Toyota GT86: Pokud to s řízením myslíte vážně
Toyota GT86
Ačkoliv automobilový svět je plný nejrůznějších hot-hatchů s pohonem předních, případně všech kol, pořádné, ryzí zážitky za volantem nabídne pouze vyvážené auto s pohonem zadních kol. To nejdostupnější a v mnoha ohledech nejlepší se jmenuje Toyota GT86.
Možná si teď říkáte, co to vlastně je. Toyota má přece image spolehlivých, ale relativně nudných vozů. No a to právě není tak úplně pravda. Největší světový výrobce aut už pár let pracuje na tom, aby se této nálepky zbavil. Kromě efektních crossoverů v čele s novým C-HR ale za změnou stojí hlavně malé sportovní kupé, které už před pěti lety Toyota vyvinula ve spolupráci se Subaru. Jmenuje se GT86 a navazuje ne legendární sportovní verze Corolly z 80. let, známé jako AE86. A také na bohatou historii značky v oblasti sportovních aut, začínající už u kultovní 2000 GT, pokračující přes S800, Celicu, MR2, Supru a další.
Ryzí řidičským umem
GT86 vznikla díky osobní iniciativě současného šéfa Toyoty, Akia Toyody. Člověk, který často usedá za volanty klasických i závodních Toyot, si moc dobře uvědomoval, že se značka musí posunout a změnit svou image. A vzal to prakticky – nechal postavit lehké sportovní kupé s normálním atmosférickým motorem (boxer kvůli nízkému těžišti), pohonem zadních kol a přímým, komunikativním řízením. A pak nechal své nejlepší testovací jezdce (včetně legendy v podobě krále driftů Keiči Tsučiji), aby ho pořádně naladili. GT86 si od roku 2012 stihla získat kultovní status, ale masově se nerozšířila. Celosvětově se zatím prodalo jen 170 000 aut, v Evropě desetina. Ptáte se proč, když je to tak dobré auto? Lidé dnes obecně řídí hůř než dřív. Současná auta vyžadují mnohem méně schopností. Odpouštějí, zachraňují lidské chyby elektronikou, jsou odtažitá a v podstatě většinou nudná. GT86 je jiná. Je ryzím řidičským autem, které vyžaduje cit, umění a schopnost se učit, což ji bohužel staví na okraj masového zájmu.
Doufám, že i tato má slova to pomohou změnit. GT86 nedávno prošla faceliftem, který poznáte podle nového designu 17palcových kol, nových nárazníků, grafiky světlometů a řadě úprav v interiéru, z nichž mezi ty zásadní patří nový, menší multifunkční volant a nové čalounění sedadel. Důležitější je ale to, co není vidět – upravený podvozek, nové tlumiče a vyztužení karoserie v oblasti uložení přední i zadní nápravy.
Radost z jízdy
GT86, to je hlavně řízení, radost z kontrolovaných smyků či rychlá jízda po okreskách. Já novinku vyzkoušel v zimních podmínkách finského města Rovaniemi, kde se konaly intenzivní testovací jízdy, jejichž hlavní náplní byla zábava. Pozornost zaslouží i technika: dvoulitrový boxer o výkonu 200 k při 7400/min a točivém momentu 205 Nm při 6400–6600/min má mnoho pozitivních vlastností. Je točivý, charakterní, pro kupé o hmotnosti 1222 kg dostatečně výkonný, a navíc nenáročný. Na rozdíl od konkurenčních aut (většinou hot-hatchů nižší střední třídy) je totiž atmosférický, nikoliv přeplňovaný, takže konstrukčně jednodušší a méně náročný na údržbu. Jezdí normálně za 8–10 l / 100 km dle stylu, což je v poměru k tomu, co všechno nabízí, velmi sympatická hodnota. Zrychlení na 100 km/h zabere 7,6 s, maximální rychlost činí 226 km/h. Reálně je to akorát. Motor je spojen s přesným šestistupňovým manuálem, automat si v takovém autě pořídí jen ignorant (stojí 40 000 Kč navíc).
Vyvážené kupé bylo v rámci faceliftu sice trochu přitvrzeno, ale komfort je stále na velmi dobré úrovni. Za pravdu mi dává i realita českých okresek – GT86 má normální rozměr pneumatik 215/45 R17 (v základní výbavě Sport 16palcová s pneumatikou 205/55 R16) a krásně filtruje nerovnosti. Samozřejmě hodně dělá i nezávislé zavěšení všech kol, vzadu využívající dvojité lichoběžníky. GT86 umí být hodná a nezáludná, takže se zapnutou stabilizací nedělá žádné zbytečné výtržnosti a dá se běžně používat. Mnohem zábavnější to ale začne být v okamžiku, kdy veškerou elektroniku vypnete… V takových chvílích je možné zažívat řidičskou nirvánu, o níž jste už ani nevěděli, že ji nové auto umí nabídnout.
Férová cenová politika
Interiér je zařízen vkusně, jednoduše, s jasnou orientací na řidiče. Dominují mu skvěle tvarovaná, sportovní sedadla, nový volant a otáčkoměr přímo v zorném poli. Vše důležité je po ruce, a to včetně účinné mechanické ruční brzdy. GT86 je na zábavu vždy připravena… Co se týče vnitřního prostoru, GT86 je auto pro dva. Zadní sedadla jsou spíše nouzová a kufr o objemu 243 dm³ je zajímavý hlavně tím, že se do něj vejde celá sada obutých 17palcových kol v případě, že se rozhodnete vyrazit na okruh. Praktičnost je logicky na druhém místě.
GT86 je samozřejmě vybavena systémy ABS a ESP. Při běžné jízdě ESP normálně pracuje, a pokud pojedete za hranou, pomůže vám. Pro lehké klouzání a zábavnější, přetáčivé jízdní vlastnosti je připraven režim Track Mode. Je použitelný hlavně pro začátečníky, kteří ještě nejsou tak zdatní v ovládání čitelné zadokolky. Stiskem tlačítka se dá stabilizace kompletně vypnout a tehdy se GT86 mění v čistokrevný stroj na radost.
GT86 stojí 819 900 Kč ve výbavě Sport a 919 900 Kč ve výbavě Executive. Vyšší výbava nabízí dvouzónovou klimatizaci, větší kola, brzdy, bezklíčkový vstup, tempomat, čalounění v kombinaci kůže/alcantara a nový 4,2palcový displej vedle otáčkoměru, kde se dá zobrazit například přetížení či výkonová křivka. Za navigaci si v obou případech připlatíte 17 000 Kč, 15 000 Kč pak za metalízu. A to je téměř všechno, žádné dlouhé seznamy volitelné výbavy se nekonají. Ve skutečnosti se jedná o férovou cenovou politiku, a to zejména s přihlédnutím k množství nabízených zážitků.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, zábava za volantem, styl, nízké náklady
Minusy:
Prostor na zadních sedadlech
Verdikt:
Nejdřív je třeba si připustit, že Toyota umí vyrábět sportovní auta. Vlastnictvím GT86 dáváte okolí najevo, že chcete ovládat tradiční metody řízení, kvůli nimž celé generace řidičů svá sportovní auta milují. GT86 je nenáročné, jednoduché auto, které vás bude dlouhá léta učit, jak zlepšovat své řidičské schopnosti. A skvělé na tom je, že vás bude bavit i při běžných rychlostech. Za normální peníze nabízí jedinečné jízdní vlastnosti, točivý, charakterní motor a tuhou karoserii, ale i celkovou nenáročnost a každodenní použitelnost.