‚Pili jsme lidskou krev.‘ Nepotrestaní vrazi se sami usvědčují
Podoba ticha
Trýznivě těžké ticho a všudypřítomná nepotrestaná vina, která hnije a je cítit jako ten nejodpornější puch na míle daleko. Prostupuje palmovými plantážemi, leží u břehů klidné řeky, která před padesáti lety trávila krev. Minulost je minulost. Ale určuje přítomnost a budoucnost. Americký filmař Joshua Oppenheimer ve svém druhém filmu o indonéské genocidě, kdy byl po vojenském převratu v roce 1965 vyvražděn milion údajných komunistů, konfrontuje aktéry nejen se sebou samými, ale i s oběťmi jejich jednání. Mrazivě děsivý dokument Podoba ticha patří bezesporu mezi to nejlepší, co letošní Jeden svět nabízí.
Břehy Hadí řeky se zelenají svěží trávou. Sama řeka je klidná a na první pohled nevypráví. Krev a těla, která musela před padesáti lety spolknout, už dávno odplavil čas. Bolest však přetrvala. Adi ji skrze svou stoletou matku, která se nikdy nedokázala vyrovnat s vraždou Adiho bratra, cítí. Když chodí denně do města, potkává na ulici vrahy svého syna, tváří v tvář. Nezdraví se, nemluví. Je ticho. Nikdo se k minulosti vracet nechce. Až na Adiho, čtyřicetiletého oftalmologa, který se sice narodil až po genocidě, ale cítí ji na každém kroku, v každém pohledu své matky. Chce vědět, jak a proč musel jeho bratr spolu s ostatními zemřít.
Jako očař chodí po lidech, do jejich domovů a začíná se ptát. Většinou si se sousedy, kteří mají na svědomí i sto životů, nebere servítky. Ale své emoce, i když jich musí být mnoho, nechává stranou. Adi je celou dobu filmu neuvěřitelně klidný a vyrovnaný. I ve chvílích, kdy mu jeden z přeživších masakru u Hadí řeky ukazuje místa, kde zabíjeli jeho bratra.
Adiho rekonstrukce minulosti je Oppenheimerem prokládaná starými záběry z roku 2003, kdy si režisér rešeršoval své první dílo Způsob zabíjení (Act of Killing), který se stal nejlepším filmem festivalu Jeden svět v roce 2013. Adi sedí v tmavé místnosti v křesle ozářený jen obrazovkou, na které běží právě tyhle záběry. Vrazi, většinou staří až směšní staříci na nich vychloubačně a detailně popisují, jak vraždění probíhalo. Mluví o tom, jako by popisovali recept na koláč nebo jinou prkotinu, která je naprosto běžná a nestojí za zmínku. Vrazi vlastně na videu usvědčují sami sebe a ještě s hrdostí.
Všichni v mém městě jsou vrazi
Kemat, který měl to štěstí vrahům z náklaďáku utéct, popisuje Adimu nejhorší okamžiky svého života na těch samých místech jako vrazi na videu. Díky skvělému střihu se tak scény střídají a vytváří kontrast.
,,Všichni v mém městě – učitelé, starosta, úředníci – jsou vrazi,“ říká Adi. I přesto, když sleduje rozesmáté zabijáky na videu, vyslovuje myšlenku, že se při tom možná smějí a předvádí s hrdostí, protože se stydí. Stud, nebo spíše jeho záblesky se v jejich obličeji dají vyčíst. Ale lítost už ne.
,,Je to mezinárodní záležitost. Měli bychom být ocenění. Dostat nějaký dárek, třeba výlet do Ameriky. Udělali jsme to, protože nás Amerika naučila nenávidět komunisty,“ říká s naprostou vážností jeden z vedoucích popravčí čety, který má na svědomí 600 životů.
Film je navzdory tématu klidný, žádné drama ani větší akce jako ve Způsobu zabíjení v něm není. Naopak ticho, jež má film v názvu dokázal Oppenheimer mistrovsky ilustrovat dlouhými záběry krásné indonéské přírody, detaily kukel ještě nevylíhnutých motýlů doplňované zvuky ptáků a jemnou podmanivou hudbou.