Čeští lvi a jiná zvířátka: bez uzardění se nominují nepodarky
Proč mít tolik ocenění?
Dobíhající týden je týdnem „výročních“ filmových cen. Uplynulou sobotu byly předány šestnácté ceny Trilobit České filmového a televizního svazu, následující sobotu budou předány šesté Ceny české filmové kritiky, zároveň ve středu Česká televizní a filmová akademie zveřejnila seznam nominaci ne letošní 23. ročník Českých lvů.
Nominace a ocenění či předpokládaná ocenění se spíš doplňují, takže jako každý rok je tu otázka, proč tolik ocenění mít? (A to ještě dojde na cenu Febiofestu Kristián, ceny mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech atd.) Odpověď na ni dostat zřejmě nelze: a patrně by se nesla v duchu, že všecky ceny jsou již de facto tradiční a všecky se na film dívají legitimně a z pohledu jiné skupiny lidí, která filmy hodnotí rozdílněji než ta konkurenční. Vzhledem k tomu, že v průběhu roku tu tolik dobrých filmů nevzniká a že vítězem obvykle bývá spíš všeobecně přijatelný střed, je to zkrátka odvážný počet ocenění.
(Příklad: asi těžko předpokládat, že vkus a kritéria dejme tomu filmových kritiků Ondřeje Štindla, Jindřišky Bláhové, Kamila Fily, Františka Fuky, Mirky Spáčilové se bude jednoznačně protínat, natož když se k jmenovaným přidají jména jako Jiří Bartoška, Jiří Menzel, Eliška Balzerová, Miroslav Donutil či Pavel Liška. Pravděpodobně tak zvítězí ten, jenž nikoho neštve, anebo který okatě a srozumitelně dává najevo, že usiluje o univerzální emoce.) Jednoduchým řešením, jak dokládají právě nominace letošního ročníku Českého lva, může být kvantita.
Inovace Českého lva
A tak po rozšíření počtu nominantů v jednotlivých kategoriích, k němuž došlo v uplynulých letech, je nově rozšířen taky počet ocenění – nově přibyla tři za televizní tvorbu. V kategoriích nejlepší televizní film nebo minisérie, nejlepší dramatický televizní seriál a nejlepší dokumentární televizní film nebo seriál. A jsou i jiné novinky: letos akademici taky mohli navrhnout kandidáty na cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize. Do druhého kola postoupily návrhy, které podpořili nejméně tři členové akademie.
Návrhy na filmové ceny nepřekvapí. Nejvíc nominací získala trojice snímků Ztraceni v Mnichově (15 nominací), Kobry a užovky (12 nominací) a Domácí péče a Sedmero krkavců (9 nominací). Ani další místo patrně neurazí: osm nominací má Schmitke. S každým tímto snímkem sice lze v něčem nesouhlasit – nejvíc s oběma bronzovými, venkovským dojetím a pohádkou na efekt – , ale taky je fakt, že stejně tak lze všem těmto snímkům rozumět. Zdejší bídu kvalitativně překračují a dá se napsat, že jsou to inteligentní výsledky snažení svých tvůrců. Zarazí až sedm nominací pro snímek Fotograf, čili mizerný a afektovaný životopis Jana Saudka. Inu ale nešť.
Lahůdkou však jsou právě ony nominace za televizní tvorbu. O cenu se tu utkají produkce šesti televizí: ČT, Novy, Primy, HBO, Streamu a dokonce i Barrandova. Nominovány bez uzardění jsou zjevné nepodarky jako druhá série Vinařů (seriálu, který z pokusu o zřetelně nadsazené zachycení života na vinohradu se rozpliznul v dílo, jež adoruje nicnedělání a levně a společensky přijatelně káže proti Bohu), druhá série Stop života (fantastické diletantství Tomáše Magnuska zjevně omluveno) či Případ pro exorcistu (detektivka Jana Hřebejka, v níž nic nedávalo smysl ještě zřetelněji, než bývá v tuzemsku zvykem).
Vzhledem k počtu vysílaných detektivek samozřejmě nepřekvapí, že nejvíc je nominováno právě jich. Zato překvapí, že není nominována ta, jež o něco usilovala aspoň vizuálně: Cirkus Bukowsky II. Mezi dokumenty stejně tak překvapí nominace Výměny manželek, jež už dávno nemá nic společného se solidním sociálním experimentem a šokuje bulvárem. A zrovna tak je zvláštní, že chybí třeba poslední série Ano, šéfe!, jež ušla právě že druhou cestu – k dílu, jež od vaření přesahuje k něčemu důležitějšímu.
Ocenění pro internet
A tak ocenit jednoznačně je třeba nominaci satirické Kanceláře Blaník, zvlášť po loňském lavírování kolem cen Týtý, jichž se seriál jako nominant nejprve směl účastnit a posléze ne, neboť prý nejde o televizní dílo. Nominaci na České lvy lze rozumět jako definitivnímu potvrzení, že původní internetové vysílání začíná nejen veřejnost, ale taky lidé z profese chápat jako plnohodnotnou tvorbu.
A ocenit zaslouží taky rozhodnutí vedení akademie vybrat k moderování večera předávání tutéž moderátorku, která vloni byla vystavena vtipu s falešným Jimem Carreym, která pak veřejně trvala na tom, že skutečně šlo o amerického herce, protože přece není možné, aby si někdo z takové svátosti, jako je předávání Českých lvů, udělal dobrý den. Jak to bylo, se později projevilo: šlo o fór party lidí kolem moderátora Kazmy Kazmitche (čili Kamila Bartoška). Je to výborné, právě proto si Lucie Výborná ještě jednu šanci zaslouží.
Níže uveden seznam nominací dle materiálů České filmové a televizní akademie. Komentovat by šel ještě obsáhleji, necháme si to až po předání Lvů. Prozatím byly uděleny jen cena za nejlepší plakát pro Michala Tilsche za Kobry a užovky. A za tentýž film získal ocenění filmových fanoušků režisér Jan Prušinovský.
S dalším příspěvkem k tématu na viděnou o víkendu po udělení ceny tuzemských kritiků; jejich předávání možno zhlédnout v sobotu 23. ledna od 20:0 na ČT Art.
P.S. Až při skládání fotogalerie k článku vysvitlo, co je nenápadný leitmotivem uplynulého filmového a televizního roku: kříž na pozadí hlavní postavy nebo hlavních postav.
PŘEHLED NOMINACÍ ČESKÝCH LVŮ:
NEJLEPŠÍ FILM
Domácí péče – producent Slávek Horák
Fotograf – producenti Viktor Schwarcz, Irena Pavlásková
Kobry a užovky – producenti Ondřej Zima, Jan Prušinovský
Schmitke – producenti Tomáš Vach, Radim Procházka
Ztraceni v Mnichově – producent David Ondříček
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Evangelium podle Brabence – režie Miroslav Janek – producenti Vít Klusák, Filip Remunda
Filmový dobrodruh Karel Zeman – režie Tomáš Hodan – producent Ondřej Beránek
Mallory – režie Helena Třeštíková – producenti Kateřina Černá, Pavel Strnad
Opři žebřík o nebe – režie Jana Ševčíková – producentka Jana Ševčíková
Vlna vs. břeh – režie Martin Štrba – producentky Zuzana Mistríková, Katarína Štrbová Bieliková, Ľubica Orechovská
NEJLEPŠÍ REŽIE
Domácí péče – Slávek Horák
Kobry a užovky – Jan Prušinovský
Sedmero krkavců – Alice Nellis
Schmitke – Štěpán Altrichter
Ztraceni v Mnichově – Petr Zelenka
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Domácí péče – Alena Mihulová
Fotograf – Máša Málková
Laputa – Tereza Voříšková
Sedmero krkavců – Martha Issová
Ztraceni v Mnichově – Jana Plodková
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Domácí péče – Boleslav Polívka
Fotograf – Karel Roden
Gangster Ka – Hynek Čermák
Kobry a užovky – Matěj Hádek
Ztraceni v Mnichově – Martin Myšička
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Domácí péče – Zuzana Kronerová
Domácí péče – Tatiana Vilhelmová
Kobry a užovky – Lucie Žáčková
Sedmero krkavců – Zuzana Bydžovská
Ztraceni v Mnichově – Jitka Schneiderová
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Gangster Ka – Predrag Bjelac
Kobry a užovky – Kryštof Hádek
Padesátka – Jiří Schmitzer
Ztraceni v Mnichově – Tomáš Bambušek
Ztraceni v Mnichově – Marek Taclík
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Domácí péče – Slávek Horák
Kobry a užovky – Jaroslav Žváček
Sedmero krkavců – Alice Nellis
Schmitke – Tomáš Končinský, Jan Fusek, Štěpán Altrichter
Ztraceni v Mnichově – Petr Zelenka
NEJLEPŠÍ KAMERA
Domácí péče – Jan Šťastný
Fotograf – David Ployhar
Kobry a užovky – Petr Koblovský
Schmitke – Cristian Pirjol
Ztraceni v Mnichově – Alexander Šurkala
NEJLEPŠÍ STŘIH
Domácí péče – Vladimír Barák
Fotograf – Alois Fišárek
Kobry a užovky – Lukáš Opatrný
Schmitke – Philipp Wenning, Andrea Schumacher
Ztraceni v Mnichově – Vladimír Barák
NEJLEPŠÍ ZVUK
Kobry a užovky – Matěj Matuška, Michal Čech
Sedmero krkavců – Jiří Klenka
Schmitke – Cristoph Chevallerie
Vlna vs. břeh – Radim Hladík ml.
Ztraceni v Mnichově – Michal Holubec
NEJLEPŠÍ HUDBA
Fotograf – Jiří Chlumecký
Sedmero krkavců – Vašo Patejdl
Schmitke – Johannes Repka
Wilsonov – Michal Novinski
Ztraceni v Mnichově – Matouš Hejl
NEJLEPŠÍ FILMOVÁ SCÉNOGRAFIE
Kobry a užovky – Jan Novotný
Sedmero krkavců – Ondřej Mašek, Peter Čanecký
Schmitke – Barbora Kačena
Wilsonov – Martin Kurel
Ztraceni v Mnichově – Ondřej Nekvasil
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
Fotograf – Jaroslava Pecharová
Kobry a užovky – Ivan Stekla
Sedmero krkavců – Kateřina Štefková
Wilsonov – Katarína Štrbová Bieliková
Ztraceni v Mnichově – Vladimíra Fomínová
NEJLEPŠÍ MASKY
Kobry a užovky – Lukáš Král
Padesátka – Jana Dopitová
Sedmero krkavců – Juraj Steiner
Wilsonov – Jana Radilová
Ztraceni v Mnichově – Jana Bílková
MIMOŘÁDNÝ POČIN V OBLASTI AUDIOVIZE
Autobazar Monte Karlo
Interaktivní internetová stránka urbex.cz
Kancelář Blaník – III. série internetového seriálu
Projekt Čistíme svět fantazie
Přínos České televize k posílení domácí tvorby v roce 2015
Zlatá 60. II
NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ FILM nebo MINISÉRIE
Americké Dopisy (Česká televize), režie: Jaroslav Brabec
Jan Hus (Česká televize), režie: Jiří Svoboda
Korunní princ (Česká televize), režie: Karel Janák
Případ pro exorcistu (Česká televize), režie: Jan Hřebejk
Správnej dres (Česká televize), režie: Stanislav Sládeček
NEJLEPŠÍ DRAMATICKÝ TELEVIZNÍ SERIÁL
Atentát (TV Nova), režie: Petr Nikolaev, Jiří Chlumský
Doktor Martin (Česká televize), režie: Petr Zahrádka
Labyrint (Česká televize), režie: Jiří Strach
Mamon (HBO Europe), režie: Vladimír Michálek
Policie Modrava (TV Nova), režie: Jaroslav Soukup
Přístav (TV Prima), režie: Jana Rezková, Jaromír Polišenský, Ján Novák
Stopy života II (TV Barrandov), režie: Tomáš Magnusek
Vinaři II. (TV Prima), režie: Petr Nikolaev, Martin Kopp
Vraždy v kruhu (Česká televize), režie: Ivan Pokorný
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ TELEVIZNÍ FILM nebo SERIÁL
Daleko za sluncem (HBO Europe), režie: Olga Špátová
Filmová lázeň (Česká televize), režie: Miroslav Janek
Holky pod zámkem (TV Nova), režie: Jiří Fedurco
LSD made in ČSSR (Česká televize), režie: Pavel Křemen
Moto cestou necestou (TV Prima), režie: Hynek Bernard
Tajemný Černobyl (TV Barrandov), režie: Karel Snop
Výměna manželek (TV Nova), režie: Jana Rezková, ml., Ivana Křenová
Zvláštní znamení touha (Česká televize), režie: Václav Křístek
CENA MAGNESIA ZA NEJLEPŠÍ STUDENTSKÝ FILM – nestatutární cena
Furiant – Ondřej Hudeček
Lesapán – Pavel Soukup
Amanitas – Jakub Šmíd
Táta – Václav Huleš
Happy End – Jan Saska
NEJLEPŠÍ FILMOVÝ PLAKÁT – nestatutární cena
Fotograf – Jan Poukar, Jan Saudek
Kobry a užovky – Michal Tilsch (oceněný)
Schmitke – Mariana Dvořáková
Vlna vs. břeh – Gabriel Štrba
Ztraceni v Mnichově – Aleš Najbrt
CENA FILMOVÝCH FANOUŠKŮ – nestatutární cena
Kobry a užovky – režie Jan Prušinovský (oceněný)