Škoda Octavia Combi RS: Za diesel se nestydí

ŠKODA OCTAVIA COMBI RS

Škoda Octavia Combi RS: Za diesel se nestydí
Zatímco „civilní“ Octavia může v některých verzích působit dost fádně, u Eresa to neplatí, ať už v jakékoli barvě. Foto: Auto Škoda
4
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Sportovní provedení je součástí modelové řady Octavia, automobilka je uvedla i ve čtvrté generaci. Po vizuální stránce jde o povedené dílo. Zatímco „civilní“ Octavia může v některých verzích působit dost fádně, u Eresa to neplatí, ať už v jakékoli barvě.

Světlá výška je snížena o 15 milimetrů, přibyly efektní černé doplňky, spoilery a samozřejmě také typická RS kola – mimochodem v mém případě obutá do ryze sportovních plášťů Goodyear Eagle F1 225/40 R19. To vše pomáhá vytvořit líbivý celek, který ideálně koresponduje se zaměřením auta. Není to žádný divočák či ultimativní sporťák, ale stále v první řadě rodinný kombík se spoustou místa (objem kufru 640 litrů), který dokáže za volantem potěšit i náročnější a dynamičtější řidiče.

Octavia RS je auto jako stvořené pro rychlé přesuny. Ve všech jízdních situacích vás podrží dobře odladěný podvozek, který ani na devatenáctkách nebyl přehnaně tvrdý, je dobře čitelný, zvládá přenos hnacích sil na přední nápravu bez větších problémů, jakkoli 400 Nm není úplně málo, a díky adaptivním tlumičům si můžete poměrně široce konfigurovat jeho chování. Je však dobré mít na paměti, že Octavia RS není auto na okruh či na ultimativnější sportovní jízdu. Dají to najevo už brzdy, které při opakované větší zátěži citelně odcházejí. Stejně tak není vyloženě sportovní motor, logicky ani použitý turbodiesel 2.0 TDI Evo s výkonem 147 kW. Nicméně je to právě srdce tohoto auta, které mě v pozitivním slova smyslu překvapilo nejvíc.

Pohodlné sportovní sedačky s výrazným designem.
Pohodlné sportovní sedačky s výrazným designem. Foto: Auto Škoda

V kombinaci s perfektní aerodynamikou, včetně třeba malých křidélek na nápravách, mě totiž při každé jízdě potěšila nízká spotřeba nafty. V klidu nebyl problém jezdit po dálnici lehce nad 4,5 l / 100 km, do pěti litrů jsem se vešel téměř vždy, pokud jsem vyloženě netlačil pedál plynu k podlaze a neměl aktivovaný sportovní režim. I tak ale spotřeba jen stěží překročila 7 l / 100 km. Auto doporučuje vhodný moment k sundání nohy z plynu před rychlostním omezením, krásně plachtí na dálnici v táhlých klesáních, kde i bez plynu nabírá na rychlosti, zkrátka Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG je kromě své dynamiky také překvapivě úsporným autem, které v kombinaci s 50litrovou nádrží umožňuje i solidní dojezd.

Pohodlné sportovní sedačky s výrazným designem.
Pohodlné sportovní sedačky s výrazným designem. Foto: Auto Škoda

Když už je řeč o dynamice. Té se logicky nejvíc nabažíte v režimu Sport, neboť v ostatních jízdních modech zase tak úplně pocit z dvou set koní nemáte. Auto pěkně zatahuje odspodu i pod hranicí 2000 ot./min, má docela silný střed, ale na nějaké výrazné deklasování ostatních ambiciózních účastníků provozu (a že jich s tímhle autem potkáte…) to úplně není. Také z hlediska zrychlení z nuly na stovku za 7,4 sekundy je tato varianta ze všech Octavií RS nejpomalejší, pro sportovnější feeling uvnitř auta to však dostačuje stejně jako nejvyšší rychlost 245 km/h či pohodlné sportovní sedačky s výrazným designem.

Bez čeho bych se ale bezesporu obešel, to je zvukový generátor, který se snaží ošálit lidské smysly a vytvořit umělým chraplavým zvukem motoru dojem benzinového nejméně osmiválce. Netvrdím, že je nějak kdovíjak okouzlující poslouchat přirozený zvuk turbodieselu, ale aspoň to nezkresluje realitu. Naštěstí lze tuto funkcionalitu vypnout. Nadšený jsem nebyl ani z infotainmentu – docela dlouho mu trvá, než se aktivuje, a tudíž se musí čekat i na takovou banalitu, jakou je ztlumení rádia či nastavení teploty. To, že mi několikrát zazlobil i bezklíčový přístup a auto nešlo odemknout ani stiskem tlačítka na klíčích, jen dokresluje současný stav hojnosti nedostatečně odladěné elektroniky, kterou jsou auta protkána.

Jinak mám ale pro Octavii RS v dieselu jen slova chvály. Tohle auto bych si klidně postavil do garáže na dalších deset let. Je škoda, že v momentě, kdy výrobci dokážou uvádět na trh atraktivní, praktická, výkonná auta s nízkou spotřebou a emisemi, je to zároveň jejich labutí píseň.

Plusy:

Výkonný motor a nízká spotřeba, prostornost a praktičnost, atraktivní design.

Minusy:

Nestabilní infotainment a elektronika, slabší brzdy při sportovní jízdě, zbytečný zvukový generátor.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články