V Egyptu soudí lékaře, po jehož obřízce zemřela 13-letá dívka
Příběh dívenky Sohair je jedním z tisíců. Před rokem provedli 13leté muslimce obřízku, při které zemřela. Její případ však možná bude malým krokem vpřed v boji egyptských úřadů za zákaz ženské obřízky. Lékař, který zákrok prováděl, stojí před soudem. Proces je jedním z prvních svého druhu.
V červnu loňského roku podstoupila Sohair al-Bata'a obřízku – zákrok, který je pro egyptské ženy i přes zákaz stále běžnou praxí. Operaci prováděl doktor Raslan Fadl, který je zároveň váženým členem muslimské komunity kolem místní mešity ve vesnici Diyarb Bektaris v deltě Nilu. Lékař je obviněn ze zabití a tento týden věc projednává soud. Za spoluúčast na smrti dívky je souzen také její otec Mohamed al-Bata'a.
Lékař však vinu popírá s tím, že dívka zemřela v důsledku alergické reakce na penicilin a operace se týkala odstranění genitálních bradavic. „Jaká obřízka? Nešlo o žádnou obřízku,“ vykřikoval v úterý večer 20. května před svým domem. „To všechno si vymysleli ti lidskoprávní psi,“ dodal a myslel tím aktivisty za lidská práva.
Totéž dnes tvrdí rodina dívky, která ale před rokem vypovídala, že Sohair podstoupila obřízku. Přiznání však po několika dnech odvolala a trestní stíhání proti lékaři Fadlovi bylo zastaveno. Případ byl znovu otevřen po tlaku státní Rady pro egyptskou populaci a mezinárodní organizace Equality Now, která hájí práva žen a dívek. „Byl to její osud. Co jsme zmohli? Bůh to nařídil. Pak už nic nepomůže,“ řekla dívčina babička, která se soudním procesem nesouhlasí.
Zatknout, natož odsoudit lékaře je skoro nemožné
Slyšení u soudu mělo proběhnout ve čtvrtek 22. května. Očekávalo se, že bude krátké a procedurální, uvedl místní policejní důstojník Ahmed el-Dahaby. Navíc se údajně rodina s lékařem dříve dohodla na mimosoudním vyrovnání. Přesto však může podle něj být tento proces klíčový pro vynucování zákazu ženské obřízky, která je v Egyptě od roku 2008 zakázaná. Výsledky soudního jednání se prozatím nepodařilo zjistit.
Policista Dahaby dále uvedl, že zatknout lékaře za provádění obřízky je obtížné, protože je k tomu zapotřebí povolení státního zástupce a dotyčný by musel být přistižen přímo při operování. Druhou možností je, že čin nahlásí otec rodiny. Ten ale ve většině případů popře, že by k nějaké takové operaci vůbec došlo. Raslan Fadl je navíc ve vesnici vážený a lidé mu důvěřují. „Kdybyste se místních zeptali, kdo měl tu operaci provést, řekli by, že ten pravý je doktor Raslan,“ řekl Reda el-Danbouki, zakladatel místního Ženského centra pro orientaci a právní povědomí.
Ženská obřízka má zabránit cizoložství a očistit tělo
Ženskou obřízku zakázal v Egyptě v roce 2008 sám Velký muftí, jeden z nejvýše postavených islámských kleriků v zemi. Porušování tohoto zákona je ale všeobecně tolerováno, především ve venkovských oblastech, jakou je i vesnice Diyarb Bektaris. Místní věří, že zákrok, při kterém jsou odstraněny části vnějších pohlavních orgánů odvrátí ženy od cizoložství a zároveň slouží i k očištění jejich těla.
„Obřežeme všechna naše děvčata. Je to správné,“ uvedla pro The Guardian Naga Shawky, 40letá žena, která žije ve stejné vesnici jako rodina Sohair. „Zákon na tom nic nezmění, lidé z vesnic v tom budou pokračovat. Dělali to už naši otcové a my budeme zrovna tak,“ dodala žena. Stejného názoru je také lékař Ahmed al-Mashady. „Dává to dívkám více důstojnosti, když je jim odstraněn klitoris. Když máte špinavé nehty, neustřihnete je? “ uvedl doktor, který ale popírá, že by podobný zákrok někdy provedl, stejně jako většina lékařů.
Je to sociální problém, ne věc náboženství
Tradice ženské obřízky je rozšířená především v Egyptě a Súdánu. Organizace UNICEF uvádí, že v současnosti je v Egyptě obřezaných 91 procent vdaných žen ve věku 15 až 49 let. Z toho pouhých 72 procent zákroků provedli lékaři. Podpora tzv. operace FGM podle údajů Dětského fondu OSN však od zákazu pozvolna klesá. Zatímco v roce 1995 s ní souhlasilo 82 procent žen tohoto věku, v roce 2008 to bylo už „jen“ 63 procent.
Mnoho lidí z egyptských vesnic si myslí, že praxi ženské obřízky předepisuje islámské právo, ale korán nic takového nezmiňuje. Zákrok navíc v Egyptě provádějí také v křesťanských komunitách. „Není to islámský problém, ale kulturní,“ řekla Suad Abu-Dayyeh z tamní pobočky Equality now.
Podle organizace Equality now je řešením především systematický vzdělávací program a aby se o tématu začalo mluvit i ve venkovských částech Egypta. „Musíme najít způsob, jak diskutovat o těchto otázkách s vesničany, lékaři i porodními asistentkami,“ dodala Suad Abu-Dayyeh. Aktivisté doufají, že proces bude odstrašujícím příkladem pro další egyptské lékaře, kteří obřízku provádějí. Ať případ dopadne jakkoliv, krokem kupředu zajisté je, že se o věci začíná veřejně mluvit.