Náš pracovník odmítl dát strážníkům informace, ti na něj brutálně zaklekli, stěžuje si Naděje

Incident v NADĚJI

Náš pracovník odmítl dát strážníkům informace, ti na něj brutálně zaklekli, stěžuje si NadějeAKTUALIZOVÁNO 1
Domov
Sdílet:

Pražští městští policisté doslova zaklekli na jednoho z pracovníků NADĚJE, která poskytuje sociální služby. Ti po něm chtěli údaje o klientech centra NADĚJE, jenže ten jim je v souladu s ochranou osobních údajů GDPR odmítl poskytnout. To se strážníkům nelíbilo, následně si skrývali služební čísla na uniformě, a tak si chtěl sociální pracovník vyfotit alespoň SPZ jejich vozu. Přitom jej policisté srazili k zemi a zaklekli na něj. NADĚJE na to možná zareaguje podáním trestního oznámení. V současnosti diskutuje další postup s právníky. Kauzou se zabývá také pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Policisté nařčení centra NADĚJE odmítají a přicházejí s vlastní verzí incidentu.

Policisté měli podle vyjádření centra NADĚJE mluvit vulgárně jak o jeho zaměstnancích, tak i klientech, a to poté, co jim jeden ze zaměstnanců odmítl poskytnout údaje o klientech s odvoláním na ochranu osobních údajů GDPR.

„Městští strážníci podle přítomných svědků začali zaměstnance osočovat a verbálně vulgárně napadat, když jim odmítl poskytnout informace o klientech. Současně vulgárně hovořili o zaměstnancích NADĚJE a klientech. Muž je požádal o služební čísla. To policisté odmítli, zakrývali si je rukou. Muž tedy vyšel ven, aby si vyfotografoval SPZ policejního vozu. Policisté ho před očima svědků srazili za jízdy otevřenými dveřmi auta, zaklekli na něj a v poutech odvezli na služebnu. Muž je v pracovní neschopnosti,“ uvedla NADĚJE v tiskovém prohlášení. 

NADĚJE zároveň oznámila, že další kroky konzultuje s právními zástupci. „Rozumíme frustraci policistů – potřebují informace o lidech, kteří jsou našimi klienty. Pro policisty je časově a administrativně náročné vyřídit si pro uvedený účel soudní příkaz. Výklad Ministerstva práce a sociálních věcí je však velice striktní. Nyní se tak nacházíme v situaci, kdy žádné informace nemůžeme podat. Ministerstvo vnitra výklad potvrdilo. Vznikající bezmoc však někteří policisté nezvládají a vylévají si zlost na zaměstnancích, kteří s tím nemohou nic dělat,“ řekl ředitel pražské pobočky NADĚJE Jan Kadlec. Podle jeho slov je důležité, aby se zaměstnanci sociálního centra cítili bezpečně.

Na incident zareagoval také pražský primátor Zdeněk Hřib, podle kterého něco takového není možné. „Tohle opravdu není možné. Už zjišťuji všechny podrobnosti a řešíme to,“ napsal šéf hlavního města na Twitteru.

Pracovník uvítal strážníky slovy „Co tady děláš, vole“, tvrdí policie

Pražská městská policie se proti nařčení ze strany pracovníků centra NADĚJE ohradili a jejich vyjádření rozporuje. „Pražská městská policie se důrazně ohrazuje proti tiskové zprávě ředitele neziskové organizace NADĚJE Jana Kadlece – naši strážníci nikoho nenapadli, natož brutálně, ani nezjišťovali nezákonné informace o klientech centra. Jednali v rámci svých zákonných pravomocí. Při zákroku byli řádně označeni identifikačními čísly,“ sdělila deníku Echo24 vedoucí kanceláře ředitele Irena Seifertová.

Podle ní mluvil pracovník NADĚJE na strážníky vulgárně, odmítl zároveň prokázat svou totožnost. 

„Pracovník je uvítal slovy: „Co tady děláš ty vole? Nemáš tady co dělat, vypadněte, toto je chrám, mě blbosti nezajímaj.“ Hlídka, aby předešla možnému vyhrocení situace ze strany postávajících osob, vyzvala dotyčného zaměstnance, aby pokračoval v řešení celé záležitosti vně budovy. Výzvě strážníků zaměstnanec centra vyhověl. Ale ve svém agresivním verbálním napadání vůči strážníkům pokračoval i venku: „I kdyby tady někdo byl, vám to neřeknu. Znáte hovno, naučte se zákony. Stejně jsem úplně nekompetentní a vy si to odnesete. Dej mi číslo. Tady sou všude klienti, ti to viděj.“ V průběhu komunikace zaměstnanec sociálního centra neustále zvyšoval hlas a celý se třásl. Hlídka se proti jeho chování ohradila a vyzvala ho, aby se choval slušně. Jeho vyjádření o nekompetentnosti tedy akceptovala a tímto považovala úkon za ukončený. Poté nasedla do vozidla a odjížděla z místa. Dotyčný zaměstnanec vozidlo doběhl a při tom na ně křičel: „Dej mi číslo vole, kam jedete volové, to si odneseš.“ Několikrát při tom udeřil rukou do služebního vozidla a pokoušel se otevřít dveře u spolujezdce. Na opakovanou zákonnou výzvu muž nereagoval a ve svém jednání dále pokračoval. Hlídka tedy muže vyzvala, ať zanechá svého jednání, navíc s výzvou k prokázání totožnosti.  Pokud výzvě nevyhoví, bude předveden na Policii ČR.  Ani na tuto výzvu dotyčný nereagoval a pokusil se z místa odejít. Hlídka proto využila svého zákonného oprávnění a proti muži použila donucovací prostředky – hmaty, chvaty a pouta. Při zákroku byli strážníci upozorněni dalšími zaměstnanci centra, že takovéto chování dotyčného zaměstnance je bohužel standardní. Následně hlídka muže předvedla na místní oddělení Policie ČR, Praha 1. Po zjištění totožnosti mu byla na služebně policie sejmuta pouta. Přestože neměl žádná viditelná zranění, bylo mu nabídnuto lékařské ošetření, které je nabídnuto každému v případě použití donucovacích prostředků. To předváděný ale odmítl. Poté byl nezraněn a se všemi věcmi propuštěn ze služebny. Jeho přestupkovým jednáním se bude dále zabývat správní orgán. Strážníci oznámili podezření ze spáchání těchto přestupků: neuposlechnutí výzvy úřední osoby a znevážení postavení úřední osoby při výkonu její pravomoci,“ dodala v prohlášení městská policie. 

Ředitelka kanceláře pražské městské policie zároveň odmítá to, že by strážníci měli být „frustrovaní“. Závěrem bychom se znovu rádi ohradili proti tvrzení ředitele oblastní pobočky NADĚJE Jana Kadlece. Naši strážníci na místě postupovali profesionálně, v souladu se zákonem, nikoho verbálně ani fyzicky nenapadli. Naopak se snažili situaci vyhrocenou zaměstnancem NADĚJE co nejrychleji ukončit. Není pravdou, že by si „frustrovaní strážníci“ vylévali zlost na zaměstnancích NADĚJE, ani na jejich klientech. Strážníci městské policie jsou s lidmi bez domova v každodenním kontaktu. Ne jednou jim poskytli pomoc, ne jednou zachránili život. Dlouhodobě spolupracují s Centrem sociálních služeb Praha, Červeným křížem, Armádou spásy a dalšími neziskovými organizacemi. Doporučujeme tedy řediteli sociálního centra NADĚJE Janu Kadlecovi pro příště vážit slova. Jeho slova totiž dehonestují práci našich strážníků velmi zásadním způsobem. S ohledem na uvedené a ve snaze zabránit další bezdůvodné dehonestaci, se hodlá městská policie proti nepravdivému nařčení bránit,“ dodala Irena Seifertová.

Čtěte také: 313 míst v Česku ohlásilo na dnešek protesty proti Babišovi

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články