Hradecká dálnice se po 8 letech zase staví, stát věří v dohodu

Nedokončená dálnice

Hradecká dálnice se po 8 letech zase staví, stát věří v dohoduNOVÉ 1
Ekonomika
Pavel Baroch
Sdílet:

Po osmi letech „spánku“ se na nedokončenou hradeckou dálnici D11 vracejí stavební stroje. Ministerstvo dopravy by letos chtělo zahájit stavby dalších částí dálnic a rychlostních silnic o celkové délce bezmála 50 kilometrů. Ovšem například budování dvou úseků jihočeské D3 ještě v tomto roce je nejisté.

Do Hradce Králové chybí pouhých 2,5 kilometrů, přesto se dálnice za posledních osm let nepřiblížila městu ani o centimetr. Důvodem je dlouhodobý spor o pozemky sester Jaroslavy Štrosové a Ludmily Havránkové. Přestože poslední potřebnou parcelu ještě stát nemá, podle ministerstva dopravy a ředitelství silnic a dálnic je ovšem řešení na dobré cestě.

„Věříme, že se podaří nalézt dohodu s majitelkami pozemku a tato věc bude vypořádána tak, aby neohrozila zprovoznění D11 za tři roky,“ uvedl pro ECHO24.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Dodal, že jde o pozemek o rozloze 2737 metrů čtverečních.

V úterý začíná práce na jiných místech. Ministerstvo věří, že se spor podaří vyřešit včas, aby se práce znovu nezastavily.

„Stavba dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové byla zahájena již v roce 1978, poslední úsek byl ale zprovozněn před osmi lety a od té doby se stavba nepohnula vpřed. Jsem proto rád, že se nám podařilo tuto problematickou stavbu znovu rozjet,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Hradec Králové dá 1,7 milionů

Do vleklého sporu se dokonce vložil i Hradec Králové. Tamní zastupitelstvo rozhodlo, že město zaplatí Štrosové bezmála 1,7 milionů korun za její polovinu zbývajícího pozemku. Celkem má poslední úsek dálnice do Hradce vyjít na 1,1 miliardy.

„Všechna jednání směřují k tomu, aby stavba už neměla žádné další překážky,“ uvedla pro ECHO24.cz mluvčí hradeckého magistrátu Magdalena Vlčková. Stavební práce začnou na místech, která jsou časově nejnáročnější. Kromě pěti mostů to je taky mimoúrovňová křižovatka Kuklety.

Posledních 2,5 kilometrů hradecké dálnice vyjde na 1,1 miliard korun. Pro řidiče by se tento úsek měl otevřít v létě 2017.

Poprvé by řidiči měli projet celou dálnici z Prahy až do Hradce Králové v létě 2017. Autostráda je dál naplánovaná až k hranici s Polskem, což je dalších 70 kilometrů. Výstavba se připravuje.

Stížnost antimonopolního úřadu

Kromě hradecké dálnice chtějí státní úřady ještě letos zahájit stavební práce na dalších pěti místech české dálniční sítě. Jde o 4,8 kilometrů rychlostní silnice R4 u Příbrami za odhadovaných 960 milionů korun, o 14,3 kilometrů dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem za 6,6 miliard, o 17,3 kilometrů rychlostní silnice R49 mezi Hulínem a Fryštákem za 6 miliard a o dva úseky dálnice D3 o celkové délce 8,3 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a obcí Úsilné.

„Skutečný rozsah zahájených staveb se může lišit v závislosti na tom, jak úspěšně se nám podaří dokončit jednotlivá výběrová řízení na zhotovitele,“ uvedl pro ECHO24.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Zatím nejisté je letošní zahájení dvou staveb na jihočeské dálnici D3. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž v původních soutěžích na stavební firmu našel chyby a na konci roku nařídil Ředitelství silnic a dálnic, aby nabídky firem znovu prověřil. Podle úřadu totiž původní posouzení nebylo dostatečně transparentní.

„Tento postup mohl v obou případech ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ konstatoval předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Právě kvůli opětovnému posouzení nabídek se může zahájení obou staveb odložit do příštího roku.

Sdílet:

Hlavní zprávy