Mostům na D1 hrozí zřícení, varoval ministr Ťok

Nebezpečí na D1

Mostům na D1 hrozí zřícení, varoval ministr ŤokAKTUALIZUJEME 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Mosty přes dálnici D1 na severní Moravě jsou v mnohem horším stavu, než se doposud předpokládalo. Ministr Dan Ťok v Otázkách Václava Moravce uvedl, že jim hrozí zřícení. 

„Mostům na D1 před Ostravou hrozí vážná destrukce, která může skončit až zřícením, pokud se něco neudělá,“ uvedl ministr. Společnost Eurovia, která mosty stavěla, má podle něj poslední šanci situaci napravit.

Ťok se dohodl s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou, že napíše Eurovii poslední dopis. "Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl ministr.

Dodal, že jestli Eurovia do 14 dnů po odeslání podpisu nárok neuzná, využije práva stáhnout bankovní garance, které však dnes dosahují zhruba 350.000 Kč. Ministr následně vypíše výběrové řízení na opravu mostů a náklady bude vymáhat na Eurovii v arbitráži.

Doplnil, že dva poškozené mosty v Ostravě – Přívoze je nutné začít opravovat co nejdřív. Nejzazším termínem by měl být duben. 

Čtěte také: Výstavba dálnic v Česku? Evropský rekord v pomalosti

Spor o kvalitu mostů trvá od roku 2011, kdy kontrolní vrty odhalily, že v náspech mostů byl použit nevhodný materiál. Podle ŘSD jsou kvůli tomu ve stavbách praskliny. Eurovia pochybení odmítá a argumentuje tím, že pouze plnila přání zadavatele, který si materiál sám vybral.

Na dálnici třicítkou

Na kritický stav mostů upozorňovala v září loňského roku tehdejší pověřená ředitelka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Soňa Křítková. Kvůli riziku zřícení ŘSD rozhodlo, že na mosty nesmí kamiony a pro osobní automobily platí omezení rychlosti.

Na začátku prosince ŘSD provedlo na jednom z mostů zátěžový test, v němž stavba neobstála. Od testování druhého experti ustoupili, protože jeho stav je údajně tak špatný, že by zátěžová zkouška představovala přílišné riziko.

ŘSD po testech ještě zpřísnilo omezení, která platila od září. Automobily smí jet rychlostí maximálně 30 kilometrů za hodinu a přejíždějí most pouze v jednom pruhu. 

Opravit D1 a smysluplně stavět

Ministr Ťok dodal, že v roce 2015 by měla pokračovat intenzivní výstavba dálnic a rychlostních silnic. Jednou z priorit Ťoka je urychlení rekonstrukce D1.

„Třináct dalších úseků, které se budou teprve soutěžit, budou mít podmínku, že chci, aby se stavělo intenzivněji," řekl ministr. Stavět by se mělo sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. "Je nepřijatelné, aby úseky byly věčně zavřeny a nikdo tam neviděl nikoho pracovat," doplnil. Zrychlení prací podle něj bude znamenat nárůst nákladů o zhruba deset až 15 procent. Podle dosavadních předpokladů by měla oprava skončit v roce 2020.

Čtěte také: Ministr dopravy Ťok plní odkaz Aleše Řebíčka

V průběhu roku by se mělo dostavět nejméně 20 kilometrů nových komunikací. To zahrnuje další dva úseky jihočeské dálnice D3, dokončení ústecké dálnice D8 do Německa a obchvat Přerova na dálnici D1. V průběhu roku 2015 se také otevře úsek rychlostní silnice R35 z Hradce Králové na Mohelnici a část rychlostní komunikace R6 do Karlových Varů u Lubence.

"Chci stavět, ale jen věci, které dávají smysl, stavět pro to, aby se stavělo, smysl nedává," dodal Ťok s tím, že Česko možná nevyčerpá deset miliard z fondů EU na dopravní stavby. "Není prioritou vyčerpat vše, ale čerpat smysluplně," uvedl.

Bezpečné silnice

Ministr Ťok chce také přispět ke zlepšení bezpečnostní situace na tuzemských silnicích, kde se loni po šestiletém snižování zvýšil počet úmrtí při nehodách. Zvýší proto rozpočet oddělení bezpečnosti provozu Besip.

Já jsem zjistil, že Besip je někde ve třetí, čtvrté úrovni organizace, krátil se mu rozpočet," uvedl Ťok. "Já chci udělat opravdu restart Besipu, chci abychom bezpečnost vzali vážně," popsal svůj plán, kterým chce přispět k řešení zhoršující se bezpečnosti na silnicích. Ťok chce o situaci více komunikovat s ministerstvem vnitra a dopravní policií.

Sdílet:

Hlavní zprávy