Český hon na čínské turisty. Plaťte jako doma, vyzývají obchodníci

Byznys s Číňany

Český hon na čínské turisty. Plaťte jako doma, vyzývají obchodníciNOVÉ
Ilustrační foto Foto: Foto: Shutterstock
2
Domov

Kristýna Novotná

Na český trh vstupuje největší čínská mobilní aplikace Alipay ze skupiny Alibaba. Čínským turistům umožní platit za vybrané služby a produkty přes mobil. Číňané vítají, že by nemuseli při návštěvě tuzemska vůbec měnit peníze na české koruny. Obchodníci si zas od aplikace, která jim zprostředkuje komunikaci s čínskými turisty, slibují nárůst tržeb. V Číně aplikaci používá okolo 450 milionů lidí, její tvůrci ji označují za součást globálního životního stylu. Ročně vycestuje do zahraničí 150 milionů Číňanů, asi 350 tisíc z nich přijede letos i do Česka.

„Aplikaci si coby uživatel mohu zapnout na letišti hned po příletu do Prahy. Zavolám si taxi přes Uber, který je partnerem Alipay. Nechám se odvést do hotelu, který jsem si přes aplikaci předem rezervoval. V hotelu si zapnu funkci Objevit a prohlédnu si, co mi nabízejí obchodníci v okolí. Jelikož se všechny platby uskutečňují přes telefon, nemusím mít u sebe vůbec lokální měnu. A to je obrovský benefit,“ řekl Nathan Fox z čínské poradenské společnosti 2paynow.

Aplikace umožňuje provádět bankovní transakce, platit v restauraci či v hotelu. Jejím prostřednictvím lze také objednat taxi nebo sehnat vstupenky na kulturní akce. Slouží i jako poznámkový blok, sociální síť nebo zprostředkovatel letenek. Platforma cílí především na mladou generaci, která v Číně téměř neplatí jinak než prostřednictvím mobilního telefonu.

Prostřednictvím Alipay se uskuteční v Číně 70 procent mobilních plateb, zbytek jde přes internet. V zahraničí by pak měla aplikace posloužit hlavně Číňanům, které nevyužívají služeb cestovních kanceláří, ale cestují na vlastní pěst. Těch je okolo 30 procent z celkového počtu lidí, kteří vycestují do zahraničí.

Aplikace není dostupná pro Čechy. Každý, kdo ji využívá, musí mít bankovní účet v Číně. Do budoucna ale společnost nevylučuje, že své služby nabídne i mezinárodním klientům. Alipay v současnosti využívají dva miliony obchodníků (100 tisíc mimo Čínu) a je přítomná na 70 trzích. Platební systém spustil v roce 2004 největší čínský internetový prodejce Alibaba Group prostřednictvím filiálky Ant Financial, do Evropy poprvé pronikla loni na podzim. Tehdy začínala v Německu.

Lákání čínských turistů

Platební platformu Alipay u nás i na Slovensku zavedla společnost Sims Management v čele se Simonou Svobodovou, která ji bude nabízet obchodníkům. „Jde o velký pokrok v tom, jak se k čínským turistům dostat. Dosud to bylo možné vesměs pouze přes průvodce nebo cestovní kancelář, což bylo velmi obtížné. Nyní můžeme Číňany přes aplikaci zachytit hned na letišti a komunikovat s nimi přímo,“ uvedla. Platba přes mobil je podle Svobodové navíc pohodlnější, Číňané tak utrácejí více peněz.

Náklady pro prodejce jsou podle Svobodové téměř nulové. Nutné je však mít elektronické zařízení pro technické provedení platby. Ta probíhá tak, že obchodník například mobilním telefonem naskenuje unikátní QR kód vygenerovaný aplikací zákazníka pro danou platbu. Svobodová dříve působila jako šéfka péče o zákazníky Letiště Praha. Spolupracuje s Jiřím Posem, někdejším manažerem Českých aerolinií a poté ředitelem pražského letiště.

Prvním českým obchodníkem dostupným přes aplikaci Alipay je společnost Gastro Group, která provozuje okolo dvacítky restaurací, barů a hotelů v centru Prahy. Zástupce Alipay v Česku nyní prý jedná s desítkami dalších obchodníků, někteří z nich by se mohli zapojit do platebního systému už koncem roku.

Podle údajů Českého statistického úřadu do Česka k letošnímu podzimu přijelo okolo 270 čínských turistů, do konce roku by se jejich množství podle odhadů agentury CzechTourism mohlo pohybovat okolo 350 tisíc. Prvenství v množství zahraničních turistů patří dlouhodobě Německu. Ze sousední země každoročně přijede okolo 1,5 milionu lidí.

V návštěvnosti Česka se na předních příčkách drží také Slováci, Poláci, Američané a Britové. V příjezdovém turistickém ruchu letos Čína drží zatím šestou příčku, počet čínských turistů oproti minulému roku vzrostl o 18 procent. Pokleslo množství cizinců z Ruska, které se v množství turistů letos poprvé zařadilo až za Čínu.

Čtěte také: V Německu roste odpor proti čínským investicím. Čínské firmy couvají

Nový level Velkého bratra: Čína bude občany hodnotit známkami