Příští rok se postaví ještě méně kilometrů dálnic než letos
Stavba dálnic
Ačkoliv má hnutí ANO ve své moci resort dopravy už pět let, tak stále nedochází k slibovanému rozhýbání výstavby dálnic. V příštím roce se totiž počítá s otevřením pouhých 21 kilometrů na třech úsecích. Resort dopravy poukazuje na složité zákony, zdlouhavé povolování či obtíže ze strany ekologických organizací. Ministr Vladimír Kremlík (ANO) však potřebnou novelu k urychlení výstavby podal na vládu teprve před dvěma měsíci. Zákon je tak na samém začátku a ještě ho čeká zdlouhavý legislativní proces. Řidiči si na masivní výstavbu srovnatelnou s okolními státy budou muset ještě dlouho počkat.
Právě legislativní překážky uvádí členové hnutí ANO jako jeden z nejčastějších důvodů, proč se výstavba dálnic neustále zdržuje. Opozice však vidí problém především v Babišově hnutí, které mohlo s výstavbou dálnic pohnout už dříve, protože resort dopravy ovládá už 5 let.
V příštím roce se tak počítá s otevřením dvou úseků karlovarské D6 a jeden úsek D48 u Frýdku-Místku. „V letech 2020 a 2021 bude pokračovat dostavba páteřní dálniční sítě na jihočeské D3, karlovarské D6, chomutovské D7, královéhradecké D11, frýdecko-místecké D48 nebo obchvat Otrokovic na D55. Pro rok 2020 máme připraveny dálnice k zahájení za 23,6 miliardy korun, pro rok 2021 dokonce chceme investovat 51,3 miliardy do nových dálnic,“ řekl na setkání lídrů českého stavebnictví v listopadu ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Zprovoznění dálnic v roce 2020
D6 Nové Strašecí – Řevničov
D6 Řevničov, obchvat
D48 Rybí – MÚK Rychaltice
Pomalou výstavbu však kritizuje jak premiér Andrej Babiš, tak ministr dopravy Vladimír Kremlík nebo šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Věřte, že bych stavěl nejradši vše a hned. Od toho tady jsem. Ale prostě to v České republice nejde, všichni se neustále odvolávají a blokují, úřady nefungují, na 4 roky se zastavila příprava, propadly EIA a normálně připravovat můžeme tak od roku 2017. Příklad za všechny, D1 u Přerova. Už teď vím, že dřív než za 2 roky stavět nebudu, a to mám vše nachystané. Budu čekat na úřady,“ uvedl Andrej Babiš na svém Facebooku odpověď, kterou mu měl šéf ŘSD odeslat.
Sám Babiš je podle svých slov nespokojený. „Jde o čas a průměrná doba výstavby jedné dálnice je v zemi 13 let. Velemínem před stavbou dálnice D8 přes České středohoří jezdilo 15 tisíc aut denně, ale stavba dálnice z Prahy do Německa trvala 32 let,“ řekl premiér v létě.
Premiér však i přes pomalou výstavbu nepřestává krotit své plány. Podle něj by se mělo do roku 2025 postavit 344 kilometrů nových dálnic. Pokud by se však mělo otevřít příští rok 21 kilometrů dálnic, musel by stát každý rok zprovoznit průměrně 64 kilometrů.
To je i v rozporu s výroční zprávou Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2018, podle kterého je stavba dálnic legislativně zablokována. „NKÚ vyhodnotil, že příprava staveb dálnic v období od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí do získání stavebního povolení trvala v průměru 13 let, to je o 4 roky více než bylo zjištěno v předchozí kontrole. V období 2013–2017 se dálniční síť rozrostla jen o 79 kilometrů, to je v průměru o 16 kilometrů ročně. Pro dodržení cílového stavu dobudování 2 073 kilometrů dálnic do roku 2050 by bylo nutné, počínaje rokem 2018, průměrně ročně zprovoznit 25 km dálnic. V roce 2018 však byl zprovozněn pouze jediný kompletní nový úsek dálnice o délce 3,77 kilometrů,“ uvádí zpráva NKÚ.
Kromě loňských postavených 4 kilometrů však nebyla situace veselejší ani v minulých letech. V roce 2014 se nedokončil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017.