V Česku se bude natáčet velkofilm Emperor. Možná i nový Brown
Zájem zahraničních produkcí
Historický velkofilm Emperor o císaři Karlu V. Habsburském se bude natáčet v Česku. S filmařským štábem přijede představitel hlavní role Adrien Brody. Chystá se k nám i Tom Hanks v pokračování série se symbologem Robertem Langdonem.
Zahraniční filmaři mají o Česko stále velký zájem. V srpnu tu režisér Lee Tamahori začne natáčet historický snímek Emperor s držitelem Oscara Adrienem Brodym. Informaci pro ECHO24.cz potvrdila Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.
Brody ztvární panovníka Karla V. Habsburského, který byl v 16. století postupně španělským králem, římským králem a císařem římským. Filmový životopis je popisovaný jako „pohled do zhýralého světa bohatství, sexu, manipulace a zrady“ a evokuje tak seriál Borgiové, který také vznikal v Česku. Filmaři předpokládají, že zde profinancují 550 milionů korun.
Česko přišlo o Skyfall nebo Clooneyho
Chtěl by sem i štáb režiséra Rona Howarda a herce Toma Hankse, kteří připravují adaptaci románu Inferno od Dana Browna. Série se symbologem Robertem Langdonem, kam patří Šifra mistra Leonarda a Andělé a démoni, by se natáčela v Česku poprvé. Infernu, které se odehrává ve Florencii, v knižní série předchází ještě Ztracený symbol, ale ten se filmaři po potížích ve fázi preprodukce rozhodli přeskočit. Film má mít premiéru 18. prosince 2015.
Boj mezi evropskými zeměmi o to, kdo přiláká produkce ze Spojených států nebo Asie, v posledních letech sílí. Formu pobídek nebo daňových úlev mají v Německu, Británii, Francii, Irsku, Srbsku, Chorvatsku, Lucembursku nebo Maďarsku. Konkrétně pozici Česka oslabila východní Evropa, kam dokonce odcházeli i čeští filmoví řemeslníci.
Zájem o tuzemské natáčení projevily i největší hity posledních let, ale Česko jim nemohlo nabídnout dostatečně výhodné podmínky. Populární série Hunger Games s Jennifer Lawrencovou, superhrdinský Kapitán Amerika od Marvelu, hvězdně obsazení Památkáři režiséra George Clooneyho nebo nejúspěšnější bondovka historie Skyfall tedy vznikaly jinde.
Každý film je novou továrnou
Fraňková dlouhodobě usiluje o to, aby vlády a ministři financí byli k zahraničním filmařům vstřícnější, protože přináší peníze do státního rozpočtu. S natáčením jde ruku v ruce další byznys, zaměstnanost nebo příliv turistů.
Fraňková ale uznává, že pro úředníky na ministerstvu jsou takové příjmy často nerozkličovatelné: „Když se u nás staví Amazon nebo Lego, znamená to jasnou jednorázovou investici a dobře definovatelné množství pracovních míst. Támhle stojí Amazon a tohle během pěti let vydělá,“ říká. „Ale s každým producentem a každým filmem stavíme nový Amazon, novou továrnu. Každý film má jiný rozpočet, jinou délku, jiný počet a druh komodit a navíc ta továrna není vůbec vidět.“
Základní princip domácích pobídek je jednoduchý – producenti dostávají zpátky 20 procent z peněz utracených v Česku. Při nízkém rozpočtu na filmové pobídky ale musí fond dvacetiprocentní částku skládat z rozpočtu na dva roky a zahraniční investor tedy někdy musí na peníze čekat i deset měsíců. Realizace filmu navíc začíná v nejistotě, že se po dotočení opravdu dočká celých 20 procent.
Do započítatelných nákladů patří nejen výdaje na samotné natáčení, ale také místní služby či výroba rekvizit a kulis.