Hamburger? Symbol americké kuchyně pochází z Německa. A může „slavit narozeniny“

Výročí oblíbené pochoutky

Hamburger? Symbol americké kuchyně pochází z Německa. A může „slavit narozeniny“NOVÉ
Burger Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

1
Svět
Echo24
Sdílet:

Oblíbený i nenáviděný plátek mletého masa vložený do žemle, zvaný hamburger, má původ – jak název napovídá – v německém přístavu Hamburk. Poprvé se o něm podle Oxfordského slovníku jako o jídle ale psalo před 130 lety, 5. ledna 1889, v novinách v americkém městě Walla Walla (stát Washington). Do USA hamburský steak přivezli námořníci a vystěhovalci, kteří ho kvůli pohodlnější konzumaci začali vkládat mezi plátky chleba a později do housky.

O datum a místo vynálezu hamburgeru v jeho současné podobě se dodnes vedou spory a za „zaručené“ průkopníky je označováno hned několik osob. Například Charlie Nagreen ze Seymouru ve státě Wisconsin údajně jako patnáctiletý chlapec prodával v roce 1885 na místním trhu masové kuličky, které posléze dával mezi dva plátky chleba. V témže roce hamburger údajně vymysleli i bratři Frank a Charles Menchesovi.

Pro Texasany je vynálezcem hamburgeru pro změnu jistý Fletcher Davis, který prodával obložené chleby podobné dnešním hamburgerům na konci 80. let 19. století. Současnou podobu pak asi vtiskl hamburgeru Oscar Bilby z oklahomské Tulsy, který v roce 1891 údajně jako první přišel s nápadem vložit masový plátek do rozkrojené housky.

Češi mají burgery čím dál tím více v oblibě

Hamburgery se v posledních letech staly běžnou součástí nabídky tuzemských restaurací, stále častěji se s nimi lze setkat i v rámci nabídky obědového menu. Podle ředitele průvodce po restauracích Restu.cz Jiřího Moskala navíc zájem Čechů o burgery dál roste.

„Kromě jídelníčků běžných restaurací dnes burgery najdete i v restauracích vyšší cenové kategorie (Kobe, George Prime Burger), nebo v restauracích, které svým konceptem nejsou vyloženě typicky burgerové, např. ve vegetariánských restauracích či středomořských konceptech,“ poukazuje Moskal.

Zákazníci se rekrutují z nejširších vrstev veřejnosti – od školáků po byznysmeny. „U podniků, které se profilují převážně přes burgery, vidíme meziroční růst o zhruba devět procent,“ řekl ředitel.

Z hlediska obsahu burgeru jsou Češi podle něj na jednu stranu poměrně konzervativní, takže se stále drží klasiky jako je sýr, slanina apod. Na druhou stranu ale roste zájem o exotičtější variace jako je Sambal Goreng (pikantní a nasládlá dochucovací pasta) či grilovaný tuňák.

To potvrzuje i řetězec McDonald‘s. „Češi rádi zkouší něco nového, i proto prodej sezonních prémiových burgerů oproti loňskému roku vzrostl. Nejprodávanějším burgerem na českém trhu přesto zůstává cheeseburger,“ uvedla mluvčí Zuzana Svobodová.

„Prakticky již standardem se staly vegetariánské burgery, přičemž i zde hrají prim mnohdy netradiční suroviny, např. ovoce jack fruit (žakie), cizrna, hokaido dýně, řepa či sójový protein,“ dodal Moskal.

Například pražská specializovaná restaurace Hillbilly nabízí kromě tradičních ingrediencí burgery s domácím avokádovým guacamole, chilli con carne či majonézou z pečeného česneku.

Ceny burgerů se ve většině restaurací pohybují od 150 do 220 korun. Mimo Prahu se ceny většinou pohybují kolem dolní hranice.

Čtěte také: Hubne Trump? Byl na hranici obezity, teď prý steaky a hamburgery nahradil rybou

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články