Skanska čelí podezření z korupce z doby, kdy ji vedl Ťok

Skanska čelí podezření z korupce z doby, kdy ji vedl ŤokNOVÉ
Rychlostní silnice R7 Foto: Foto: wikimedia
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Česká pobočka stavební společnosti Skanska čelí z podezření, že za podivných okolností vyvedla z firmy nejméně 100 milionů korun. Mělo se tak stát v roce 2011, kdy společnost vedl současný ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Uvedl to Česky rozhlas ve spolupráci se švédským veřejnoprávním rozhlasem.

Korupční skandál se týká dostavby silnice R7 u města Chomutov za celkově 2,2 miliardy korun, jednu z největších stavebních zakázek té doby. Společnost Skanska se na stavbě podílela s dalšími firmami, EDS a Geosan Group. Podle posudků švédských auditorů, kteří se na vyšetřování podíleli, Skanska měla poslat peníze právě firmě Geosan.

Podezření vyvolala překvapivá změna smlouvy mezi firmami v roce 2011. „Geosan za námi přišel a požádal, že se situace na trhu změnila, že by chtěl víc práce, že by chtěl větší procenta. Pro nás bylo důležitější začít pracovat než mít velkou hádku uvnitř konsorcia,“ vysvětlil rozhlasu současný ředitel české pobočky Skanska Roman Wieczorek důvod, proč firma dobrovolně změnila smlouvu. Tím ale pochybná transakce neskončila. Geosan získal více práce, ale místo aby začal stavět, najal si obratem Skansku na výstavbu mostu na R7, jenže tentokrát už za mnohem méně peněz. Podivnou transakcí měla Skanska prodělat nejméně 100 milionů korun.

Smlouva následně zaujala vnitřního auditora Skansky a začalo vyšetřování. Generální ředitel švédské stavební společnosti Skanska Johan Karlström potvrdil, že audit proběhl. „Ale dospělo se k závěru, že nedošlo k žádnému etickému porušení,“ uvedl. Podle dvou zdrojů zevnitř Skansky byl ale závěr jiný: jednalo se o korupční platbu.

Na vyšetřování vzpomíná i tehdejší ředitel české buňky Skansky a současný ministr dopravy Dan Ťok. Popírá, že peníze sloužily k úplatkářství. A ani sám prý nikdy neměl podezření, že se jedná o korupci. „Nemohu vám odpovědět teď. Byla tady jakási dohoda, proč to tak udělat. Vy byste chtěli, abych vám odpověděl na věci, o kterých jsem nerozhodoval,“ uvedl český ministr dopravy. Faktem je, že si vedení Skansky v prosinci 2011 pozvalo Ťoka na kobereček. Tehdejší ředitel však nadále zůstal v čele české pobočky Skanska a firma podezření z korupce nikomu nenahlásila.

Finanční ředitel celosvětové Skansky Petr Wallin, kterého švédští reportéři požádali o vyjádření, transakci zprvu neuměl vysvětlit. Následně ale přišel s variantou, že Skanska ve skutečnosti musela zaplatit jakousi konzultační provizi. „Nepamatuji si už komu. Jedna z možností je, že poradenství platila Skanska nebo někdo z konsorcia,“ řekl finanční ředitel Skansky.

Firma Geosan na dotazy odpovídala pouze e-mailem. Podle PR manažerky Vlasty Konšelové bylo navýšení objemu prací dohodnuto již na začátku. Ostatní otázky ponechala bez komentáře.

Čtěte také: Ťok oživuje soukromé dálnice, pracovat se má i v noci

Jak může Ťok překonat střet zájmů

Sdílet:

Hlavní zprávy