Ikea přišla s novým interiérem. Urchlickou garsonkou
SÝRIE NA 25 METRECH ČTVEREČNÍCH
Prohlédnout si chudé obydlí syrských uprchlíků ve válkou zničené zemi na vlastní oči. Taková příležitost se naskytla návštěvníkům obchodního domu Ikea v norském Slependenu. Světoznámý řetězec mezi nabízené zboží umístil repliku damašského obydlí o 25 metrech čtverečních, v němž žije Rana se svými čtyřmi dětmi.
„Museli jsme utéct do této oblasti, abychom našli bezpečí, neměli jsme dostatek peněz na pronajmutí lepšího místa. Nemáme peníze na nakoupení matrací, dek nebo oblečení pro děti,“ uvedla Rana, která se s rodinou uchýlila do Damašku, pro Červený kříž.
Právě díky Červenému kříži ve spolupráci s reklamní agenturou POL instalace vznikla. Cílem bylo ukázat, jaké to je žít ve válečné zóně bez dostatku pitné vody, jídla a základních domácích potřeb v obydlí absolutně nepřipraveném na zimu.
„Uvědomili jsme si, že bychom Norům mohli takovou zkušenost nabídnout v Ikee. Na místě, kde plánujete svou budoucnost, takové obydlí posloužila jako hmatatelná připomínka toho, jaké máme štěstí,“ uvedla pro CNN jedna z tvůrkyň kampaně Maja Folgero.
Místo klasických interiérů, které v obchodech IKEA mají za cíl inspirovat zákazníky k vybavení vlastní domácnosti, nalezli návštěvníci dvě místnosti postavené z neopracovaných betonových kvádrů s nejzákladnějším vybavením a igelitem pokrytými okny.
Pro Ikeu typické visačky s cenou umístěné v interiéru pak popisovaly příběhy uprchlíků a problémy, s nimiž se musejí potýkat. Na visačkách si návštěvníci mohli také přečíst, jak konkrétně jim mohou pomoci prostřednictvím finančních příspěvků.
Instalace trvala od 17. do 31. října a navštívilo ji přibližně 40 000 lidí. V kampani, jíž byla instalace v obchodním domě IKEA součástí, se nasbíralo 22 milionů euro (přibližně 594 milionů Kč) pro působení Červeného kříže v Sýrii.