1

Musíme skoncovat s podvody při nákupu ojetých aut

Témata:

Nejvyšší správní soud nedávno potvrdil pokutu 100 tisíc korun pro společnost AAA Auto za to, že lhala o počtu najetých kilometrů u nabízeného vozu. Alarmující jsou také výsledky průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily. Podle nich téměř polovina zákazníků měla u koupeného auta technické problémy, o kterých nevěděla, protože prodávající je na ně dopředu neupozornil.

Lidé za tyto neočekávané opravy platí navíc většinou 20 – 50 tisíc Kč. Je ovšem nepochopitelné, že 75% reklamací končí pro kupující neúspěšně.

Jedná se o vážný problém a dokazuje to fakt, že každoročně se prodá v České republice kolem sedmi set tisíc ojetých aut. Nicméně je velká šance tyto podvody vyřešit. Přitom není nutné vymýšlet nějaké nové vlastní zákony, stačí se inspirovat v zemích, které už to dokázaly a převzít jejich normy upravené pro český právní systém.

Jedná se o Nizozemí a zvláště Belgii, které obě zavedly systém tzv. car-passů. Připomínám, že i hostitelská země Evropského parlamentu měla před rokem 2006 veliký problém s přetáčením tachometrů. Podle odhadů technické inspekce se mělo jednat o více než 60 000 případů za rok. Celkový rozsah škody při těchto podvodech byl vyčíslen na 150 – 200 milionů eur ročně, protože autům s nižším uváděným počtem ujetých kilometrů stoupala jejich cena, která samozřejmě neodpovídala skutečnosti.

V Belgii se však s tímto nešvarem zákonodárci vypořádali po zavedení nové legislativy, která na tyto podvody pamatuje. Podle tamního zákona z roku 2006 hrozí za podfuky s tachometry až jeden rok vězení. Jenom represe samozřejmě nestačí, klíčovou pro vymýcení tohoto zla bylo vytvoření databáze obsahující záznamy tachometrů ze všech vozidel registrovaných v Belgii. Všichni profesionální obchodníci s auty a opravny mají dnes povinnost převést identifikační číslo vozidla, ujeté kilometry, data oprav, údržby vozidla a výměny jeho jednotlivých součástí.

Prodávající auta „z druhé ruky“ je také ze zákona povinen poskytnout kupujícímu certifikát s počtem ujetých kilometrů. Pokud tak neučiní, převod vozu je neplatný. Výhodou belgické praxe je i téměř nulová administrativní zátěž, protože záznam ujetých kilometrů je v automobilovém byznysu běžnou praxí.

Takže si myslím, že tento systém bychom měli zavést nejen v České republice, ale určitě by stálo za to rozšířit jej i do dalších členských zemí Evropské unie. Obchod s ojetými auty je totiž v mnoha případech přeshraniční a jedná se o hodně. Pokud totiž prodávající přetočí tachometr na nižší počet ujetých kilometrů a zatají některé závady, tak to není jenom o finančních nákladech na další opravy, ale ohroženy jsou i zdraví a životy lidí!


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.