5 Hejtmanova propagace

Jak Hašek šetřil miliony. Ve ‚zrušených‘ Listech jižní Moravy měl i 20 fotek

NOVÉ

Témata: , ,

Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek odmítá jakýkoliv skandál kolem jeho neexistující mluvčí i vyplácení státních peněz na pozitivní propagaci své osoby. Naopak argumentuje tím, že kraji ušetřil více než 30 milionů, když zrušil vydávání Listů jižní Moravy. Jak ale nyní vyplouvá na povrch, právě Listy jižní Moravy přitom využíval čtyři roky během jejich existence k vlastní propagaci. V jednom čísle se v některých případech objevila jeho fotografie i více než dvacetkrát.

„Na rozdíl od Brna kraj nevydává několik let vlastní tištěné periodikum (projekt Listy jižní Moravy, nastartovaný našimi předchůdci, jsme ukončili ihned po doběhnutí původní smlouvy, ročně stál cca 8-9mil. Kč). Jestliže tedy kraj namísto cca 36 mil. Kč za noviny, které končily v koši či v kotli s reklamními letáky, vydal na pozitivní PR celkově částku ve výši cca jedné desetiny původních nákladu, ušetřili jsme kraji cca 32-33 mil. Kč, tj. 90 % původních nákladů na propagaci. A za tuto úsporu vskutku rezignovat nehodlám,“ obhajoval se Hašek před kritikou.

Projekt Listy jižní Moravy skutečně „nastartoval“ Haškův předchůdce, současný jihomoravský hejtman ale noviny využíval téměř čtyři roky k vlastní propagaci. „Smlouva o dílo na výrobu a distribuci „Novin Jihomoravského kraje“ byla uzavřena dne 29. 8. 2008, a to na dobu určitou na 48 měsíců, vypršela v srpnu 2012. Další veřejná zakázka již v této souvislosti vyhlášena nebyla,“ uvedla serveru ECHO24 Haškova tisková mluvčí Eliška Windová. Hašek do funkce nastoupil v listopadu 2008.

Windová potvrdila, že „Novinami Jihomoravského kraje“ jsou myšleny právě Listy Jižní Moravy. Částka dosahující v letech 2008 až 2012, která dosáhla téměř 37 milionů (podle údajů z kraje 36 704 000 Kč) tak šla také na propagaci Haška. 

Hašek kam se podíváš

V Listech jižní Moravy se přitom Hašek neobjevoval nijak namátkově. Například ve vydání z července roku 2009 se Hašek nějakým způsobem objevil na šesti stranách z osmi. Na titulní straně je zachycen s exprezidentem Václavem Klausem během jeho návštěvy jižní Moravy. Na druhé straně má svůj vlastní sloupek a dále figuruje ve článku Milionové úspory díky centrálním nákupům léků a článku Kraj hostil ministry zemědělství EU, který je navíc doplněn o fotografii s Haškem. Třetí strana je pak věnována fotorepertáži z Klausovy návštěvy, jihomoravský hejtman je zachycen na většině z nich.

Na další straně je vyfocen s návštěvníky krajského úřadu v rámci dne otevřených dveřích a také je citován v textu Kraj láká špičkové vědce ze zahraničí a na straně pět poté figuruje jeho jméno ve zprávě z jubilejního Meruňkobraní v Miroslavi. Na předposlední stránce se objevuje hned ve dvou kratších zprávách Noc kostelů měla premiérů a Hejtmanský koncert měl úspěch, oba texty jsou doplněny o fotografii s Haškem. Celkově se v tomto konkrétním vydání listu objevuje na 21 fotografiích a jeho jméno je zmíněno v deseti případech. Jedná se pravděpodobně o číslo s největším výskytem Haška. V dalších vydáních se objevuje jeho jméno či fotografie už méně. Například v únorovém čísle z roku 2011 je zachycen na devíti fotografiích a jeho jméno se objevilo v listu šestnáctkrát.

Proti Haškovi se zatím nejvýrazněji vymezila Koalice Zelení a Piráti, která ho vyzvala k rezignaci, a také jihomoravské ANO, které s hejtmanem odmítlo jakoukoliv spolupráci. „Tento argument pro nás rozhodně není relevantní,“ uvedl serveru ECHO24.cz spolupředseda Zelných v Jihomoravském kraji Matouš Vencálek, podle kterého Hašek jednal mimořádně neeticky. „Namísto prezentace výsledků kraje v krajem vydávaném periodiku, které by dávalo například prostor i vyjádřením opozice a bylo jednoznačně odlišitelné od běžného zpravodajství v médiích, si hejtmanát platí inzerci, která se jako běžné zpravodajství tváří, ale přitom jde skutečně jen o prachsprostou inzerci a pozitivní PR současného vedení kraje,“ dodal Vencálek.

I pro jihomoravské ANO je argument zrušení Listů jižní Moravy nepochopitelný. „Tento argument mohou přijmout jen lidé, kteří nevědí, o čem ten člověk mluví,“ uvedl serveru ECHO24 předseda jihomoravské buňky hnutí ANO Marek Janíček, který jej označil za absurdní. „Tady pro srovnání vychází Brněnský Metropolitan, což je velmi čtené periodiku. Snažíme se o jeho vyváženost, snažíme se dát prostor pro vyjádření i jiným subjektům a opozici,“ dodal.

Hašek čelí kritice kvůli své neexistující mluvčí, za kterou se schovávala nepravomocně odsouzená lobbistka Jana Mrencová. S jejími firmami kraj uzavřel celkově smlouvy za 3,75 milionů korun. Další kritika se týká toho, že měl Jihomoravský kraj platit statisíce korun firmě JT Media za publikování pozitivních článků o Haškovi na serveru Parlamentní listy a dalších serverech.

Čtěte také: Haškovy smlouvy s Mrencovou: lobbistce kraj zaplatil přes 3,7 milionu

Lžou jiní, ne já, řekl Hašek a jihomoravská ČSSD s ním souhlasí

Lhaní a podezřelé hospodaření hejtmana Haška. Do voleb ale pád nepřijde

Hašek: Rezignovat nehodlám, ušetřil jsem miliony


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.