Ťok oživuje soukromé dálnice, pracovat se má i v noci

PLÁNY MINISTRA DOPRAVY

Ťok oživuje soukromé dálnice, pracovat se má i v nociNOVÉ 1
Domov
Sdílet:

Skluz při výstavbě silnic a dálnic chce ministerstvo dopravy řešit nařízením prací i v noci a sedm dní v týdnu. Dalším řešením by mělo být zapojení soukromého kapitálu do výstavby dopravní infrastruktury, takzvaných PPP projektů. Ministr dopravy Dan Ťok to potvrdil na tiskové konferenci u příležitosti sta dní ve funkci.

Zkrátit průměrnou dobu výstavby dálnice od projektu po dokončení by chtěl ministr z 12,5 let alespoň na polovinu. 

Vhodné komunikace pro financování ze soukromých peněz jsou podle něj rychlostní silnice R4 z Prahy směrem na Strakonice a rovněž R7 z Prahy do Chomutova. „Chceme využít projekty PPP jako jeden z prostředků, jak rozhýbat výstavbu. Toto jsou první úseky, které by byly pro takovou stavbu vhodné,“ řekl ministr dopravy. Jde o komunikace, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN – T) a je možné na jejich stavbu použít pouze národní zdroje, nikoliv evropské dotace. „Chápu, že z minulosti nemají tyto projekty u nás nejlepší image, ale je to cesta, jak postavit nové dálnice,“ dodal Ťok. 

To byl problém v případě úseku D3 Borek – Bošilec, který dříve úřad chtěl formou PPP projektů stavět. Evropské spolufinancování totiž vyvolávalo kritiku, proč podobný projekt svěřovat soukromé společnosti, když si na kofinancování může stát například půjčit a úroky z půjčky vyjdou laciněji, dodal ministr. Podobně selhal projekt na využití privátního kapitálu pro stavbu ostravské D47. 

Čtěte také: Balkanizace Česka? Tomu bych nepomáhal, říká ministr Ťok

PPP projekty zpravidla fungují tak, že na místo státu komunikaci postaví soukromý investor, který následně od státu dostává peníze za to, že ji provozuje a udržuje v chodu. V případě výše zmíněného úseku mezi Borkem a Bošilcem se počítalo se třicetiletým obdobím. 

Opravovat se bude i v noci

Intenzivní stavební činnost na silnicích by ale podle ministra neměla řidiče zatěžovat. „Zejména opravy frekventovaných silnic musíme dělat v čase, kdy je na té silnici nejmenší zatížení. Rád bych, aby se většina oprav dělala v noci nebo o víkendech, kdy řidiči nejezdí,“ uvedl. „Funguje to bez problémů v zahraničí, mělo by to jít i u nás,“ dodal Ťok. To sice stavby prodraží, výhodou ale budou podstatně spokojenější motoristé a rovněž i větší bezpečnost na silnicích. Práci přes noc dnes už umožňují například neoslňující světla. Zkušenost z ciziny rovněž ukazuje, že něco podobného možné je, dodal ministr. 

Ten za své hlavní úspěchy během necelých sta dní ve funkci označil zejména personální stabilizaci ředitelství silnic a dálnic, vypsání veřejné soutěže na provozovatele rychlíkového spojení mezi Plzní a Mostem a přípravu zakázek na dodávky registračních značek a provozovatele centrálního registru vozidel. 

Problém naopak připustil v přípravě tendru na kamionové mýtné, který je dlouhodobě zpožděný a je velmi nepravděpodobné, že by se soutěž ještě podařilo stihnout. Stávající smlouva totiž neřeší přechod systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na jiného provozovatele, který by z výběrového řízení mohl vzejít. Podle ministra stát bude muset pravděpodobně smlouvu s Kapschem prodloužit. Zatím není jasné, jak dlouhou dobu navíc by firma měla bez výběrového řízení získat, pravděpodobně ale půjde podle šéfa resortu o rok nebo o rok a půl.

Čtěte také: Mostům na D1 hrozí zřícení, varoval ministr Ťok

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit