Proč nefungoval výdej opencard? Zaměstnanci se nedostali do počítačů
Nekonečné problémy
Zákaznické centrum pro výdej karet opencard minulý týden nefungovalo kvůli selhání komunikace se zabezpečovacími servery. Zaměstnanci centra se tak přes přístupová hesla nedostali do pracovních počítačů, vysvětlil mluvčí firmy Operátor opencard Pavel Stöckl. Podobný výpadek podle něj není ničím výjimečným. Firma přijala opatření, aby byla případné potíže schopna vyřešit rychleji, tedy do dvou hodin.
Výpadek se poprvé projevil před téměř dvěma týdny, o několik dní později ochromil část pracoviště, před týdnem pak muselo být zákaznické centrum zhruba na sedm hodin kompletně uzavřeno. Technici podle mluvčího nemohli do systému zasáhnout, Praha totiž není vlastníkem autorských práv k systému opencard.
„Systém můžeme užívat, ale nemůžeme do něj libovolně zasahovat,“ vysvětlil. „Výpadek se podařilo vyřešit i díky okamžité servisní podpoře ze strany eMoneyServices,“ uvedl mluvčí. Praha přitom s eMoneyServices (EMS), která vlastní práva k opencard, nemá uzavřené smlouvy.
EMS se kvůli údajným dluhům s magistrátem soudí. Spory se vedou řadu měsíců. „Narovnání vztahů a smluvní zajištění podpory systému bude v nadcházejících dnech předmětem jednání mezi vyjednávacím týmem Prahy a společností EMS,“ doplnil Stöckl. Nedávný audit ukázal, že karta opencard, která stála přes 1,74 miliardy, je pro město nevýhodná a předražená. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) se nechala několikrát slyšet, že vlastníkovi už město nezaplatí ani korunu.
Elektronická karta opencard, která pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží jen především jako průkaz s předplatným pro MHD. Projekt je spojen s problematickými smlouvami, několik úředníků kvůli opencard již stanulo před soudem. Co bude s opencard dál, zatím nikdo neřekl, město nyní hledá způsob, jak s kartou do budoucna naložit.