Unikátní simulace: podívejte se, jak se stavěl Karlův most
stavby slavné památky
- red,
Karlův most, jedna z nejznámějších památek Prahy, byla velmi složitou stavbou, zvláště ve 14. století. Předpokládaný průběh stavby mostu přibližuje video, které zveřejnil server praha-archeologicka.cz. Na letošek připadá 660. výročí zahájení stavby mostu.
Video ukazuje, jak byly postaveny jímky, ze kterých poté byla odčerpána voda, aby se v nich mohly postavit pilíře. Poté zobrazuje stavbu oblouků i následnou stavbu povrchu mostu.
„Most má 16 klenebních oblouků o rozpětí 16 až 24 metrů, délka vozovky je 515 m, její šířka je 9,4 m, šířka zábradlí je 0,4 m. Výška ochozu Staroměstské mostecké věže je 30 m, výška ochozu Malostranské mostecké věže je 26 m. Někdy lze narazit na rozdíly v číselném značení pilířů nebo oblouků. To vyplývá z rozdílů mezi číslováním ‚mostařským‘ a ‚běžným‘. Při mostařském číslování je první oblouk nebo pilíř obvykle označován jako ‚nultý‘,“ popisuje míry mostu web praha-archeologicka.cz.
Web přibližuje taktéž historii a způsob stavby slavného mostu. Připomíná, že Karlův most nahradil dřívější Juditin most, který byl poškozen při povodních v roce 1342. Stavba Karlova mostu byla zahájena v roce 1357. Tradičně se uvádí, že základní kámen byl položen 9. července v 5:31. Nicméně tyto údaje pochází z nedůvěryhodných zdrojů, takže jistý je pouze rok.
Stavba mostu byla velmi složitá, dokončen byl tedy až začátkem 15. století. Pracovalo na ní stovky lidí a kámen na stavbu byl dovážen z okolí Prahy, z Kamenných Žehrovic (Kladensko), Horoušan a z okolí Kostelce a Brandýsa nad Labem (Praha-východ). Taktéž byl využit kámen z Juditina mostu.
Použitá malta je podle historiků velmi kvalitní, skvěle odolává vodě i mrazu. Historky o použití vajec, které pojivu měly dodat skvělé vlastnosti, jsou však nejspíše pouze legendami. Sehnat statisíce vajec na stavbu mostu by bylo logisticky velmi náročné a není znám žádný doložený přínos, jaký by to mělo mít.