11 zásad úspěšného podnikání. Rozhodnou první dva roky
aby vám peníze vydělávaly
Zájem Čechů o podnikání roste. Za prvních šest měsíců letošního roku bylo podle statistik poradenské společnosti Bisnode zaregistrováno 13 486 nových firem, což je meziročně o 7,4 procenta více. Pokud tento trend vydrží i v druhé polovině roku, vznikne letos nejvíce firem za posledních osm let.
Začínající podnikatelé se zjednodušeně dají rozdělit do dvou skupin: Na ty, kteří podnikat chtějí, a na ty, kteří z různých důvodů musejí. Druhá skupina se rekrutuje především z těch, kteří si nemohou najít práci, z maminek na rodičovské, jež potřebují flexibilní úvazek, lidí v invalidním důchodu a s různými jinými handicapy, které je limitují na trhu práce. Začínají podnikat také lidé, v jejichž profesi je práce na živnostenský list rozšířená a je nutností: jsou to zejména poskytovatelé služeb či řemeslníci.
O tom, jestli se firma či živnost úspěšně rozjede, rozhodnou zpravidla první dva roky fungování. Začínající podnikatelé během nich čelí náhlé administrativní zátěži a nejistotám, zda se jejich nápad vůbec uchytí na trhu a budou schopni pokrýt všechny nezbytné náklady. Samozřejmě záleží na druhu podnikání – jiné starosti a povinnosti má řemeslník, jiné advokát nebo majitel restaurace.
Z ankety Svazu obchodu a cestovního ruchu vyplynulo, že začínající podnikatelé bývají mnohdy zaskočeni tím, kolik času je podnikání stojí. V zaměstnání nebo ve škole byli zvyklí na to, že v určitou hodinu skončí a mají volno. Často se také potýkají se správným nastavením cen, vyhodnocováním konkurence a zajištěním dlouhodobě udržitelného financování. Začínající podnikatelé navíc často dělají zbytečné chyby, které je mohou připravit o mnoho peněz. Klasickým příkladem jsou platby za telefon. Když začnou podnikat, logicky více volají, ale už si nezmění tarif a v důsledku platí zbytečně vysoké faktury.
Ať už se rozhodnete podnikat z jakýchkoliv důvodů, vždy je třeba si srovnat v hlavě vlastní motivaci a připravit důkladný podnikatelský plán. Pokud jej sestavíte opravdu kvalitně, lépe si uvědomíte možná budoucí úskalí a máte také podstatně vyšší šanci získat na rozjezd peníze od bank či investorů.
Rozsáhlou přílohu s radami, co dělat, aby vám peníze vydělávaly, čtěte zde.
11 bodů, co by měl obsahovat kvalitní podnikatelský plán:
- Titulní strana s představením společnosti
- Shrnutí
- Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy
- Popis podniku
- Popis podnikatelské příležitosti
- Popis výrobku, služby
- Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů
- Postavení firmy na trhu, konkurence a marketing
- Personální zdroje
- Finanční plán
- Rizika projektu