Transformers made in China. Jak získat miliardy za 3 dny

marketing budoucnosti

Transformers made in China. Jak získat miliardy za 3 dnyNOVÉ
Transformers: Zánik Foto: CinemArt
1
Panorama
Sdílet:

Nejnovějšímu filmu z akční série Transformers se vyplatilo, že maximálně vyšel vstříc čínskému publiku a marketingově se spojil s desítkami firem. Díky celosvětové kampani utržil za tři dny od premiéry přes 300 milionů dolarů, tedy asi šest miliard korun.

Čína dohání Hollywood, zní už pár let od analytiků filmového průmyslu. Akční sci-fi Transformers: Zánik jejich závěry potvrdila, když jen v čínských kinech utržila za první víkend rekordní částku 92 milionů dolarů. Severoamerické tržby jsou vyšší ani ne o deset milionů dolarů, další stovku přidal „zbytek“ světa.

Až čtvrtý díl série v režii Michaela Baye vstoupí do klubu filmů s tržbami přes miliardu dolarů, bude to hlavně díky spojení s čínským trhem, jehož palivem je populace čítající 1,3 miliardy lidí. Roboti efektně se transformující v dopravní prostředky jsou tam dlouhodobě populární – minulý díl za víkend utržil 56 milionů dolarů a celkově 165.

Špatná reklama pro hotel

Zaměření na Čínu letos došlo tak daleko, že se část děje odehrává v Hongkongu a Šanghaji nebo u Velké čínské zdi. Větší part získala hvězdná herečka Li Bingbing a další čtyři vedlejší role se obsazovaly v rámci reality show vysílané na kanálu CCTV-6, který spadá pod oficiální státní úřad pro tisk, knihy, rádio, film a televizi. Do soutěže pro profesionální herce i amatéry se přihlásilo 70 tisíc uchazečů.

Čtěte také: Transformers: Robotí story podle zákonů porna

Spolupráce s investiční firmou Beijing Pangu Investment Co. se ale producentům málem nevyplatila. Ve filmu totiž hraje roli pekingský hotel Pangu Plaza, kterému Američané údajně neudělali dobrou reklamu. Číňané chtěli posunout datum uvedení, aby se stihla vymazat například loga firmy, ale nakonec s nimi studio Paramount konflikt ujednalo a celosvětová premiéra se mohla konat podle plánu v Hongkongu.

Studio Paramount celkově uzavřelo na čtvrté Transformers mezinárodní partnerství v hodnotě 200 milionů dolarů. Od sušenek Oreo po automobilku Chevrolet, která na filmové sérii spolupracuje už od roku 2007 – jeden z hlavních Transformerů se tradičně mění v nejnovější model sporťáku Chevrolet Camaro.

Roboti Transformers jsou původně hračky od výrobce Hasbro, i ten samozřejmě film mohutně propaguje, byť často mimoděk. Hasbro má uzavřených přibližně 300 licenčních smluv, aby se Transformers objevovali na nejrůznějších produktech nebo v počítačových hrách a komiksech.

Těžké pořízení s Čínou

Úspěch Transformerů by mohl mít dopad na další importované blockbustery. Čínský režim se totiž snaží podporovat především domácí tvorbu a dovoz zahraničních filmů je omezený na 34 titulů ročně. Podle informací oborového deníku Hollywood Reporter by tak čínští cenzoři mohli uměle posunovat další potenciální hity jako Strážci galaxie a Úsvit planety opic, aby hollywoodské produkty nezastínily asijskou nabídku.

Přestože hollywoodské filmy jdou čím dál častěji na ruku komunistické Číně, aby utržily víc peněz (loni byl nejviditelnější Iron Man 3), ve výsledku jde zpátky k tvůrcům méně peněz. Z čínských tržeb putuje zpět do Hollywoodu jen přibližně 25 procent, zatímco jinde včetně Česka se vrací 50 procent.

Očekává se, že čínský filmový trh bude generovat víc peněz než Hollywood v roce 2020.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit