Jaguar to schytává od svých fanoušků. „Zabili jste ducha značky. Auta ještě vyrábíte?“

NOVÁ TVÁŘ JAGUARA

Jaguar to schytává od svých fanoušků. „Zabili jste ducha značky. Auta ještě vyrábíte?“
Jaguar představil novou vizuální identitu a odstranil ze sociálních sítí všechny staré příspěvky. Foto: Jaguar
1
Svět
Sdílet:

Jaguar představil novou tvář, která radikálně obrací dosavadní směřování britské značky. Výrobce luxusních automobilů naskakuje na progresivistické vlivy, které se staly osudnými mnoha společnostem jako je například Harley Davidson nebo Budweiser. Novou reklamní kampaň, která je postavena na příslušnících menšin a životním prostředí, kritizoval například Elon Musk nebo "strůjce Brexitu", konzervativec a komentátor Nigel Farage. Kritici tvrdí, že Jaguar ztratil svoji tradiční duši, zabil ducha značky a naskočil na vlnu "woke nesmyslů", píše server GB News.

Jaguar, legendární britský výrobce automobilů, představil novou identitu značky, která má ztělesňovat koncept „Exuberantní modernismus“ a filozofii „Nekopírovat nic“. Zatímco značka tvrdí, že tím vzdává hold zakladateli Siru Williamu Lyonsovi, veřejnost reaguje rozporuplně. Někteří řidiči a fanoušci značky označují změny za „woke nesmysl“ a tvrdí, že Jaguar ztratil svou tradiční duši. Jaguar zároveň odstranil všechny své příspěvky z minulosti na sociálních sítích.

Automobilka představila nové logo, kde je ikonické zvíře v jednoduchých linkách doplněné o další čáry v okolí. Také má nový logotyp vytvořený z dvou písmen J v kruhu. Firma se v propagačních materiálech odkazuje na svého zakladatele Sira Williama Lyonse a navazuje na spolupráci s Land Roverem. Zástupci automobilky uvedli, že směřování Jaguaru v budoucnu bude ve znamení elektromobility a ještě většího luxusu.

Šéf Jaguaru Rawdon Glover v rámci představení znovuzrozené značky řekl, že se nic kopírovat nebude. Designéři dostali zadání, aby zapomněli na veškerou minulost a soustředili se na modernismus. "Chtěli jsme přenést esenci Jaguaru takového, jaký byl kdysi, do nové doby. Jaguar má kořeny v originalitě. Sir William Lyons, náš zakladatel, věřil, že Jaguar by neměl být kopií ničeho,“ říká kreativní ředitel Gerry McGovern. „Naše vize pro dnešek se drží této filozofie. Nový Jaguar je postavený v ideji bujného modernismu,“ dodává.

Nové jaguary budou stejně jako land rovery výrazně luxusnější a tedy i zhruba dvakrát dražší. Společnost cílí na exkluzivitu a na zákazníky, kteří myslí nezávisle, chtějí krásný design, jsou ohleduplní k životnímu prostředí a mají hodně peněz.

ECHO PORADA: Červený Hrádek Petra Fialy. Jak se budou Češi mít?

V rámci představení nového vizuálu měla premiéru i nová televizní reklama s podtitulem "Nic nekopírujte". Ve spotu vystupují nejrůznější zástupci menšin v extravagantních a barevných kostýmech v křiklavě barevných a stylizovaných kulisách. Herci chodí krajinou či tančí, ale nedojde na jediné auto. V reklamě na automobilku Jaguaru tudíž jediný automobil divák neuvidí. Reklama se snaží upozorňovat na životní prostředí, duševní zdraví jedinců a na motivaci a kreativitu v lidském životě pod hesly: "Žijte naplno", "Vytvářejte bujarost", "Odstraňte obyčejné" nebo "Prolomte formu".

Nová kampaň značky Jaguar, která představuje odvážné barvy a moderní design, nezahrnuje automobily. Místo toho ukazuje modely v pestrém oblečení na surrealistických krajinách. Kritici na sociálních sítích však tvrdí, že Jaguar zapomíná na svůj hlavní účel. „Prodáváte vůbec auta?“ zeptal se šéf Tesly Elon Musk na platformě X. Jaguar na to odpověděl neformálním pozváním: „Ano. Rádi bychom vám to ukázali. Přijďte na čaj do Miami 2. prosince. S úctou, Jaguar.“

Kromě Elona Muska se do britského producenta luxusních vozů pustil i konzervativní komentátor, politik a "strůjce Brexitu" Nigel Farage. Kritizoval, že reklama vůbec neukazuje automobily a říká, že si není jistý, co má reklama říct a co chce značka předat svým zákazníkům. "Připadá mi to jako další Bud Light moment. Předpokládám, že Jaguar nyní zkrachuje. A víte co? Zaslouží si to," řekl šéf konzervativní britské strany Reform UK. "Pamatujte si má slova, Jaguar zkrachuje."

Podle Gerryho McGoverna nová identita vrací značku k jejím hodnotám a současně ji činí relevantní pro dnešní publikum. „Toto je nové pojetí, které zachycuje podstatu Jaguaru a vrací ho k hodnotám, které ho kdysi učinily tak milovaným. Současně však budujeme Jaguar pro budoucnost,“ uvedl McGovern.

Mnozí však tento krok kritizují. Na sociálních sítích se objevily názory, že nová kampaň značky selhává ve spojení s jejich tradičními zákazníky. „Tohle je strašné. Neoslovuje to nikoho. Jaguar ztratil svůj smysl a měl by začít znovu,“ napsal jeden z komentujících. Jiný dodal: „Jaguar zahodil své ikonické logo a přišel s moderním nesmyslem. Vědí vůbec, kdo jsou jejich zákazníci?“

KOMENTÁŘ: Petru Fialovi bílá košile bez saka nesedí

Další kritik přirovnal novou estetiku ke komické stylizaci: „Chtěli jste cool auto. Místo toho jste dostali 21. století ve stylu rodiny Addamsových.“ Nová identita značky má být oficiálně představena na Miami Art Week 2. prosince, kde Jaguar odhalí nový koncept Design Vision. Očekává se, že právě tento krok rozhodne, zda značka dokáže přesvědčit své fanoušky a obnovit jejich důvěru. Přestože někteří kritici tvrdí, že Jaguar „zabil značku“, jiní věří, že se jedná o odvážný krok vpřed.

Reklama přichází krátce poté, co několik velkých západních společností oznámilo, že upouští od progresivistických opatření. Rozsáhlé společenské kritice i finančním propadům čelil americký pivovar Budweiser. Největší pivovarnická společnost světa Anheuser-Busch InBev zažila ve Spojených státech turbulentní týden poté, co věnovala transgender influencerce basu piva Bud Light k výročí její tranzice. Na sociálních sítích se proti firmě rozjela vlna kritiky a bojkotu. Ten zasáhl i některé prodejce. Bojkot mírnil dokonce i syn bývalého amerického prezidenta Trumpa Donald Trump junior.

SOUVISEJÍCÍ: Budweiser udělal reklamu s transženou. Jeho hodnota klesla o pět miliard dolarů

Podobné problémy měla i americká společnost Harley-Davidson. Přední světový výrobce motocyklů se vzdal progresivistických opatření DEI a dalších kontroverzních „woke“ iniciativ společnosti a to v důsledku sílícího tlaku ze strany dlouholetých věrných harlejářů a jejich rozhořčování na sociálních sítích. Na 1800 zaměstnanců společnosti muselo absolvovat virtuální školení o tom, jak se stát přáteli LGBTQ+ a muži mohli volně chodit na dámské toalety. Harley-Davidson tvrdí, že byl z protestů zarmoucen a kvůli tomu se vrátil do svých starých kolejí.

Z progresivistického směru zařadil nedávno zpátečku i výrobce traktorů John Deere nebo oblíbený producent populární whisky Jack Daniel's. Palírna z amerického Tennessee se přidává k výrobci motocyklů Harley-Davidson, zříká se woke agendy v pracovním prostředí a znovu do podnikání vrací "zdravý rozum". Mateřská společnost Brown-Forman oznámila v interním e-mailu svým zaměstnancům, že upouští od woke politiky a ukončuje dosavadní inkluzivní programy a další progresivistické tendence kvůli rostoucímu tlaku široké veřejnosti. Jack Daniel's už nepovažuje pokrok v oblasti rozmanitosti, rovnosti a inkluze (DEI) za středobod pracovní kultury, píše britský deník The Telegraph.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články