Lítačka stála 8 milionů, měsíční provoz 4 miliony. ‚Příliš drahé,‘ zní z opozice
Provoz Krnáčové lítačky
Za vývoj a pořízení nové karty na pražskou hromadnou dopravu s názvem Lítačka zaplatilo město 8,2 milionu korun, její měsíční provoz vychází na 4,4 milionu. Informoval o tom Český rozhlas, podle kterého to vyplývá z první analýzy nákladů, kterou předložilo město po šesti měsících pilotního provozu karty. Zastupitelé z řad opozice ale namítají, že Lítačka výraznější velké úspory nezajistí.
Měsíční náklady karty podle analýzy, kterou má rozhlas k dispozici, vychází na 3,7 milionu plus 700 000 měsíčně na výrobu a distribuci karet. To podle ČRo znamená, že Lítačka je měsíčně o 12 procent levnější než končící karta opencard. Analýzu mají ve čtvrtek projednávat předsedové zastupitelských klubů na magistrátu a briefing k vyčíslení nákladů projektu Lítačka je naplánován na čtvrteční odpoledne.
Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) je nyní u Lítačky ve fázi pilotního provozu úspora ve srovnání s náklady na opencard 37 milionů. Po skončení tohoto provozu by podle ní měla být ještě větší, téměř o polovinu. „Provoz je teď dokonce levnější než provoz opencard v roce 2015,“ řekla rozhlasu Krnáčová.
Opoziční zastupitelé říkají, že Lítačka výraznější úspory nezajistí. „Cena za vývoj je pochopitelně nižší než u opencard. Ale srovnávat ceny za vývoj softwaru před deseti lety a dnes je naprosto nefér. Vývoj v této oblasti je ten nejrychlejší a sráží ceny razantně dolů. Pro mě je zásadní to, že měsíční náklady jsou v podstatě totožné jako u opencard a žádnou úsporu nepřinesou,“ řekl ČTK předseda pražské ODS Filip Humplík. Podle něj zelená kartička pouze nahradila červenou.
‚Karta je projektem skupiny uvnitř hnutí ANO‘
Předseda klubu zastupitelů za TOP 09 Václav Novotný, kterého ve čtvrtek soud v kauze opencard nepravomocně zprostil viny, upozorňuje i na další okolnosti týkající se Lítačky. Podezření podle něj budí způsob, jakým byla Lítačka pořízena. Vedení města totiž bez otevřené veřejné soutěže vybralo jako dodavatele firmu XT-Card. „Nová karta Lítačka je projektem silné vlivové skupiny uvnitř hnutí ANO,“ tvrdí Novotný v dopise, který rozeslal zastupitelům.
Karty Lítačka město vydává od března a postupně nahrazují opencard. Pilotní provoz měl původně skončit v červnu, rada jej ale prodloužila do srpna a pak do září. Vedení Prahy dosud nechtělo zveřejnit, kolik bude projekt stát, a tvrdilo, že náklady řekne až v okamžiku ukončení pilotního provozu.
Lítačku Praze dodala firma XT-Card. Správcem je městská firma Operátor ICT. Opencard vlastnilo asi 1,2 milionu lidí. Město má s jejím majitelem, firmou eMoneyServices, nevyřešené spory. EMS po magistrátu žádá téměř 700 milionů korun, o další desítky milionů se už soudí.
Soud ve čtvrtek v kauze opencard uložil bývalému primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) podmíněný trest 2,5 roku, další exprimátor Tomáš Hudeček (dříve TOP 09) dostal dvouletou podmínku stejně jako někdejší radní pro dopravu Josef Nosek. Nejpřísnější potrestání – tříletou podmínku – si podle pražského městského soudu zaslouží bývalá radní pro IT Eva Vorlíčková a šéf magistrátního IT odboru Jan Teska. Deset z 15 obviněných včetně tří současných pražských zastupitelů soud zprostil viny. Verdikt není pravomocný, všichni odsouzení se okamžitě odvolali.