Unikátní móda pro lidi s postižením. Češi jedou ukázat kolekci do Milána
UMĚNÍ UMPRUM OBRAZEM
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) vyrazí prezentovat svou tvorbu na Milan Design Week 2022. Tentokrát představí projekt Unique Client, který vnímá člověka jako jedinečnou fyzickou a psychickou bytost. Posouvá vnímání designu od zboží po personifikovanou službu.
Unique Client se zaměřuje na ty, kteří nemají to štěstí, aby jim padlo standardní konfekční oblečení. Upozorňuje nejen na specifické potřeby mnohých lidí, ale i na upozadění jejich potřeb v jinak velmi konzumním světě. Kamila Stehlíková z oddělení vnějších vztahů UMPRUM pro Echo24 uvedla, že projekt iniciovala dočasná vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM Simona Rybáková. „Na Simonu se obrátil mladý muž Marek, který pro své postižení nemohl sehnat společenský oblek na maturitní ples,“ uvedla Stehlíková.
„Se studenty se (Rybáková) postarala o vybavení Markova šatníku a zároveň každý ze studentů si měl najít „svého klienta“ a pomoci mu řešit jeho hendikep. Nebyla to práce jen oděvních návrhářů, ale i jakýchsi psychologů, kteří tak pomáhali sebevyjádření, nebo plnit sny,“ dodala Stehlíková.
Výsledkem jejich práce byly nejen oděvy pro zmíněného Marka ale i kolekce pro další klienty, kteří řeší obdobný problém. Módní designéři nabídli nejen funkční a nadčasové oblečení, ale pomáhali i sebevyjádření, nebo splnění snů dotyčných osob. Výsledky projektu zdokumentoval Ateliér fotografie II pod vedením Štěpánky Stein a Václava Jiráska. Mladí fotografové vytvořili soubor portrétů samotných klientů v různých prostředích. Nastínili tak jiný pohled na módní fotografii a zároveň se jim podařilo dostat pod povrch tohoto velmi citlivého jevu.
„Během semestrální výuky jsme se zaměřili na fyzickou stránku lidského těla — jeho tělesnosti, na komunikaci a psychologii práce s klientem. Fyzická stránka těla jako primární bod projektu byla různě a do hloubky zkoumána a spolu s dobře formulovanými otázkami se stala základem pro výsledný projekt — kolekce oděvů pro konkrétního klienta. Zvláštní důraz jsme kladli na vnímání těl, která mají své fyzické zvláštnosti, deformace či anomálie vrozené nebo způsobené úrazem či špatnou životosprávou, které dnešní oděvní výroba (individuální i konfekční) nemá obvykle ve svém hledáčku,“ říká tehdejší vedoucí ateliéru Simona Rybáková.
Pro milánskou prezentaci byla připravena velmi specifická instalace v odsvěcené kapli v prostorách Alcova. Nabídne, jak výběr jednotlivých modelů, tak představí fotografie studentů ateliéru fotografie. S omezenými možnostmi pro instalování v památkově chráněné budově si poradili studenti Ateliéru produktového designu Karolína Vintrová, Mikuláš Procházka a Jan Lechner.
V prostoru maximálně využívají původní architektonické rozložení kaple. Nad místem bývalého oltáře upevnili rozměrný mobil, na nějž zavěsili vybrané modely. Kromě toho do prostor rozmístili velkoformátové light boxy s vybranými fotografiemi a centrální prostor zabral pulpit s autorskou knihou obřích rozměrů podrobně seznamující s jednotlivými kolekcemi a jejich klienty. Důležitým instalačním prvkem je trubková konstrukce navazující na tvarosloví církevní stavby a umožňující uchycení jednotlivých objektů.
„Ačkoli byl projekt zatím krátce k vidění v rámci studentské přehlídky, vzbudil velký ohlas mezi širokou i odbornou veřejností. Nyní má možnost se prezentovat dál, na místě nejpovolanějším, milánském Design Weeku,“ uvádí UMPRUM v tiskové zprávě.
UMPRUM zároveň zve na oblíbené celoškolní přehlídky Artsemestr a Diplomky a bakalářky, které se v letošním roce vrací na půdu školy. „Díky novému Technologickému centru UMPRUM jsme mohli využít nový způsob prezentace, a to obou výstav ve stejnou dobu najednou,“ uvádí škola.