Sobotka s Bělobrádkem: Nespikli jsme se. Babiš: Asi se jen spletli
SPORY VE VLÁDĚ
Andrej Babiš si minulý týden postěžoval, že sociální demokraté a lidovci vytváří dvoukoalici a staví se proti ministrům z hnutí ANO. To v neděli předsedové ČSSD Bohuslav Sobotka a KDU-ČSL Pavel Bělobrádek označili za hloupost. Spor vznikl především kvůli navýšení financí na státní pojištěnce a výdajů na vědu, v nichž byl ministr financí přehlasován. Podle Babiše šlo o dohodu mezi koaličními partnery ve stylu „ty mi schválíš vědu, já ti schválím státní pojištěnce“.
Nedělní vyjádření předsedů koaličních stran dnes okomentoval Babiš i na svém Twitteru. Zveřejnil část koaliční dohody v níž se uvádí, že za koaličně dohodnutý se má takový návrh, který podpoří alespoň polovina z přítomných ministrů z každé koaliční strany, což se podle Andreje Babiše ve výše uvedených případech nestalo.
Byl jsem na koučingu a díky tomu si nemyslím, že pánové Sobotka a Bělobrádek jsou lháři. Jen se asi spletli (str.31) pic.twitter.com/ezVQdBMCuA
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) 5. června 2016
Premiér Bohuslav Sobotka dnes v Otázkách Václava Moravce řekl, že rozpad vlády kvůli těmto sporům neočekává. Vláda má podle něj před sebou ještě mnoho úkolů a je třeba prosadit především koaliční dohodu. Ve zdravotnictví i vědě vláda narazila na tvrdý nesouhlas ministra financí Andreje Babiše, který byl v navýšení výdajových rámců rozpočtů na roky 2017 a 2018 o 30 miliard korun přehlasován. „Stane se, že ministr ve vládě neprosadí vše co chtěl, ale já za ministrem financí stojím,“ řekl Sobotka.
Čtěte více: Babiš se s ministry pohádal přímo na tiskovce vlády
Premiér Bohuslav Sobotka i vicepremiér a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek se v neděli vyjádřili k dřívější stížnosti ministra financí Andreje Babiše o spojení lidovců se sociálními demokraty proti Babišovu hnutí ANO. Ve vládě podle nich neexistuje dvoukoalice ČSSD a KDU-ČSL, která by stála proti ministrům z hnutí ANO. Babiš si postěžoval na jednání koaličních partnerů po zasedání vlády koncem května. Kabinet jednal o navýšení odvodů na zdravotní pojištění nebo o růstu výdajů na vědu.
„Pan Babiš dlouhodobě říká, že všichni jsou proti němu a všichni se na něj spikli, a jenom čekáme, kdy to budou i marťani,“ řekl Bělobrádek. Představy ministra financí o spiknutí proti němu označil za bludné. „Hlasujeme podle toho, co si myslíme, že je správné,“ uvedl Bělobrádek o postojích ministrů za KDU-ČSL.
Bohuslav Sobotka zároveň však neočekává, že po přehlasování ministra financí by mělo dojít k rozpadu vlády a odchodu koaličního partnera. Pavel Bělobrádek k dohodě podotkl, že šlo o parciální věci. Koaliční shoda musí být nad návrhem státního rozpočtu pro příští rok, o němž tehdy kabinet nedebatoval.
EIA by měla být vládou projednána brzy
Předlohu, která by umožnila stavět 11 vybraných dopravních projektů bez opakování posouzení jejich vlivu na životní prostředí (EIA), by měla vláda projednat na nejbližší schůzi. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby ji zákonodárci následně projednali co nejrychleji. Novela o EIA by tyto dopravní stavby převedla do zvláštního režimu. Místo nového posouzení, čímž by se příprava staveb prodloužila, by stačilo rozhodnutí vlády nebo ministerstva pro životní prostředí.
„Předlohu by měl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) přinést na příští zasedání kabinetu,“ řekl Sobotka v dnešních Otázkách Václava Moravce České televize. Jednání vlády se uskuteční ve středu.
Kabinet podle ministerského předsedy navrhne sněmovně, aby normu schválila zrychleně už v prvním čtení. „Doufám, že pro to budou mít opoziční strany pochopení,“ uvedl Sobotka v souvislosti s tím, že nejméně dvě strany mohou takový postup podle jednacího řádu zablokovat. V takovém případě by vláda podle něho navrhovala zkrácení lhůt mezi jednotlivými sněmovními čteními návrhu.
Sobotka ale taky mluvil o nutnosti dohody s Evropskou komisí. Pokud by se zvláštní postup podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotky padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.
Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.