Život v podání Markéty Luskačové
Markétě Luskačové se podařilo ztvárnit lidi různých společenských skupin, pronikla do mnoha prostředí. Zachycovala londýnské pouliční muzikanty, fotografovala vztahy v domě pro týrané ženy, oslovilo ji i cirkusové prostředí. Retrospektivní výstavu jedné z nejznámějších českých fotografek připravila pražská galerie Leica.
Před zahájením výstavy vzpomínala Luskačová na své začátky, kdy nebyla ve fotografování technicky zdatná, ale fotit prostě chtěla. "Tím, jak jsem to neuměla, to bylo možná ještě silnější. Také v tom prvním tématu byla úžasná síla," říká o cyklu Poutníci, kterým se vystudovaná socioložka k fotografování dostala. I tento cyklus bude od pátku 12. září k vidění v galerii Leica, výstava nabídne výběr z děl mezi lety 1964 až 2014.
Ve snaze věnovat se fotografii Luskačové prý pomáhali pedagogové na FAMU, když jí leckdy prominuli mírnou neznalost techniky. Byl mezi nimi i později slavný fotograf Josef Koudelka. "Naučil mě, kde se to mačká," říká Luskačová. Připravil pro ni také malou kartičku, kde jí stručně napsal, jak ve které situaci exponovat. "Stálo tam: 'hodně mráčků, málo mráčků...'. Ptala jsem se: kde je sluníčko?“ Na což Koudelka odpověděl: „Když je sluníčko, lehni si, užívej si ho a nefoť.“
Čtěte také:
Nejlepší fotky od konce války po rok 1989
Podstata našeho českého života
Luskačová, která letos oslavila sedmdesátiny, začala fotografovat v době svých studií na Fakultě sociálních věd a publicistiky Univerzity Karlovy. Tématem její diplomové práce byly náboženské poutě na východním Slovensku a tamní poutníci byli prvními, koho Luskačová na svých snímcích zachytila. Poté vystudovala ještě fotografii na FAMU.
První cyklus Poutníci vytvářela v letech 1964 až 1970, koncem 60. let také fotografovala ve slovenské vesnici Šumiac, také tyto snímky jsou součástí její aktuální retrospektivy. Od 70. let fotografovala v Británii, kde žila, dlouho se věnovala třeba pouličním trhům v Londýně (cyklus Spitalfields). Od roku 1998 vytváří fotografický cyklus z českých masopustů, dalším jejím dlouhodobý tématem jsou děti.
"Ten, kdo se s dílem Markéty Luskačové setká, nemusí znát místa a lidi, které svým objektivem zachytila, a přesto mu budou spatřené scény připadat důvěrně známé,“ říká kurátorka výstavy Irena Žantovská Murray.
Čtěte také: