Sex si strany oblíbily. Hned pět má nominaci na prasátečko
'CHCI ATRAKTIVNÍ SEDMNÁCTKU' A DALŠÍ PERLY
Psycholožka Laura Janáčková nebyla jediná, která letos politickou kampaň postavila na erotice nebo sexuálním podtextu. Celkem pěti stranám kampaň vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko. Podle socioložky Petry Havlíkové z hnutí Nesehnutí to svědčí o bezradnosti politického marketingu.
Kromě kandidátky ANO získali nominaci na anticenu za sexistickou reklamu také ČSSD, Top 09, Lev 21 a hnutí Otevřená radnice. Celkem mají politici sedm nominací, o vítězství může rozhodovat i veřejnost do 15. listopadu.
Podle Petry Havlíkové, která má na starosti oblast ženských práv v Nezávislém sociálně ekologickém hnutí (Nesehnutí), je počet politických bizarností podobný jako v minulých letech. „Ráda bych ale zdůraznila, že politika je oblast, kam opravdu sexismus nepatří a vždy bude působit nepatřičně,“ řekla deníku ECHO24.cz.
Čtěte také: Volby jako první sex: ČSSD odstranila klín, škodolibosti maže
Mezi stovkou nominovaných v rámci Sexistického prasátečka jsou velké společnosti i menší podnikatelé, například prodejci krbů a dveří nebo firmy nabízející řemeslnické práce. Nominace jsou rozdělené do dvou kategorií: Objektifikace aneb Ukaž všechno, která zahrnuje reklamy zobrazující lidi jako sexualizované objekty, druhou kategorií jsou Stereotypy a jazykový sexismus, která upozorňuje na dvojsmyslné reklamní slogany a stereotypní zobrazení žen a mužů v reklamě.
Politici se neztratili. Třeba Jaroslav Hájek, kandidát TOP 09 do zastupitelstva Prahy 17, na plakátu přiznával: „Chci atraktivní sedmnáctku. Víc, než si myslíte.“ ČSSD ve Zlíně zase „zaujala“ již slavným případem ženského klínu a sloganem „pro spoustu z nás to bude poprvé“, k tomu má strana i nominaci za starší spot oslavující sex v práci.
Strana Lev 21 se rozhodla, že heslo Nic neskrýváme doprovodí záběrem odhalených dámských nohou, vedle nichž se spouští na zem podprsenka. „Reklamy, které letos v prasátečku máme, vynikají opravdu velkou mírou bizarnosti a svědčí o bezradnosti politického marketingu na především komunální úrovni,“ komentuje Havlíková.
Vadí jí i případy, kdy samy sebe objektifikují ženy, jako to letos předvedla Janáčková. „Má sice plné právo sama sebe zobrazovat jako sexuální bytost, přesto se však podle našeho názoru jedná o hrubé porušení etiky politické kampaně,“ říká. Hnutí Otevřená radnice zase lákalo reklamou, kde se pět žen navzájem drželo za pozadí a ve sloganu se název strany rýmoval se slovy Vyšpulená zadnice.
Čtěte také: Janáčková: 'Pryč s pícháním na ulici', 'Erekce na pojišťovnu'
„Problém také je, že politická reklama není v zákonném slova smyslu reklamou a není nijak regulována ani samoregulována, protože hrozí zneužití regulace v rámci politické soutěže,“ říká Havlíková. Podle organizátorů Sexistického prasátečka zbývá pouze občanské upozorňování na podobné přešlapy.
Loni zvolila veřejnost za nejvíce sexistickou reklamu spot spolku LDF to letí na Lesnickou a dřevařskou fakultu Mendelovy univerzity Brno, odborná porota ocenila reklamu reklama firmy Záclony a design se sloganem „Poslední kapka jde do textilu“.