Výstava francouzského malíře Henriho Rousseaua poprvé v Praze
Historická expozice
Praha ve čtvrtek otevírá historicky první výstavu francouzského malíře Henriho Rousseaua zvaného celník. Malíř se proslavil především výjevy z džungle, aniž by opustil Paříž. Expozice je k zhlédnutí v paláci Kinských na Staroměstském náměstí od 15. září až do 15. ledna.
Výstavu Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj připravila Národní galerie v Praze ve spolupráci s pařížským Musée d‘Orsay. Výstava představuje celou škálu autorovi tvorby od dialogu s Pablem Picassem, Fridou Kahlo nebo Josefem Čapkem. Autor je často označován jako nedělní malíř či samouk. Ve skutečnosti však získával rady od akademických malířů a učil se kopírováním děl pařížských galerií. Profesionální uměleckou dráhu zahájil roku 1893.
„Zpočátku se publikum jeho obrazům vysmívalo, ale postupně jej začali oceňovat někteří malíři, literáti i sběratelé. Ve svých obrazech předjímal nebo řešil podobné problémy jako Paul Cézanne, Paul Gauguin, Pablo Picasso či Frida Kahlo. Jako svůj inspirační zdroj ho vyzdvihovala zejména skupina Der Blaue Reiter v čele s Vasilijem Kandinským,“ uvádí kurátorka výstavy Národní galerie v Praze Kristýna Brožová.
V českém prostředí byl Celník vnímán v průběhu času různě, důležitou roli hrál pro českou avantgardu. „V druhé polovině 20. století vznikla v duchu slavného autoportrétu představa stylizovaného, trochu podivínského umělce s baretem, který neumí příliš malovat. Rousseau se stal archetypem pro českou populární kulturu. Příkladem budiž postava z filmu Jak básníkům chutná život, kde Rudolf Hrušínský sehrál sice sympatickou, ale svéráznou postavu malíře malujícího celý rok tentýž motiv zámku,“ doplňuje Kristýna Brožová.