nakonec dopadla. Bylo by to samozřejmě levnější, ale my se na to musíme dívat z úhlu pohledu dopadu na životní prostředí, na dopravu a z ekonomických důvodů. Všechny tyto studie dopadly ve prospěch trasy D3, jakkoliv chápu, že v tom Posázaví se to nemusí někomu líbit,“ dodal.

Poškození zdraví obyvatel?

Pod peticí Alternativy středočeské D3 je podle iniciativy podepsáno 11 obcí, 1500 občanů a šest spolků. „Bylo by pro nás nepřijatelné, aby se povolila další zátěž blízkého okolí Jesenice, protože by to vedlo k zásadnímu porušování hygienických limitů hluku a k vážnému poškození zdraví obyvatel. Navíc samotná studie pořízená pro ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent – prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem

Samotná petice říká: „Území mezi Prahou a Meznem je významnou rekreační oblastí, zároveň však zdejší obyvatelé v rozvíjejících se obcích denně dojíždějí do větších měst za zaměstnáním. Oba tyto vlivy kladou velké nároky na dopravní obslužnost a současně ochranu a citlivost přístupu ke zdejší krajině. Základní podmínkou udržitelného využívání území je proto chytré a efektivní řešení osobní dopravy, které by nenarušovalo přírodní a kulturní hodnoty území.“

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, středočeská část by měla měřit 60 kilometrů. Kritikům vadí, že povede turisticky atraktivním Posázavím. Dálnice podle nich nevyřeší dopravní problémy regionu a bude sloužit pouze tranzitní dopravě. Projektu navíc vyčítají velkou ekonomickou zátěž. Doporučují proto spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Premiér Andrej Babiš (ANO) loni k výstavbě dálnice řekl, že o ní rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obcím tehdy ale slíbil, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

V provozu je nyní 70 kilometrů dálnice D3 mezi Meznem a Úsilným. Po dobudování by měla měřit 170 kilometrů. Podle dřívějších vyjádření Babiše by měla být hotová do roku 2028.