‚Prodávám vůz, který vezl Heydricha na smrt.‘ Je však pravý?
Historici: chybí dokumentace
V Dánsku se v pondělí při příležitosti výročí atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha dražil jeho domnělý automobil. Vůz ale nového majitele nezískal, nikdo ze zájemců totiž nenabídl požadovanou částku alespoň 3,4 milionu dánských korun (téměř 12,5 milionu českých korun). Nejvyšší nabídka dosáhla 2,9 milionu korun, informovala dánská televize TV SYD.
„Nabídka nebyla dostatečně vysoká. Chci za auto přes tři miliony dánských korun,“ řekl třiasedmdesátiletý Lauritz Lauritzen z města Hobro dánskému zpravodajskému serveru tvmidtvest.dk. „Jsem ale v kontaktu s dalšími možnými kupci. Až budu starý a budu mít k tomu odvahu, určitě auto prodám,“ dodal. Zájem o automobil údajně mají i některá muzea včetně těch pražských.
Mercedes Benz 320 Cabriolet-B z roku 1938 je podle Lauritzena právě ten, ve kterém byl Heydrich smrtelně zraněn po výbuchu granátu. Podle českých historiků se ale Heydrichův vůz nedá snadno identifikovat, chybí totiž dokumentace.
„Dánský mercedes je z 99 procent falešný. Nevidím důvod, proč by se měl po válce dostat zrovna do Dánska,“ řekl pro ECHO24.cz historik Eduard Stehlík. „Ten automobil byl po atentátu kus šrotu. Byl vyřazen a nikdo se o něj nezajímal. Kdo ze státníků by taky chtěl jezdit v autě, na které byl spáchán atentát? Nevidím ale důvod, proč by měl těžce poškozený vůz opouštět protektorát,“ dodal.
Pravý vůz Heydricha je na východě Čech
Automobilů, na které 27. května 1942 zaútočili výsadkáři Josef Gabčík a Jan Kubiš, se po válce objevilo hned několik. Ten „nejpravější“ vlastní český sběratel z východních Čech. Historici tento vůz před několika lety rozebrali na součástky a pečlivě ho prozkoumali. Objevili přes 40 shod v poškozeních s původním Heydrichovým mercedesem.
„Vůz ve východních Čechách měl dokonce i poškozené dveře, takové specifické zuby na odpovídajících místech od dlažebních kostek. Po výbuchu se totiž urvaly panty u dveří, které pak dopadly na zem. Odpovídá také místo spoje nárazníku, který nebyl vyměněn, ale pouze svařen,“ upozornil dále Stehlík s tím, že automobil byl po válce amatérsky opraven a dnes je ve velmi špatném stavu.
Archivní materiály, podle kterých by byli historici schopní ověřit pravost automobilu, se ztratily. Jediným vodítkem jsou dobové fotografie, které byly pořízeny bezprostředně po atentátu. Podle Stehlíka je cíl dánského majitele celkem jasný. „Myslím, že mu jde hlavně o to udělat okolo auta velký humbuk, a pak ho prodat za draho.“
Čtěte také: Zabijte si sami Heydricha, odsuňte sudetské Němce
Někdejší zaměstnanec automobilky Mercedes-Benz Lauritz Lauritzen vzácný kabriolet koupil v roce 1980 ve zchátralém stavu. Předtím prý vůz stál přes dvacet let ve staré stodole poblíž dánské obce Skälskör, která se na něj pak zřítila. Lauritzen vůz opravoval 11 let.
Automobil zaregistrovaný 31. prosince 1938 má dnes najeto 173 000 kilometrů. Dán mnoho let prý věnoval snaze dokázat jeho pravost. Porovnal svůj vůz s dobovými fotografiemi Heydrichova mercedesu a zjistil údajně stejná poškození.
Argumentuje také dokumentací firmy Mercedes-Benz, ze které vyplynulo, že pouze jeden vůz vyrobený v roce 1938 měl nadstandardní vybavení. Ten pak zřejmě v německém městě Mannheim zabavili nacisti, a tak se mercedes dostal k říšskému protektorovi. Oproti vozu z východních Čech Lauritzen upozorňuje i na shodou v detailech – na stínítka na předních sklech nebo boční okna bez kovového rámu.
Čtěte také: Společný nepřítel nacistů i komunistů? Výstřední potápky
Na Heydricha zaútočili 27. května 1942 českoslovenští parašutisté Jozef Gabčík a Jan Kubiš vyslaní z Británie. Stalo se tak v ostré zatáčce pod Vychovatelnou v Libni, v místě, kterému dodnes řada lidí přezdívá „Heydrichova zatáčka“. Šlo o největší protinacistický čin odboje v Evropě.
Gabčík zaútočil na Heydrichův mercedes samopalem, zbraň mu ale selhala. Kubiš pak na auto hodil granát. Heydrich, který je mimo jiné označován za spoluautora holokaustu, byl při výbuchu zraněn střepinou a 4. června zemřel.