BMW X1 25i xDrive: SUV konvenčnějším způsobem

BMW X1 25i xDrive

BMW X1 25i xDrive: SUV konvenčnějším způsobemAUTOTEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Nejmenší SUV od BMW se nedávno dočkalo druhé generace. Model se výrazně proměnil zejména díky použití nové platformy, má tak zcela odlišný charakter. Vyzkoušel jsem silnou benzinovou verzi 25i.

BMW X1 se začalo prodávat v roce 2009. Tehdy stálo na upravené platformě BMW řady 3 Touring s pohonem primárně zadních kol. Modelová nabídka samozřejmě nabízela i verze s pohonem všech kol. Druhá generace BMW X1 je jiná. Stojí totiž na nové podvozkové platformě UKL2, kterou sdílí společně s MPV zvaným BMW řady 2 Active Tourer a Mini Clubmanem. Jelikož platforma je určena pro zástavbu tří- a čtyřválcových motorů vepředu napříč, i nové BMW X1 je primárně vůz s pohonem předních kol a v případě použití pohonu xDrive se do akce připojují zadní kola.

Co se týče vnějšího designu, X1 odpovídá designovému jazyku, který je u současných BMW používán. Na rozdíl od předchůdce tak už nepřipomíná vyšší kombi, ale má konvenčnější tvary typická pro SUV. Vyniká spíše různě zkombinovanými hranami než oblými částmi a jeho hodnocení nechám na každém z vás.

Interiér je na můj vkus tvarově trochu komplikovaný. Nesouhlasím s módou „tabletů“, které trčí z palubní desky, ale evidentně je to obecnější trend, jenž zachvátil řadu výrobců. Sedadla nabízejí dostatečné možnosti nastavení a dobrou pozici za skvělým volantem. Při jízdě mi ve výhledu šikmo dopředu trochu bránil A-sloupek, protože palubní deska je hodně dlouhá dopředu. Ale zase je výrazně lépe vidět dozadu. Ovládacímu systému iDrive tradičně není co vytknout, funguje rychle a je přehledný, stejně jako navigace.

BMW se výrazně zaměřilo na vnitřní prostor, který byl slabou stránkou první generaci X1. Kabina je nyní mnohem prostornější. Cestující sedí výše (o 36 mm vpředu) a vzpřímeněji. Pravda je, že interiér je prostornější, a to i ve druhé řadě sedadel. Zavazadlový prostor se zvětšil na celkových 505 litrů (při posunutí zadní lavice dopředu). Pokud sklopíte sedadla dělená v poměru 40:20:40, získáte dokonce 1550 litrů. Na SUV velmi dobré hodnoty.

Pod kapotou testovaného BMW X1 našel místo motor značený 25i. Možná si myslíte, že má objem 2,5 litru, ale není to pravda – jedná se o dvoulitr. Samozřejmě využívá nejen rozvod 16 ventilů, ale také řadu pomocných systémů a turbodmychadlo. Díky tomu celkový výkon dosahuje velmi slušné hodnoty 231 koní při 5000/min a točivý moment 350 Nm při 1250/min. Společně s verzí 25d, která nabízí stejný výkon, se jedná o nejsilnější BMW X1. Zrychlení na 100 km/h zabere pouhých 6,5 s a maximální rychlost činí 235 km/h. Na SUV jsou to velmi „sportovní“ hodnoty. I v praxi je dynamika znát – motor má příjemný, sytý zvuk, rád se nechá vytáčet a zrychluje téměř v jakýchkoliv rychlostech. BMW slibuje průměrnou spotřebu 6,5 l / 100 km, ale té se mi nepodařilo dosáhnout – jezdil jsem za 7,5 až 8,5 l / 100 km dle jízdního stylu. Na silný dvoulitrový turbomotor jsou to ovšem i tak slušné hodnoty. Motor byl spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou (nyní Aisin, nikoliv ZF), která řadí hladce a nerušivě. Občas měla tradiční problém s rozjezdy při popojíždění, například při nájezdu na kruhový objezd, kdy mě zdržela mírná prodleva.

Další důležitou oblastí jsou jízdní vlastnosti vozu, jež jsou ovlivněny i hmotností. X1 váží přes 1,5 tuny (plus výbava) a to je prostě znát. Takto malé SUV by mohlo (nebo možná mělo) být minimálně o 100 kg lehčí, určitě by mu to prospělo. Hmota je cítit zejména v zatáčkách, kde vás donutí zpomalit. Běžný uživatel v klidném jízdním režimu tyto vlastnosti nezaznamená a vůbec je nebude řešit, mně však trochu vadily.

Inteligentní pohon všech kol xDrive
BMW u nové X1 opustilo tradiční princip hnané zadní nápravy a připojitelné přední. „Inteligentní“ pohon nyní znamená použití elektrohydraulické lamelové spojky, která v případě potřeby připojuje kola zadní nápravy. Nad vším bdí chytrá elektronika. Stabilizaci lze sice plně deaktivovat, avšak BMW X1 už není autem, které by nabídlo zábavné jízdní vlastnosti.

Co se týče nastavení podvozku, vždy velmi záleží na zvoleném rozměru kol a pneumatik. V případě testovaného vozu byla kombinace nízkých runflat pneumatik a velkých kol znát a na nerovnostech se občas ozvaly nepříjemné rázy. Řízení hodnotím jako necitlivé. Nové BMW X1 přišlo s přechodem na novou platformu o svůj charakter, díky němuž se pro něj rozhodlo přes 730 000 zákazníků. Obávám se, že novinka už tak úspěšná nebude.

BMW X1 se prodává ve třech provedeních: sériovém, Advantage a Sport Line. Já jsem testoval Sport Line, což značí nejlepší výbavu i nejvyšší ceny. Testovaný kus stojí 1 145 300 Kč (bez obsáhlé příplatkové výbavy), což je z racionálního pohledu dost peněz za malé SUV. A je to i víc, než si účtuje Audi za své nejdražší Q3 nebo Mercedes za GLA (nepočítám verze RS, respektive AMG). O malinko dražší je pouze Range Rover Evoque, který je ale rozhodně stylovější.

Plusy:

Výkonný motor, dobrá spotřeba, vnitřní prostor, materiály

Minusy:

Vyšší cena, výhled přes A-sloupek, jízdní vlastnosti, řízení

Verdikt:

Vím, že doba nahrává automobilům typu SUV, ale já bych doporučil koupit raději BMW řady 3 s karoserií kombi a pohonem všech kol. Za peníze, které si BMW účtuje za silnou benzinovou X1, budete mít slušné kombi s dobrým motorem, jež mnohem lépe jezdí a drží se poctivější techniky podvozku. Druhá generace BMW X1 věci nedělá vyloženě špatně, jen jí prostě něco chybí, je nesladěná a jaksi postrádá šmrnc. A navíc je zbytečně drahá.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články