Sexistickou anticenu vyhrály ČSSD za předek a T0P 09 za zadek
Sexistické prasátečko
Dvě ze tří kategorií anticeny Sexistické prasátečko letos „vyhrály“ politické strany. Problematickou reklamu s ženským klínem zapojila do volební kampaně zlínská ČSSD, Top 09 v Havířově naopak z ženy ukazovala jen pozadí. Podobné zobrazování ztěžuje ženám vstup do politiky, říkají odbornice.
„Pro spoustu z nás to bude poprvé,“ zněl již známý slogan, kterým chtěli mladí v řadách ČSSD přilákat voliče. Text internetové letáku doprovázel obrázek ženského klína zakrytého rukou. Veřejnost svým hlasovnám rozhodla, že právě tato reklama si zaslouží anticenu Sexistické prasátečko v kategorii Objektifikace aneb Ukaž všechno.
„Fotografie nahého ženského klína působí v rámci politické kampaně nevhodně a sexisticky. Není nijak spojen s propagovaným produktem - politickou stranou,“ připomínají organizátoři z hnutí NESEHNUTÍ, proč je kampaň ČSSD problematická. „Vizuál reklamy je doplněn dvojsmyslným sloganem s vyznačenou částí ‚poprvé dát‘ odkazující k sexuálnímu aktu.“
Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci udělila anticenu havířovské Top 09, která na billboardu přišla se sloganem „Vždy na pravém místě“. Text je přitom razítkem na ženském pozadí.
„Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskurzu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ komentuje reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková. „Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ říká Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.
Slavnostní vyhlášení proběhne ve čtvrtek od 19:00 v Barokním sále Místodržitelského paláce v Brně, nejvíce sexistické reklamy budou „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu.
Celkem pěti stranám kampaň vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, kromě ČSSD a Top 09 to byly také ANO, Lev 21 a hnutí Otevřená radnice.