Průzkum pro ČT: Šance Drahoše a Zemana na zvolení jsou vyrovnané
Průzkum pro ČT před volbou
Šance někdejšího předsedy Akademie věd Jiřího Drahoše a současné hlavy státu Miloše Zemana jsou v 2. kole prezidentské volby velmi vyrovnané. Vyplývá to z průzkumu agentur Kantar TNS a Median pro Českou televizi. Oba kandidáty by podle něj volilo kolem 45 procent lidí, k urnám by mělo jako v případě kola prvního zamířit přes 60 % voličů.
Šetření proběhlo v období mezi 16. a 18. lednem na vzorku 1522 respondentů ve věku 18 a více let. Dotazování agentury uskutečnily formou telefonického sběru. Šlo o náhodný výběr. Podle něj by stávajícího prezidenta Zemana s určitostí volilo 34,5 procenta dotázaných, dalších 11 procent by ho spíše podpořilo. Drahoše chce určitě volit 36,5 procenta dotázaných, k tomu 8,5 procenta o podpoře Drahoše spíše uvažuje.
Jiří Drahoš má ve většině případů rovněž podporu neúspěšných prezidentských kandidátů. Podle průzkumu ho chce volit nejen 88 procent jeho voličů z prvního kola, ale i většina voličů tří neúspěšných kandidátů, kteří v úvodním kole posbírali dohromady zhruba 30 procent hlasů. Hlasovat pro něj chce zhruba 71 procent voličů Michala Horáčka i Marka Hilšera a 69 procent voličů Pavla Fischera.
Pro současného prezidenta chce podle průzkumu hlasovat 94 procent jeho voličů z prvního kola, ale i voliči méně úspěšných adeptů včetně těch, kteří podpořili Drahoše. Zeman by získal 14,5 procenta Fischerových voličů, 12 procent Hilšerových voličů a deset procent Horáčkových voličů.
Velkým tématem, které bude mít vliv na konečné výsledky, je rovněž volební účast. Šetření udává, že podpořit svého favorita vyrazí 62,5 procent voličů, ochotu jít k urnám potom projevilo asi 13 % dotázaných. Naopak určitě volit nepůjde přibližně 17 procent lidí.
Možnost, že by v rozhodování voličů hrálo roli doporučení neúspěšných kandidátů z 1. kola, nepřipouští celých 58 procent dotázaných. Přímluva Marka Hilšera nebo Michala Horáčka podle výzkumu ovlivní rozhodnutí jen necelé třetiny voličů. Z nich polovina dá shodně na slovo Pavla Fischera a Michala Horáčka. Marek Hilšer má potenciál ovlivnit 43 procent takových lidí, expremiér Mirek Topolánek 34 procent.