Rasistická reklama s „umytou černoškou“. Firma se musela omluvit
Rasistická reklama Dove
Kosmetická společnost Dove byla donucena k veřejné omluvě poté, co na sociální síť Facebook umístila sérii reklam ukazujících, jak se černoška po použití produktu firmy proměnila v bělošku. Informoval o tom server Independent.
Kritizovaná reklama ukazuje ženu tmavé pleti, jak si svléká tričko hnědé barvy a „pod ním“ odhaluje další ženu, tentokrát bělošku. Další obrázek předvádí proměnu bělošky na Asiatku.
Dove kvůli tomuto kroku na internetu zaplavily výtky. Není jasné, na jaký trh nevhodná inzerce mířila, nicméně umělkyně jménem Naythemua, která na ni na Facebooku upozornila se nechala slyšet, že marketingová kampaň je příznačná pro soudy, s jakými se setkávají černošské obyvatelstvo ve Spojených státech.
„Co říká Amerika černochům? Že jsme souzeni podle barvy naší pleti a že se tak v zemi posuzuje i krása. Ignorace podobných společností je neuvěřitelná. Nechápu, že je někdo schopen vydat takovou reklamu, která upozorňuje na barevnost jako na problém a která poukazuje i na bělení pleti,“ napsala. Jeden ze zákazníku se ptal: „Co se nám vlastně Dove kromě tohoto šíleného rasismu snaží sdělit?“
Firma byla následně nucena na Twitteru publikovat oficiální omluvu. „Reklama, kterou jsme nedávno zveřejnili na Facebooku, není v souhlasu se způsobem, jakým by se měla zobrazovat jednotlivá etnika. Za tuto urážku se omlouváme,“ napsala.
An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused.
— Dove (@Dove) 7. října 2017
Podle černošské modelky Loly Ogunyemiové reklama nebyla rasistická, ale naopak oslavovala etnickou různorodost, informovala agentura Reuters. Značka Dove se v pondělí za reklamu omluvila.
„Nemyslím si, že byla rasistická,“ řekla o reklamě stanici BBC Ogunyemiová. Podle ní se internetem začala bleskově šířit jen část klipu, která ukazovala pouze ji a její bělošskou kolegyni. Výsledný dojem tak byl po vynechání asijské modelky podle ní zkreslený.
Jak upozorňuje Independent, nejedná se o první kontroverzi Dove spojovanou s nevhodnou inzercí. Roku 2011 firma čelila kritice za kampaň, která naznačovala, že po použití jejich produktu se pleť žen stává čistší s tím, jak se zjasňuje a přechází od tmavšího odstínu k světlejšímu.