Průmysl není jen továrna s komínem, může být i kulturní a kreativní
INZERCE
Budoucnost české ekonomiky spočívá ve využívání příležitostí v oblastech s vysokou přidanou hodnotou. Kulturní a kreativní průmysly spojují konkurenceschopnost a identitu České republiky. Ať už se jedná o architekturu, design, kulturní dědictví, tradiční česká řemesla, či podporu vývoje počítačových her a nejmodernějších technologií, tato odvětví akcentují především člověka a lidský talent ve své jedinečnosti.
Dne 28. 11. 2019 proběhla v prostorách Uměleckoprůmyslového musea konference Power of Culture, která uvedla blížící se představení Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů. Předcházel ji také důležitý akt. Ministr kultury Lubomír Zaorálek a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ve středu 27. 11. 2019 na Ministerstvu kultury podepsali Memorandum o spolupráci mezi oběma ministerstvy při tvorbě a implementaci této strategie. Následně vznikne také pracovní skupina složená ze zástupců Ministerstva kultury a Ministerstva průmyslu a obchodu.
„Čím dál tím víc se setkávám s tím, že kultura začíná hýbat businessem,“ řekl při zahájení konference vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček.
„Základ našeho bohatství jsou samotní lidé a naše kreativita,“ dodal státní tajemník Ministerstva kultury Zdeněk Novák.
Na konferenci dále zazněly potřebné příklady dobré praxe jako je kulturní revitalizace oblasti Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě, práce se silnou značnou českého skla Crystal Valley v severních Čechách či představení konceptu kreativního vzdělávaní od Asociace malých inovativních škol. Setkání odborné veřejnosti v Uměleckoprůmyslovém museu tak bylo pomyslným začátkem mnoha nových pozitivních spoluprací a nové etapy českých kulturních a kreativních průmyslů.
„Průmysl není jen továrna s hořícím komínem,“ dodal k tématu Martin Wichterle ze Svazu průmyslu a dopravy, majitel Wikov Group, sklárny Rückl a sklárny Bomma.
Kulturní a kreativní průmysly představují významný sektor ekonomiky s vysokým potenciálem. Zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky České republiky pomocí kulturních a kreativních průmyslů je proto rovněž zastřešujícím cílem celé Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních průmyslů ČR. Ministerstvo kultury řídí tento projekt od května 2018 a zapojeny do něj byly klíčové národní a oborové svazy, asociace, krajské úřady, univerzity, neziskový sektor, podniky i jednotliví tvůrci či experti.
Mezi základní cíle strategie patří inovace kreativitou, talent lidí, podpora image České republiky jako země kreativity a inovací a nastavení systému řízení kulturních a kreativních průmyslů. Zásadní je také komunikace a šíření know-how v oblasti nástrojů podpory jako jsou kreativní vouchery, spolupráce s regionálními inovačními centry či například využívání zázemí typu kreativních center či dílen. Strategie bude v první polovině roku 2020 předložena vládě.
„Pojďme ještě dále. Propojme technologie, prostředky, finance, schopnosti a zkusme vytvořit něco dalšího. Buďme kreativnější než všichni kreativci,“ řekla na konferenci poslankyně Evropského parlamentu Martina Dlabajová.