Chcete ušetřit za letenku? Posadíte se na cyklistické sedlo

létání budoucnosti?

Chcete ušetřit za letenku? Posadíte se na cyklistické sedloNOVÉ 3
Svět
Oliver Jahn
Sdílet:

Jak daleko zajdou aerolinky, aby vtěsnaly více cestujících do letadel? Na to se ptají mnozí poté, co Airbus představil nákres jejich vize budoucnosti – místo tradičních sedadel umístí do svých strojů nová sedátka připomínající sedla jako na kole, s malými podpěrami na ruce a záda, upozornily LA Times. Zapomeňte na stoleček, podpěrku hlavy nebo místo na nohy, pro pohodlí zde není místo.

Jak je vysvětleno v patentové žádosti Airbusu, jejich vynález má snížit objem klasického letadlového sedadla, což má vést k většímu počtu cestujících a tím pádem k větším ziskům. „Aby se mohly zvednout počty míst v kabině, musí být místo přidělené každému pasažérovi zmenšeno,“ stojí v prohlášení společnosti.

Každé z bicyklových sedel je připevněno k vodorovné liště, které se v případě jejich neobsazení sklapnou pro lepší využití prostoru, jako je tomu v některých autobusech a vlacích. Ve skutečnosti to ale vypadá spíše jako středověký mučící nástroj, nemluvě o nedostatku běžných doplňků jako je polohovatelná opěrka nebo stoleček na jídlo.

Žádost o patent neznamená jeho použití

Zástupci Airbusu ale zdůrazňují, že požádání o patentování tohoto nejnepohodlnějšího způsobu sezení v letadle neznamená, že bude opravdu používáno.

„Mnoho, ne-li většina z těchto konceptů nebude nikdy vyráběna. V případě, že by ale budoucí letecká doprava učinila jeden z našich patentů relevantním, naše práce bude chráněna,“ řekla pro LA Times Mary Anne Greczyn, tisková mluvčí Airbusu. „V současné době jsou tyto patentové přihlášky pouze ve sféře nápadů.“

Snížení komfortu tolerovatelné pouze na kratších letech

Nový design sedaček umožní aerolinkám posadit více lidí vedle sebe i za sebou v ekonomické třídě. Airbus nicméně přiznává, že by toto řešení bylo použitelné pouze při kratších letech. „Snížení komfortu cestujících zůstává tolerovatelným pouze v případě, bude-li let trvat jednu nebo několik málo hodin,“ uvádí společnost. 

S nápadem snížit prostor zabíraný sedadly přišli už v roce 2010 designéři z italské firmy Aviointeriors Group. Pro aerolinky vyvinuli ale o něco pohodlnější verzi úsporné sedačky. SkyRider, jak projekt pojmenovali, sice cestující usadí do taktéž vzpřímenější polohy, ale nechyběl zde stoleček, podpěrka hlavy nebo např. háček na kabáty.

Sedadla se zmenšují, lidé se zvětšují

Francouzský letecký gigant ale zároveň přiznává, že jakkoli může zmenšovat velikost sedaček, tak velikost pasažérů trpí spíše opačným trendem. „Je složité pokračovat v dalším zmenšování vzdáleností mezi sedadly, protože průměrná velikost pasažérů naopak stoupá,“ stojí v patentovém prohlášení Airbusu.

Váš pas tak může být účinnou zbraní při boji za práva na místo na nohy v letadlech. A třeba se postupem času dostaneme až do doby, kdy budou okna nahrazeny vesly nebo kombinací pedálů a řídítek. Na druhou stranu by to dozajista přineslo výhodnou slevu na letenku.

Sdílet:

Hlavní zprávy