Pražské letiště bude snímat tváře pasažérů i auta v okolí
Posílení bezpečnosti na letišti
Zavedení moderních technologií a lepší koordinace bezpečnostních složek. Letiště Václava Havla Praha čekají od příštího roku změny, které vyjdou na čtvrt miliardy korun. Dokument, který musí ještě odsouhlasit vláda, počítá například se zavedením kvalitnějších kamerových systémů a také skenerů, které rozeznají SPZ vozidel i obličeje pasažérů.
Plán na zvýšení bezpečnosti na pražském letišti vládě předkládá ministr financí Andrej Babiš (ANO). „Materiál připravovaly bezpečnostní složky státu. Hlavním předkladatelem, který zpracovával celý plán, je Celní správa ČR. Letiště bude jeho následným vykonavatelem,“ zmínila mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.
„Iniciativa vycházela z usnesení vlády z března 2013, kdy vláda rozhodla o strategii boje proti terorismu. Na základě toho Celní správa ČR přišla s plánem, aby se bezpečností sbory na letišti spojily v boji proti terorismu,“ řekla deníku ECHO24.cz Šárka Miškovská z celního úřadu na letišti v pražské Ruzyni.
Pětinu z celkové částky – přibližně 50 milionů korun – bude stát zařízení na detekci obličejů. Systém bude porovnávat tváře cestujících s databází osob a propojí obraz s pasovými údaji.
Detailnější pohled na pasovou kontrolu
Plán vyjde zhruba na čtvrt miliardy korun, uvedl deník Právo. Letiště na něj ze svého rozpočtu vyčlení 80 milionů korun, další téměř 190 milionů má získat ze státní rozpočtové rezervy. Výměna čeká například kamery u pasové kontroly, které mají zatím nízké rozlišení. „Kvalita těchto kamer se technicky vyvíjí, nyní tu budou kamery s vyšším rozlišením, aby se podezřelé osoby daly identifikovat lépe,“ zmínila Miškovská.
Pětinu z celkové částky – přibližně 50 milionů korun – bude stát zařízení na detekci obličejů. Systém bude porovnávat tváře cestujících s databází osob a propojí obraz s pasovými údaji. Podle mluvčí ruzyňských celníků ale nepůjde o úplnou novinku. „Cestující po příletu z třetích zemí přicházejí přes cizineckou policii. U nich se porovnává s databází, zda nejsou hledány Interpolem a podobně. Systém už je nastaven, jde o to, že se technologie vyvíjí a zlepšuje. Chceme využít toho, že bychom ji měli lepší a rychlejší,“ uvedla.
Na letišti zatím chybí bezpečnostní centrála
Mezi plánovanými novinkami je zařízení na monitoring všech aut v okolí letiště podle jejich registračních značek nebo centrální pracoviště, na kterém se budou scházet výstupu všech bezpečnostních systémů. Taková centrála na pražském letišti dosud neexistuje. Bezpečnost má také posílit u vnější hranice areálu a čtečky palubních vstupenek budou nově propojené s evidencí pasů. Další peníze půjdou na střelecký výcvik bezpečnostních složek.
S jednou novinkou, která by Celní správě ČR ulehčila práci, přitom nepočítá ani stávající plán za čtvrt miliardy. Jsou to tělesné skenery.
Miškovská ze všech novinek vyzdvihuje lepší koordinace všech bezpečnostních složek, které na letišti působí. „Nejdůležitější je to, že bude pracovat dohromady, a ne každý zvlášť. Pokud budeme potřebovat jednat, bude to rychlé, protože budeme mít nastavené příslušné kroky. Nyní by to bylo trochu složitější, protože nemáme vzájemné propojení. Koordinace by trvala déle,“ připustila mluvčí celníků.
S jednou novinkou, která by Celní správě ČR ulehčila práci, přitom nepočítá ani stávající plán za čtvrt miliardy. Jsou to tělesné skenery, jejichž zavádění na některých světových letištích v minulých letech vzbudilo rozruch kvůli příliš zkoumavému pohledu na pasažéry. Zařízení by celníci přivítali jako užitečného pomocníka při odhalování pašeráků drog.