Subaru Forester XT 2015: Univerzál, který zraje jako víno

SUBARU

Subaru Forester XT 2015: Univerzál, který zraje jako vínoAUTO TEST 8
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Subaru v rámci modelového roku 2015 modernizovalo svůj model Forester. Ten je známý nejen svými nekompromisními terénními schopnostmi, ale také celkovou uživatelskou přívětivostí. Co je nového?

Novinkou je zejména spojení plochého naftového boxeru s převodovkou Lineartronic. Pod tímto názvem se skrývá bezestupňová skříň. Výrobce slibuje, že díky se jízda stane ještě pohodovější a zlepší se schopnosti vozu mimo zpevněnou silnici, čemuž se po osobních zkušenostech skutečně dá věřit. Novinkou je také implementace systému Hill Descent Control, který pomáhá při jízdě z prudkých kopců přibrzďováním kol a spolupracuje se systémem X-Mode.

Multimediální svět

Po delší době jsem měl k testu k dispozici vrcholnou verzi XT, která vyniká nejen svými výkony, ale také praktickou stránkou věci. Jako první se podívejme právě na interiér. Líbí se mi, že v Subaru je všechno na svém místě, tam, kde to očekáváte. Platí to nejen o ovladačích, ale také řadě různých odkládacích prostor, které jsou logicky a prakticky rozmístěny po celém automobilu. Základní zavazadlový prostor Foresteru, v našem případě přístupný skrz elektricky ovládané páté dveře, je sám o sobě rozměrný (488 l) a široký, ale snadným sklopením zadních sedadel (pomocí jednoho tlačítka) získáte až 1573 litrů (u verze s efektní skleněnou střechou, kterou lze téměř celou otevřít). S těmito hodnotami Forester bez problémů splní veškeré nároky na přepravu věcí.

Při usednutí do vysoko uloženého, měkkého sedadla řidiče se konečně dostávám k průzkumu největší novinky modernizovaného Foresteru. Tím je nový multimediální systém Starlink, který konečně nahrazuje předchozí moduly. Abyste rozuměli – Subaru jsem měl vždy rád pro jejich styl i schopnosti, ale je faktem, že ačkoliv vždy nabízely spolehlivou a funkční techniku, v interiéru se to technologickými vymoženostmi zrovna nehemžilo. Info- a multimediální systémy byly zastaralé, ne zrovna intuitivní a často pomalé. S příchodem nového systému Starlink je tohle všechno minulostí. Musím uznat, že mě potěšila nejen celková funkčnost, ale také rychlost, rozmanitost funkcí a v neposlední řadě grafické ztvárnění. Sedmipalcová doteková obrazovka je pak doplněna o barevný displej v horní části palubní desky, kde se promítají údaje související s provozem – přenos sil, tlak turbodmychadla či spotřeba paliva.

Komfort všude

Tím se dostáváme k pohonnému ústrojí. Subaru Forester XT je poháněn dvoulitrovým přeplňovaným boxerem, který do SUV přináší výkon 240 koní (a 350 Nm točivého momentu). V praxi tento plochý motor přináší 1,6 tuny těžkému vozu velmi příjemnou dynamiku: zrychlení na stovku zabere 7,5 s a maximální rychlost dosahuje 221 km/h, což jsou pro SUV výborné hodnoty, se kterými dokážete překvapit nejednoho majitele silnějšího turbodieselu.

Sice už to není brutální první Forester Turbo, ale stejně se jedná o příjemné, použitelné auto s dobrým výkonovým potenciálem. Lineární síla, kterou dobře dávkuje bezestupňová převodovka, i stálý pohon všech kol využívající systém aktivního rozdělování točivého momentu (lamelová spojka, mezinápravový diferenciál najdeme pouze u verzí s ručně řazenou převodovkou) jsou běžná deviza modelu, která máte neustále k dispozici. Pravdou je, že i když je Forester spíše silničním autem, v terénu se mu máloco vyrovná – a to platí i pro verzi XT. Spotřeba paliva odpovídá výkonům – těžko se dostanete pod nějakých 8 litrů, spíše počítejte s hodnotou od 9 do 10 l/100 km.

Subaru Starlink
Hlavní novinkou v interiéru je systém Subaru Starlink, který je naprogramován podobně jako současné chytré telefony. Umožňuje poslech internetových rozhlasových stanic, pouštění mobilních aplikací a samozřejmě také ovládání různých palubních systémů a nastavení. Jeho základem je 7palcová doteková obrazovka připomínající tablet. Některé prvky se ovládají pomocí tlačítek na multifunkčním volantu, jiné hlasem. Chytrý telefon lze připojit buď pomocí bezdrátového Bluetooth nebo zdířkou USB. Na obrazovce se zobrazuje i moderně působící navigace. Systém Starlink se mi během používání osvědčil. V různých provedeních ho najdete u všech výbav Foresteru, přičemž model XT Executive je vybaven verzí propojenou s kvalitním audiosystémem Harman/Kardon s 12 reproduktory.

Při ježdění potěší dobrá úroveň komfortu podvozku. I když průjezdy zatáčkami nejsou tak sebejisté jako například u Outbacku, podvozek je příjemně pohodlně nastaven, pouze na krátkých příčných nerovnostech se projevuje trochu zbytečně vysoká tuhost pružin. Celkově ale XT nabízí komfortní svezení, což platí nejen o asfaltu, ale i jízdě mimo něj.

Modernizovaný Forester XT stojí minimálně 939 000 Kč za verzi Comfort, testovaná lepší výbava Executive je za 1 059 000 Kč. To určitě není málo, ale Subaru za tyto peníze nabízí plnohodnotné, funkční auto, které nezklame v žádné situaci.

Plusy:

Hladký pohon, jízda v terénu, komfort na silnici, multimediální systém, praktičnost

Minusy:

Vyšší spotřeba, elektrické páté dveře, přehlednost karoserie

Verdikt:

Forester zraje jako víno. Rok od roku je z něj stále příjemnější auto, které nabízí nejen solidní techniku, ale konečně už i současné zábavní a informační technologie. Vyniká příjemným, nenuceným stylem, který si rychle oblíbíte. Pak už vám nepřijde jeho cena tak vysoká, protože nabízené hodnoty prostě umí přesvědčit.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bezpohlavní Jaguar

KOMENTÁŘ

Skupina bezpohlavních bytostí vystoupí ze žlutého výtahu na povrch fialové planety. Různě poskakují, máchají kladivy i štětci, zatímco se objevují slogany jako ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články