Fotbalový šampionát: Kolik stojí, kdo na něm vydělá, jaké pivo poteče

Fotbalový šampionát: Kolik stojí, kdo na něm vydělá, jaké pivo poteče
Bývalý brazilský reprezentant Dunga během byznysové akce v Rio De Janeiru v předvečer zahájení mistrovství. Foto: ČTK
4
Svět
Pavel Baroch
Sdílet:

Skoro polovina planety začne už za pár hodin, od čtvrtečního večera, sledovat mistrovství světa ve fotbale, který hostí Brazílie s nejúspěšnějším reprezentačním týmem historie. „Kanárci“ vyhráli turnaj pětkrát. Mistrovství není jen srazem nejlepších hráčů, ale i miliardovým byznysem a předmětem politických debat.

Největší a nejzbytečnější stadion

Nejlepší hráče světa bude hostit celkem 12 stadionů. Největší kapacitu 76 804 návštěvníků má Estadio do Maracana v metropoli Rio de Janeiro, kde se 13. července bude konat finále. Nejobskurnější stadion stojí v Manausu uprostřed deštného pralesa, kde se odehrají čtyři zápasy. Stál 270 milionů dolarů, v přepočtu 5,4 miliardy korun. Přitom právě tady kritizovala pár dní před zahájením mezinárodní fotbalová federace FIFA stav trávníku.

Brazílie za mistrovství zaplatí až 14 miliard dolarů, z toho většina padla právě na stavbu nových nebo rekonstrukce starých stadionů. Při hektickém dokončování stadionů nebo infrastruktury zemřelo několik dělníků, v úterý zahynul pětadvacetiletý muž při stavbě jednokolejnicové dráhy v Sao Paulu.

Mistrovství světa v komerci

Účastníci semifinále dostanou 20 milionů dolarů, vítězný tým získá 35 milionů dolarů. Pořádající organizaci FIFA šampionát přinese zisk dvě miliardy dolarů. Oficiálním partnerům (Adidas, Coca-Cola, Visa, Sony, Emirates, Hyundai) a sponzorům (například Budweiser, Continental, Castrol, McDonalds) se investice vyplatí – minulý šampionát před čtyřmi lety v Jihoafrické republice a s ním i všudypřítomné reklamy sledovalo asi 3,2 miliardy lidí, letos se očekává nárůst.

Právě prodej televizních práv do celého světa je pro FIFA největším příjmem: 1,7 miliardy dolarů. Marketing obstará 1,35 miliardy dolarů. FIFA hlásí, že zatím prodala 2,9 milionu vstupenek. Lístek na finále prodává za 10 tisíc korun.

Pivní kontroverze

V nedávném průzkumu, který se Brazilců ptal na jejich největší vášně, uvedlo 77 procent lidí fotbal, 35 procent zmínilo pivo. Alkohol se ale v Brazílii na stadionech nepodává od roku 2003, kdy měl nový zákon ukončit násilné a někdy smrtelné potyčky znesvářených fanoušků.

Organizace FIFA dotlačila brazilskou vládu ke schválení výjimky pro pivo Budweiser, které se během mistrovství bude prodávat i na stadionech. Budweiser patří ke klíčovým sponzorům. Agentura Nielsen odhaduje, že se během mistrovství prodá pivo za 800 milionů dolarů. Kontroverze kolem šampionátu zviditelnil i komik John Oliver ve svém pořadu Last Week Tonight (viz galerie).

Střílení gólů s Brazucou

Míč na minulém mistrovství světa si prý dělal, co chtěl, protože byl „příliš kulatý“. Letošní váží 437 gramů a má akné - povrch pokrývají dolíčky pro lepší aerodynamiku. Podle názvu Brazuca by člověk řekl, že bude létat prudce jako projektil vystřelený z bazuky, slovo brazuca ale značí brazilskou hrdost a tamní životní styl. Název vzešel z veřejného hlasování, dalšími varianty byly Bossa Nova a Carnavalesca.

Díky novému míči mají hráči dávat víc gólů. Jejich počet na šampionátech pravidelně klesá: 1998 – 171 gólů, 2002 – 161 gólů, 2006 – 147 gólů, 2010 – 145 gólů.

Hymna mistrovství

Oficiální písně doprovázejí mistrovství světa ve fotbale od ročníku 1962 v Chile. Letošní We Are One společně nazpívali americko-kubánský rapper Pitbull, americká zpěvačka Jennifer Lopez, brazilská hvězda Claudia Leitteová a domácí skupina Olodum. Doplňkovou skladbou bude upravená verze Dare (La La La) od Shakiry. Obě písně najdete v galerii.

Svou píseň složil i Pelé, považovaný za nejlepšího hráče v historii fotbalu. Chtěl udělat „opravdovou brazilskou písničku“ a vyzvat fanoušky, aby na hráče nepískali, protože nemůžou za kontroverze doprovázející mistrovství nebo organizaci FIFA. Pelého píseň začíná slovy: "Dal mi tolik štěstí, ale také jsem kvůli němu plakal. Fotbal naší zemi koluje v žilách."

Fair play zajistí technika

Často to bude vypadat, že se trávník chystá na holení. Speciální pěnou, která se po minutě z hrací plochy vypaří, budou rozhodčí značkovat místa pro přímé kopy – kolečko pro míč, čára ve vzdálenosti devět metrů zajistí, aby se zeď bránících hráčů kradmo nepřibližovala ke kopajícímu.

Poprvé na šampionátu se bude používat kamerový systém pro hodnocení sporných gólových situací. Na každém stadionu bude 14 kamer (sedm na každou bránu) se speciálním softwarem, který bude určovat polohu míče. Jakmile překročí brankovou čáru, hodinky na ruce rozhodčího zahlásí gól nápisem a vibrací.

Češi prosázejí stovky milionů

Mistrovství světa ve fotbale je vrcholnou akcí také pro sázkové kanceláře. Kopaná je nejpopulárnějším sportem, což se promítá i do výše vsazených peněz. A sázet budou ve velkém i Češi, přestože se naše reprezentace do Brazílie neprobojovala.

„Pro sázkové kanceláře to je největší akce,“ uvedl pro ECHO24.cz mluvčí Fortuny Petr Šrain. Zatímco při hokejovém mistrovství světa v Minsku prosázeli Češi jen u této společnosti asi 255 milionů korun a při zimní olympiádě v Soči zhruba 310 milionů, očekávaný objem přijatých sázek během brazilského šampionátu je 500 milionů korun.

200 hodin televizního vysílání

Všechny fotbalové zápasy v Brazílii mohou čeští diváci vidět na programu ČT sport. Česká televize odvysílá všech 64 utkání, 55 přímým přenosem. „Z mistrovství plánujeme odvysílat téměř 200 hodin,“ uvedl výkonný ředitel ČT sport Jiří Ponikelský.

Přímo v Brazílii bude komentátor Jaromír Bosák, kterého od čtvrtfinále doplní Pavel Čapek. Televize plánuje rovněž studia s vybranými hosty nebo speciální webovou stránku. Kolik bude ČT fotbalový šampionát stát a jaké očekává výnosy z reklamy, na to veřejnoprávní televize ani po opakovaných žádostech ECHO24.cz neodpověděla.

„Výše příjmů, i přestože jde o atraktivní vysílání s velkou sledovaností, nedosahují výše cen vysílacích práv,“ uvedla pouze mluvčí Alžběta Plívová.

Sdílet:

Hlavní zprávy