Hlavní ideolog Green Dealu a otec zákazu běžných aut dorazí do Prahy. Jednat bude i s Babišem

ZELENÁ EVROPA

Hlavní ideolog Green Dealu  a otec zákazu běžných aut dorazí do Prahy. Jednat bude i s Babišem
Místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatická opatření Frans Timmermans. Foto: Shutterstock
2
Svět
Echo24
Sdílet:

Do Prahy dnes přijíždí místopředseda Evropské komise odpovědný za chystaná klimatická opatření Frans Timmermans. O parametrech radikálního projektu New Green Deal, který bude mít zásadní dopad na českou ekonomiku, bude jednat s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a dále třeba ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (za ANO) či s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO).

„Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií,“ řekl premiér. Dodal, že protože návrh nezná do detailů, není ještě schopen dát k němu zásadní stanovisko.

Po diskuzi s ostatními ministry zaujme vláda k návrhu Evropské komise jednotné stanovisko. „Zaujmeme samozřejmě k tomu stanovisko a podle toho i vláda bude schvalovat mandát všech ministrů na rady, kde se o tom bude jednat,“ řekl Babiš.

Timmermans bude jednat i s komunálními politiky

Kromě premiéra a ministrů se Frans Timmermans setká také například s hejtmany Ústeckého a Karlovarského kraje, aby se seznámil se strategiemi zelené transformace těchto krajů, která bude financovaná mj. Fondem pro spravedlivou transformaci. Klimatický plán mu představí i pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a jeho náměstek pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN). Na odpoledne má naplánované jednání se zástupci obou komor Parlamentu České republiky, kteří se zabývají hospodářstvím, životním prostředím a evropskými záležitostmi.

Prodej nových aut na benzinový či naftový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen. Evropská komise totiž v rámci přelomového souboru opatření na ochranu klimatu navrhla, aby nová auta od zmíněného data nemohla produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by zásadně prodražilo jejich výrobu. Unijní exekutiva chce také výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic.

Brusel rovněž navrhuje zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit i za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by měly přijít o bezplatné povolenky. Unijní exekutiva plánuje také zavést takzvané uhlíkové clo, které by měly platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné produkty jako ocel, hliník, cement, hnojiva či elektřinu.

„Bude to zatraceně těžké, vím to. Ale musíme to udělat, je to naše odpovědnost… Nemůžeme zanechat našim dětem a vnukům budoucnost, která bude bez naší snahy temná,“ řekl ve středu k novému návrhu místopředseda komise odpovědný za klimatická opatření Frans Timmermans.

Rok 2035 souvisí s cílem dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století. Komise počítá s průměrnou životností automobilu 15 let, takže v roce 2050 by podle jejích představ neměla v Evropě jezdit prakticky žádná auta s klasickým spalovacím motorem.

Omezení se ale mají týkat už roku 2030, dokdy by se měly emise z automobilů omezit o 55 procent proti dnešním hodnotám. Komise původně usilovala až o 60 procent, po tlaku některých států včetně České republiky však svůj cíl mírně snížila. Dosavadní plán počítal se snížením o 37,5 procenta.

Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články